کتابخانه کودکان پینانگ در مالزی: ارمغانی از عشق از سوی مردم

چکیده :کتابخانه عمومی پینانگ درمالزی، لزوم ایجاد یک کتابخانه کودکان در آن ایالت را احساس کرد. در ۲۲مه ۱۹۹۱، کمیته کتابخانه کودکان پینانگ به سرپرستی همسر نخست وزیرآن ایالت وهمکاری همسران دیگر کارگزاران ایالتی تشکیل شد.

دولت، سرمایه ابتدایی برای شروع به کار را در اختیار آن قرار داد و مقرر شد کمیته کتابخانه کودکان، برای تجهیزات، مجموعه وخدمات دیگر، سرمایه لازم را از بخش های بازرگانی ایالت گردآوری کند. این مقاله به بررسی روش ها وفرایند های گردآوری سرمایه برای کتابخانه مذکور که باموفقیت همراه بوده است، می پردازد.

مقدمه

تصویر مالزی درسال ۲۰۲۰، تصویر ملتی است که در کلیه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، روحی، روانی و فرهنگی توسعه یافته است. با توجه به این تصویر، آرزومندیم جامعه ای علمی و پیشرفته یعنی جامعه ای نو آور داشته باشیم تا قادر به مشارکت در تمدن علمی وفناوری آینده باشیم (sunday star.June2,1991 ).

قرار است که پینانگ در سال ۲۰۲۰به عنوان یک ایالت کاملاً پیشرفته شناخته شود. ازاین رو کتابخانه عمومی پینانگ، ماموریت، دیدگاه ها وطرح راهبردی خود را به موازات دیدگاه ها وطرح های مربوط به توسعه ایالت آماده کرده است.

برنامه کتابخانه عمومی پینانگ، یکی از برنامه های پیشرفت سریع است که بعد از دهه ۱۹۹۰روی داد. در حال حاضر سازمان به شدت در حال گسترش است. کتابخانه مرکزی در سبرانگ جایا، پرایی قرار دارد وشعبه هایی نیز در نواحی اطراف یعنی جرج تاون، بالیک پولاو، باگان آجام، بوکیت مرتاجام وجاوی دارد. کتابخانه کودکان سازمان در اسکاتلندردود واقع است که همراه با ۱۰کتابخانه سیار و۴۳ کتابخانه روستایی به ۲میلیون نفر مردم ساکن جزیره پینانگ وسرزمین اصلی خدمات ارائه می دهند.

کتابخانه عمومی پینانگ همواره، به عنوان یک نهاد اجتماعی ومرکز اطلاع رسانی برای محله وجامعه خود، نقش مهمی را در ارتقای سواد آموزی وانتشار اطلاعات ودانش ایفا کرده است.

این کتابخانه به عنوان مرکزی تفریحی، آموزشی، همراه با شبکه کتابخانه ای خود در سرتا سر پینانگ ابزار اصلی توزیع اطلاعات به خصوص برای دانش آموزان مدارس وعموم مردم به عنوان یک کل بوده است. کتابخانه عمومی به خاطر وظیفه ونقش خود، تغییرات گوناگونی رامتحمل شده است که ارائه خدمات از طریق عوامل سنتی  تا قرار گرفتن در جایگاه یک مرکز اطلاع رسانی وپژوهشی مجهز به آخرین فناوری اطلاعات ونیز دسترس پذیرسازی پایگاه داده های مختلف،علاوه بر پایگاه داده های خود را شامل می شود .کتابخانه اصلی در سبرانگ جایا  کاملا" خودکار است واینک در مراحل اجرای شبکه کتابخانه های بدون مرز است تا کلیه شعبه ها، کتابخانه های روستایی و سیار خود در پینانگ ونیز دیگر کتابخانه ها ومراکز اطلاع رسانی را از طریق شبکه اطلاع رسانی الکترونیکی به یکدیگر متصل کند.

