گزارشی از مراسم گشایش موزه کودکی ایرانک

مکانی برای جوانه‌ها و نازک‌برگ‌ها

«به سرایی که در آن هرچه هست رنگ و بوی کودکی دارد، خوش آمدید»

عصرگاه آدینه‌ی یازدهمین روز از امرداد هزار و سیصد و نودوهشت، کوشندگان عرصه کودکی از نهادهای مختلف به دعوت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در سالن گنجینه سازمان اسناد ملی ایران گرد هم آمدند تا با سفر به سرزمین کودکی‌ها، ناظر گشایشی دیگر در عرصه فرهنگ کودکی باشند و آغاز به کار موزه کودکی ایرانک را گرامی بدارند.

مهمانان مدعو با راهنمایی راهنمایان ایرانک، سفر بلند خود را از اعماق تاریخ ایران‌زمین آغاز کردند و نشانه‌های کودکی را یکی از پس دیگری در پهنه تاریخ و فرهنگ کودکی به نظاره نشستند.

در اثنای این سفر، کلیپی از راه اندازی موزه و تلاش‌های بی‌وقفه افراد برای آماده‌سازی آن، به نمایش درآمد. پس از آن زهره قائینی -مدیر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان- بود که سخنان کوتاه خود را با سلام و خوش‌آمدگویی آغاز کرد:

«سلام و درود به همه دوستداران کودکی؛ به همه بزرگان عرصه کودکی و ادبیات کودکان؛ به همه هنرمندان؛ به همه شما که کودکان را می‌بینید و به آن‌ها می‌اندیشید و برای بهتر شدن زندگی آن‌ها در هر کجا که هستید، گام بر می‌دارید... خوش آمدید به سرایی که در آن هر چه هست، رنگ و بوی کودکی دارد»

وی با اشاره به این‌که «ما برای تجسم بخشی به ایده‌های فرهنگ کودکی و تحقق آن‌ها، راهی طولانی را پشت سر گذاشته‌ایم»، اظهار داشت: «شهر دوستدار کودک، شهری است که شناسنامه داشته باشد. شهری که بتواند از ریشه‌هایش هستی بگیرد و به جوانه‌هایش و نازک‌برگ‌هایش زندگی ببخشد»

مدیر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با تشکر از حامیان موسسه در راه‌اندازی ایرانک، از آن‌ها خواست تا از انگیزه‌های خود برای این حمایت و همدلی، سخن بگویند.

محمد عطاردیان -از حامیان موسسه- در اجابت این خواسته از لزوم توجه به امر فرهنگ و نقش آن در توسعه و بالندگی کشور سخن گفت و افزود: «بنده هیچ اقدامی نکردم مگر به خاطر عشق به میهنم»

پروین امینی -مدیر فرهنگی گروه آذرستان- نیز با بازخوانی دشواری‌ها در یافتن مکانی مناسب برای موزه ایرانک، تالار گنجینه را مکانی مناسب برای اجرا و تحقق این ایده معرفی کرد.

سخنران پایانی مراسم، نوش‌آفرین انصاری -دبیر شورای کتاب کودک- بود که به بیست سال آرزو، جستجو، نامه‌نگاری، التماس، گفت‌وگو و تلاش برای شکل‌گیری موزه کودکی ایرانک اشاره کرد و از خانم دکتر بروجردی -ریاست کتابخانه ملی- و حامیان شکل‌گیری موزه و «فرزانه طاهری» -مسئول موزه ایرانک- تشکر کرد.

دبیر شورای کتاب کودک، با اشاره به زمان یک‌ساله برپایی موزه، اظهار داشت: «یک سال برای عادت جامعه و ارزش‌گذاری به این کار، زمان اندکی است»

در طول مراسم برنامه‌های مختلفی در گوشه گوشه موزه برای صاحبان اصلی خود، یعنی کودکان، به اجرا گذاشته شد:

اجرای نمایش آهنگین «آرش کمان‌گیر» توسط گروه کودک و نوجوان آکادمی هنر و ادبیات کودکان با مربی‌گری «پروانه رهروان» و نمایش سایه «دویدم و دیدم» و نمایش «خیمه‌شب‌بازی» توسط گروه نمایش موزه کودکی و همچنین اجرای نمایش «درخت آسوریک» توسط گروه نمایشی پردیس علم و فن آوری، از جمله آن‌ها بود.

گزارشی از مراسم گشایش موزه کودکی ایرانک

گزارشی از مراسم گشایش موزه کودکی ایرانک

گزارشی از مراسم گشایش موزه کودکی ایرانک

گزارشی از مراسم گشایش موزه کودکی ایرانک

برای دریافت اطلاعات بیشتر از اینستاگرام موزه کودکی ایرانک دیدن کنید.

نویسنده
گروه گزارش کتابک
Submitted by editor on