نقش جامعه محلی

بیانیه یونسکو به ایجاد تقویت عادت مطالعه در کودکان از سنین اولیه اصرار،وبر این امر تاکید دارد که کتابخانه عمومی باید سواد آموزی را، هم در مفهوم سنتی وهم به معنای نوین، با حمایت ، ابتکار وشرکت در برنامه های سواد آموزی وفعالیت هایی برای کلیه گروه های سنی ارتقا دهد .کار ایجاد انگیزه برای مطالعه مثبت وایجاد علاقه به خواندن که باعث ارتقا فرهنگ مطالعه در جامعه می شود ،تنها مسئولیت یک کتابخانه ایالتی نیست ،بلکه مستلزم تلاش دیگر گروه ها نیز هست .باید توجه داشته باشیم که تامین سرمایه برای کتابخانه عمومی پینانگ که یک سازمان نیمه دولتی است در مقایسه با تامین سرمایه برای سازمانهای غیر دولتی به خصوص در مقایسه با آن دسته از سازمانهایی که باعواطف واحساسات مردم مرتبط می شود مانند یتیم خانه ها وکودکان فلج وکودکان مورد سوءرفتار ،به مراتب مشکل تر است .کتابخانه عمومی پینانگ یک سازمان نیمه دولتی است که باکمک مالی دولت اداره می شود واین امر برای مردم این تصویر را پیش می آورد که دولت کاملا مسئول ارائه این خدمات است. پس چگونه می توان نگرش جامعه راتغییر داد؟

کتابخانه می تواند برای رسیدن به قلب مردم نقش ایفا کند .آگاه کردن مردم نسبت به اهمیت خدمات کتابخانه برای کودکان وآشنا کردن آنها با اهداف کتابخانه ، آنان را به این باور می رساند که ازنظر اجتماعی آن ها نیز ، مسئول ایجاد کتابخانه ای برای کودکان هستند .اگر جامعه نسبت به ضرورت وجود کتابخانه کودکان باور داشته باشد ، ذهنیت لازم برای فراهم کردن کمکهای ضروری را نیز بدست خواهد آورد .جامعه باید بداند که برای پیشرفت آموزشی وفرهنگی کودکان تهیه ودسترس پذیر سازی کتاب های مناسب ضروری است.

تامین بودجه فراتر از گرفتن کمک است .این کار مستلزم اقداماتی عمیق ودامنه دار توسط کمیته کتابخانه کودکان است تا در مواجهه با جامعه اهداف وحضور آن به خوبی احساس شود.

کتابخانه کودکان پینانگ در مالزی: ارمغانی از عشق از سوی مردم

این نکات مهم است چون یکی از اولین انگیزه های بخشش برای اهدا کنندگان این است که علل آن را بشناسند .اکثر اوقات ، مردم به دلایلی که دارند مایل به بخشش هستند .این مسئله درباره توجه اهدا کنند گان به علت وجودی یک سازمان نیز صادق است . یکی از روشهای جلب کمک ، ایجاد انگیزه واشتیاق است، زیرا جمع آوری وجه،  امری عاطفی است مردم به دلایل منطقی به ندرت بخشش می کنند ، اما در پاسخ به ندای قلبشان حاضر به بخشش هستند .بنابراین گرد آورنده اعانه شخصا" باید به دلایلی که مطرح می سازد معتقد باشد .پیام ما باید با شوق پذیرفته شود .همین شور واشتیاق بود که همسر نخست وزیر پینانگ ومعاون ایشان ونیز همسران مشاوران اجرایی دولت را به همکاری با جامعه وحکومت ایالتی در ایجاد کتابخانه کودکان بر انگیخت.

پیشینه

پژوهش ثابت کرده است که کودکانی که در دوره پیش دبستانی با کتاب آشنا می شوند ، نسبت به آنهایی که چنین آشنایی ندارند ،دارای امتیاز قابل توجهی هستند .کارشناسان آموزش وپرورش عموما" عقیده دارند که کودکان در پنج سال اول زندگی بیش از هر زمان دیگرمی آموزند.

با آگاهی به اینکه خواندن واستفاده از کتابخانه در پیشرفت فکری کودک عوامل کلیدی هستند .کودکانی که مطالعه می کنند ، به احتمال زیاد ، در مدرسه وبعدا" در زندگی موفق تر خواهند بود .شروع زود هنگام خواندن یا گوش دادن به داستان ها دراین فرایند ضروری است .

در یک پژوهش درباره سواد آموزی که درسال ۱۹۹۷در پینانگ به عمل آمد ، روشن شد که فقط ۳۷ در صد از پاسخ دهنده ها ، عضو کتابخانه ای خارج از مدرسه بوده اند .به خاطر درصد هشدار دهنده کودکان که عضو کتابخانه هستند ، ونیاز مبرم به بر پایی یک کتابخانه مستقل برای کودکان به جای بخش کودکان در کتابخانه بزرگسالان ، این کار توسط همسر نخست وزیر ومعاون او آغاز گردید . هدف اصلی تاسیس کتابخانه کودکان ایجاد مرکزی برای کودکان ۳الی ۱۵ سال بوده ، تا عادت مطالعه ویاد گیری مادام العمر در آن ها القاءوپرورش داده شود . نقش دیگر کتابخانه کودکان سازماندهی برنامه وفعالیت هایی است که عادت به مطالعه ، انگیزه  برای یادگیری وآگاهی از مهارت های کتابخانه ای را ارتقا دهد .

درسال ۱۹۶۱ یونسکو سندی رامنتشر کرد که توسط آندره موروا نوشته شده بود و به طورروشنی بر نیاز کودکان به خدمات کتابخانه تاکید داشت . در سال ۱۹۹۷سیسیل نیلسن در مقاله خود تحت عنوان بیانیه اصول کتابخانه های عمومی یونسکو : سرمایه گذاری برای آینده درکنفرانس منطقه ای کتابخانه های عمومی در کوالالامپور ، بخش کوتاهی از سند فوق الذکر را نقل کرد: در اوان زندگی که تجربه خواندن کتاب ها وعادت به استفاده از کتابخانه ها و منابعشان به آسانی حاصل می شود .کتابخانه عمومی باید بخشی را به کودکان اختصاص دهد .

بسیاری از کودکان پول کافی برای خرید کتاب ندارند حتی والدین آنها نیز چنین امکانی را ندارند؛ به این ترتیب آنها کتاب های خوب را فقط در کتابخانه پیدا خواهند کرد وبه این ترتیب از خواندن کتاب های معمولی یا خطرناک نجات می یابند ....برای کودکان باهوش ، قفسه های پر از کتاب که می تواند درمیان آن ها آزادانه به هر مطلبی بپردازد ، دروازه ای است به بهشت حقیقی .

پنج مورد از ۱۲ وظیفه کلیدی مذکور در بیانیه کتابخانه های عمومی یونسکو (۱۹۹۴)اساس اهداف کتابخانه کودکان پینانگ را تشکیل می دهد :

  • ایجاد وتقویت عادت مطالعه در کودکان از سنین پایین ،
  • بر انگیختن تخیل وخلاقیت کودکان ونوجوانان ،
  • ارتقای آگاهی در زمینه میراث فرهنگی ، شناخت دستاوردها ونوآوری های هنری وعلمی ،

 پشتیبانی ومشارکت در فعالیت ها وبرنامه های سواد آموزی برای کلیه گروهای سنی و حتی در صورت لزوم نیز راه اندازی وبرپایی  این برنامه ها .

ذکر این نکته موجب امیدواری است که بیانیه کتابخانه عمومی یونسکو، ویرایش های ۱۹۴۹،۱۹۷۲،۱۹۹۲،دیدگاه وظایف این بانوان را که بعدا در سال ۱۹۹۱ توسط شورای اجرایی ایالت پینانگ به عنوان اعضای کمیته کتابخانه کودکان پینانگ منصوب شدند ،تقویت کرد. توانایی خواندن ،ضروری است و مهم است که کتابخانه های عمومی،والدین را تشویق کند تا از کتاب ها استفاده کرده و برای کودکان خود از اوان کودکی با صدای بلند کتاب بخوانند.همچنین با آن ها صحبت کنند وبرایشان درباره فرهنگ خود قصه بگویند.

با این ذهنیت بود که کمیته کتابخانه کودکان پینانگ یک فعالیت گسترده در سطح ایالات را آغاز کرد  تا برای برپایی کتابخانه عمومی کودکان از بخشهای اقتصادی ، سرمایه تامین کند . ۲۲ مه ۱۹۹۱ شاهد تاسیس کمیته کتابخانه  پینانگ به ریاست همسر نخست وزیر و مدیریت همسر معاون نخست وزیر بود. کمیته از اعضا ی زیر تشکیل می شد: همسران اعضای شورای اجرایی ایالتی ،همسر یکی از مدیران بخش (خصوصی)، مدیر سازمان دولتی (PUSPANITA) ،یک حقوقدان، یک معمار ، یک کتابدار از کتابخانه دانشگاهی،یک عضو اجرایی ارشد در بخش صنعتی به همراه سازمان کتابخانه عمومی پینانگ،به عنوان دبیرخانه کمیته کتابخانه کودکان از هر دو بخش خصوصی و عمومی تشکیل می شود و هدف آن، نه تنها برپایی. کتابخانه کودکان،بلکه جذب داوطلبان وتامین بودجه برای تاسیس کتابخانه است. تصمیم گرفته شد که دولت ایالتی، یک سرمایه ابتدایی برای شروع به کار تامین  ،و کمیته کتابخانه کودکان سرمایه ای را برای تجهیزات، مجموعه ونگهداری،گردآوری کند. دولت ایالاتی، ساختمانی را نیز برای کتابخانه فراهم، و پیشنهاد کرد اداره کتابخانه توسط داوطلبانی از جامعه انجام گیرد.

راهبردهای خلاق برای گردآوری سرمایه

همان طورکه قبلا ذکر شد گرد آوری سرمایه برای یک سازمان دولتی کارآسانی نیست. به خصوص زمانی که مردم احساس می کنند مسئولیت ارائه خدمات کتابخانه ای مطلقا" به عهده دولت است . گردآوری سرمایه ، کاری جدی است .این کار مستلزم اقدام ، ایثار ، صمیمیت ، کار زیاد وفداکاری شخصی از طرف کمیته است . کمیته در گردآوری سرمایه ، از طریق این راهبردها موفق بود :

  • گردآوری مستقیم سرمایه از طریق نامه کتبی مستلزم آن بود که کمیته ، اهداکنندگان را شناسایی وباتماس مستقیم پستی  با آنها در خانه هایشان ومحل کارشان ، این کار را پیگیری نماید . در این کمیته  ، سه گروه راهدف قرار می دهد :

  • تجارت وصنعت ؛
  • تراست ها وبنیادها؛
  • افراد مستقل .

در گردآوری مستقیم  سرمایه به طریق پستی هدف نزدیک شدن به اهداکنندگان وآگاه کردن آن ها از کار کمیته است محتوای پستی مستقیم شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات برای اعطاکنندگان
  • از این پول چه استفاده هایی می شود
  • شناساندن منافع کار همچون معافیت از پرداخت مالیات بردرآمد، شرایط وخط مشی
  • تشکر از اعطا کننده
  • امضای مجاز – شخصیت های تاثیر گذار(در این مورد حامی کتابخانه کودکان همسر نخست وزیر است)

گردآوری سرمایه از طریق ارتباط مستقیم پستی یکی از رشد یابنده ترین عرصه های کسب در آمد در دراز مدت است. همچنین در این راستا مشخص  شد که ۸۰ در صد در آمدهای گردآوری شده در این شیوه برای سازمان های غیر دولتی ، مربوط به افراد مستقل است.

کمیته بسیار خوش شانس بود که رئیس و مدیر آن، هر دو شخصیت های تاثیر گذاری بودند. به خاطر موقعیت اعضای کمیته در جامعه وبخش های خصوصی ،کمیته در تامین بودجه از طریق ارتباط مستقیم پستی خوب عمل کرد. آن ها توانستند مقادیر قابل ملاحظه ای را به صورت  های نقدی و غیر نقدی  تامین کنند،همچنین توانستند کتابخانه را به مجموعه ابتدایی ۸۰۰۰ جلد و مجهز به منابع چند رسانه ای ،در جولای ۱۹۹۳ به روی عموم بگشایند.

تامین منابع از طریق شرکت ها

کمیته پس از برپایی کتابخانه کودکان ، فعالیت های تامین منابع را متوقف نکرد. آنها نام چند سازمان را برای تکفل فعالیت های کودکان در کتابخانه ثبت کردند. وجود نام افرادی از بخش خصوصی ، به عنوان عضو کمیته راه شناسایی شرکت هایی که سالانه برای تعهدات اجتماعی بودجه ای را اختصاص می دهند را هموار کرد. باید به خاطر داشته باشیم شرکت ها اهدا نمی کنند بلکه سرمایه گذاری می کنند. چنین شرکت هایی مایلند بدانند که در مقابل ،چه به دست می آورند، مثلا اگر شرکتی انجام فعالیتی را برای کتابخانه تعهد می کند می خواهد بداند در ازای آن چه چیز عایدش می شود.

در راستای این راهبرد،کمیته نیاز به شناخت موقعیت هایی دارد که شامل یک برنامه ریزی دقیق در ثبت  نیازهای قابل در خواست از شرکت ها از یک طرف ، وفعالیت ها و یا نقاط قوت ناشی از کار خیر از طرف دیگر، می شود. توانایی پیوند این موارد با منافع دوجانبه ،فرصت هایی برای همکاری به وجود می آورد که از طریق پیشنهادهات مصوب رسمی می تواند توسعه یابد.

در این جنبه کمیته می تواند دو سازمان یعنی مطرح پروانه پینانگ ورید- رایت مالزیا را شناسایی کند. مزرعه پروانه پینانگ می خواهد با استفاده از اعضای کتابخانه کودکان به عنوان امضای افتتاحیه، باشگاه کرم ابریشم کودکان را افتتاح کند. به این ترتیب شرکت با شناسایی گروه مشتریان جدید و وایجاد محیطی برای شروع طرح می تواند از این همکاری سود ببرد.از طرف دیگر، رید-رایت مالزیا متکفل برگزاری مسابقه هنری بین اعضای کتابخانه کودکان و کودکان دبستانی در مناطق روستایی است. این برنامه که از سال ۱۹۹۵ آغاز شد باری سه سال متوالی به صورت  یک کار سالانه اجرا شد وهدفی دوگانه عرضه کرده بود. اولا این برنامه کاملا از طرف رید- رایت حمایت می شد و ثانیا کودکان پینانگ بازدید به عمل آورند. در عین حال شرکت قادر خواهد بود تصویر سازمانی خود را وسعت بخشد و خدمتش را نسبت به جامعه به انجام رساند.

یکی از گام هایی که کمیته برداشت شناسایی گروه های مورد نظر و شرکت های شاخصی بود که در پینانگ آماده سرمایه گذاری بودند. باردیگر موقعیت اعضای کمیته در تامین سرمایه از جانب شرکت ها نقش اساسی داشت. مثلا شارپ – را کسی به بخش رسانه های کتابخانه کودکان،تجهیزات رسانه ای اعطا کرد و به این ترتیب کتابخانه توانست خدمات الکترونیکی ارائه دهد.

باشگاه لاینزاند لایونز –پینانگ سایه بان هایی برای کتابخانه کودکان اهدا کردند تا بدین وسیله سهم خود را به جامعه ادا کنند. مراجعان کتابخانه ها از این اعانه سود بردند چون اکنون جایی با سایه بان دارند که در آن منتظر والدین خود باشند و نیز از آن به عنوان یک محل تفریحی استفاده نمایند.

یکی از اهداف کتابخانه کودکان این بود که در چهار زبان اصلی، با اولویت بان ملی و پس از آن سه زبان دیگر یعنی انگلیس، ماندرین و تامیل موادی داشته باشد. چون کتابخانه کودکان در ناحیه ای با اکثریت چینی واقع شده بود، برای موادی به زبان ماندرین تقاضای فوری وجود داشت. برای مجموعه سازی کتابخانه هیچ سرمایه ای از طرف دولت موجود نبود چون در ابتدا توافق شده بودکه کتابخانه سرمایه لازم برای مجموعه سازی را خود گرد آوری کند. به این ترتیب کمیته با سرپرستی همسر نخست وزیر برای اهدای عناوینی   به زبان ماندرین با چند کتابفروشی تماس گرفت و توانست چند اهدا کننده پیدا کند و با تلاش های او،کتابخانه  کودکان توانسته است عناوین متعددی از کتاب های کودکان به زبان ماندارین را در قالب کمک های سالانه در یافت کند. برای کتابخانه کودکان چندان مناسب نخواهد بود که صرفا امانت دهد و خدمات مرجع ارائه کند و فقط حافظ کتاب ها باشد. حتی در آغاز،کمیته مایل بود کتابخانه کودکان مرکز منابع خاص برای کودکان باشد. کودک در جست وجوی اطلاعات و مطالعه تفریحی برای خود، نه تنها انتظار یک تجربه کتابخانه ای مناسب را دارد بلکه باید بتواند در برنامه ها وفعالیت های که خلاقیت ، تفکر انتقادی و عادت مطالع مادام العمر را پرورش می دهد نیز شرکت کند.

به خاطر کمبود کارکنان مجرب،کمیته فرعی عملیاتی کتابخانه کودکان ،راه های دیگری را باید جست وجو می کرد تا مطمئن شود که این برنامه ها وعملیات در پایان  هر هفته اجرا می شود . با همکاری آموزگارانی از دوره پیش دبستانی و کودکستان ، و نیز مدرسینی از دانشکده تربیت معلم  و دانشگاه مجاور به عنوان کمیته عملیاتی فرعی کتابخانه، همیشه یک جریان مداوم از داوطلبان برای سرپرستی  کارها و عملیات  کتابخانه کودکان موجود بود . جلسات قصه گویی و کاردستی ،توسط مربیان کودکستان و دوره  پیش دبستانی  برگزار می شد و دانشجویان دانشکده تربیت معلم نیز جلسات قصه گویی و برنامه مهارت خلاق در نوشتن انگلیسی را بر عهده داشتند. این کار،کتابخانه کودکان را قادر می ساخت برای پرورش زبان آموزی در کودکان کوچک خدمات زیادی انجام دهد. همچنین کودکان فنون فیلم برداری ویدیویی را از دانشجویان فرا می گرفتند. وقتی که مربیان کودکستان ها و دوره پیش دبستانی می توانستند از منابع مرجع کتابخانه کودکان به عنوان وسایل کمک آموزشی در محیط خود استفاده کنند ،کمیته یک بار دیگر در شرایط موقعیت کامل قرار  گرفت. به این ترتیب مدرسان دانشکده تربیت معلم نیز یک مرکز منابع داشتند(از جهت مکان و کودکان) تا دانشجویان خود را تعلیم دهند و برنامه های آموزشی زبان انگلیسی را اجرا کنند. این تمهیدات به منظور ایجاد و تقویت روابط خوب بین داوطلبان و همچنین تداوم فعالیت ها ،صورت گرفت.

گاه شناخت عموم درباره نیاز به داوطلبان برای اجرای فعالیت ها بسیار خوشایند است. مزرعه پروانه پینانگ،جلسات قصه گویی را به همراه نمایش زندگی گونه کرم ابریشم و پروانه برگزار کند. انجمن زنان ژاپنی نیز داوطلب شد که جلسات هفتگی ارگامی اجرا نمایند.

این برنامه ها به منظور انگیزش علاقه کودکان و نوجوان به مطالعه ،تشویق عضویت در کتابخانه و هدایت به شرکت منظم در جلسات قصه گویی به کار گرفته شد.

در سال ۱۹۹۷ باشگاه  روتاری در پینانگ یک برنامه آموزشی را آغاز کرد که هدف اولیه آن، تشویق والدین و فرزندان کوچکشان به کشف دنیای کتاب ها و کسب دانش از طریق خواندن  آن ها بود. این برنامه که بر اهمیت خواندن به صدای بلند برای کودکان حتی قبل از اینکه آن ها شروع  به خواندن کنند. تاکید داشت. برای کتابخانه کودکان بسیار موثر بود. این همکاری، یک معامله مفید برای طرفین بود. این کار یک معامله تجاری نبود اما در نهایت هر دوطرف سود بردند. باشگاه رو تاری، نتایج کم وبیش محسوس مانند تبلیغات گسترده و ایجاد روابط عمومی خوب بدست آورد را به عنوان هدیه برای تداوم برنامه دریافت کرد. و این مواد با ارزش را به مجموعه خود اضافه کرد.

برای ارتقای آگاهی از میراث و سنن فرهنگی،کتابخانه کودکان بازی های سنتی اجرا نمود. کارگاه ها و مسابقات ،با کمک انجم همسران کارگزاران دولتی سازماندهی شد.

پس از شناسایی گروه های مورد نظر برای  برنامه های تامین سرمایه ،لازم بود کمیته ،پیشنهاد تامین سرمایه را بار اساس اطلاعات زیر و با توجه به شرکت ،شناخته و دسته بندی کند:

آن کمپانی بایستی دارای مشخصات ذیل باشد:

  •  دارای بودجه ای قابل مصرف باشد که موسسه خیریه اختصاص یافته است.
  • داشتن سیاست احسان و نیکوکاری .
  • وجود مدارک قبلی نشان دهنده دادن کمک.
  • مبالغ پرداختی معمول.
  • اولویت برنامه ها و طرح.
  • برنامه های جاری حمایتی/ پشتیبانی و آرمان های تجاری.

جدا از این پیشنهادات ،کمیته باید نمایی کلی از خصوصیت برجسته عملکرد حیاتی شرکت داشته باشد. پس از کسب اطلاعات مناسب برای تهیه پیشنهاد تامین سرمایه کمیته، اطلاعات ورودی را با نیازهای شرکت و توانایی آن برای فعالیت های خیریه تلفیق می کند تااینکه فهرست "فرصت ها " را تنظیم کند. فرصت هایی که می تواند دراولویت های یک شرکت اهمیت زیادی داشته باشد ونیز بالاترین سرمایه را برای خیریه که بایستی با اولویت ها مطابقت داده شده وبه صورت پیشنهادات مناسب برای ارائه تنظیم گردد فراهم کند . به هنگام ارائه پیشنهادات ، کمیته احساس کرد که برای موفقیت ، پیشنهاد باید از هر جهت کامل اما خلاصه ومرتبط بهم باشد وارزش پیشنهاد ونه هزینه آنرا ،بر جسته سازد .

پس از تنظیم پیشنهاد ، قدم بعدی ارجاع آن به مجری مدیر بازار یابی یا روابط عمومی/ مسئول ارتباطات به منظور بحث در ساختار پیشنهاد است . آخرین گام ارائه پیشنهادات نهایی است وبهترین شیوه ، برای تامین سرمایه مواجهه رودررو است ، چون با این شیوه برنامه به خوبی توجیه می شود .این امر نباید از ۲۰ دقیقه تجاوز کند واین کار باکمک یک فیلم ویدیویی کوتاه از برنامه خیریه انجام می شود .

نقطه قوت مربوط به ارائه رودر رو اینست که ویژگی های شخصیتی سرمایه گذار وتوانایی اقناع وی به خوبی نشان داده شود و به طور مناسب بوسیله حرکات واحساسات (زبان بدن )معافیت مالیاتی اشکال مرجع کمک های خیریه برای بخش تجاری است .

کسب بودجه درمناسبت های خاص

کمیته در کسب بودجه درمناسبت های ویژه نیز موفق بوده است . درسال ۱۹۹۵ کمیته یک نمایش خیریه ترتیب داد وتوانست یک سازمان تجاری را به عنوان سر پرست نمایش خیریه تعیین کند . اگر چه بلیط به اشخاص فروخته شد . کمیته از بخش های تجاری خواست که هزینه بلیط به اشخاص فروخته شد . کمیته از بخش های تجاری خواست که هزینه بلیط بچه های معلول ومحروم رابه عهده گیرند . تامین کننده اصلی بودجه ، یک "طرف تجاری" محسوب می شد :کار مانند تجارت بود که به طور متقابل برای هردو طرف سود داشت . بخش تجاری در جهت  معافیت ازمالیات سود برد، وجاهت عمومی پیدا کرد وکتابخانه کودکان نه فقط اعانه خود گرفت بلکه توانست یک کار خیریه نیز انجام دهد .

سخن آخر

اقدامات جامعه برای بقای کتابخانه کودکان بسیار اساسی است . بدون شک کتابخانه کودکان بسیار خوش شانس بود که یک کمیته پرکار ، پر تلاش وبااخلاص داشت ولی باز هم مسئولیت عمده کتابخانه عمومی پینانگ این است که موفقیت آن را تضمین کند .

اعتبار وشفافیت از اهمیت زیادی برخوردار است . تامین سرمایه برای یک کار ، بخششی یک جانبه نیست بلکه فرایندی بین اعطا کننده ودریافت کننده است . در تبادلات اجتماعی برای ادامه مناسبات ، دریافت کننده نوعی رضایت برای اهدا کننده فراهم می سازد . این کار می تواند به سادگی ارسال یک نامه تشکر آمیز یا به پیچیدگی نامگذاری یک ساختمان باشد .

زمان بندی پاسخ دریافت کننده ، نقش مهمی را در روابط متقابل اجتماعی بازی می کند . معمولا" پاسخ فوری وبه موقع ، برای اهدا کننده اطمینان بخش است . دراین مناسبات ، اعتماد بسیار اهمیت دارد .دریافت کننده باید قابل اعتماد باشد و به اهداف تعریف شده خود وفادار بماند . درخواست سرمایه برای یک هدف وصرف آن به نامشخص برای اهداف دیگر درست نیست .

روابط عمومی بسیار مهم است . باید همیشه با اهداکنند گان بالفعل وبالقوه درتماس بود .

همیشه به اهداکنندگان خود مراجعه ، وپیوسته در جست وجوی اعطا کنندگان جدید بود. یک مسئله ساده برای یاد آوری وجود دارد وآن خواستن است.

نهایتا" باید همیشه اصول پایه ای تامین بودجه را به خاطر داشت . تامین بودجه  فقط مربوط به پول نیست . درباره مردم است ، نیازهایی که باید برآورد شود . اهالی پینانگ با سرپرستی کمیته کتابخانه کودکان ، مسئولیت برپایی یک کتابخانه کودکان را به عهده گرفت . کودکان امیدهای آینده ما هستند. اگر به کودکانمان عشق به خواندن با بیاموزیم ،  به آنها یک هدیه جادویی داده ایم : هدیه ای که زندگی آن ها را آنچنان سرشار خواهد کرد که هیچ چیز دیگر نمی تواند جای آن را پرکند .

برگردان:
فاطمه مهاجری
نویسنده
شکریه ین
کتابخانه های کودک و نوجوان:
منبع
ین، شکریه."کتابخانه کودکان: ارمغانی از عشق از سوی مردم". ترجمه فاطمه مهاجری. د…
Submitted by editor6 on