معرفی کتاب و فیلم اعجوبه

رمان اعجوبه یا شگفتی (Wonder)، نوشته آر. جی. پالاسیو، نویسنده آمریکایی است. این رمان در سال ۲۰۱۲ / ۱۳۹۱ منتشر شده‌است و در سال ۲۰۱۴ برنده جایزه دانش‌آموزان مین و در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه مارک تواین شده‌است.

ایده نوشتن این کتاب هنگامی به ذهن پالاسیو رسید که در پاییز سال ۲۰۰۷ / ۱۳۸۶ با دو پسرش در حومه شهر نیویورک با دختربچه‌ای روبه‌رو شد که سندرم «تریچر کالینز»(۱) داشت. پالاسیو در این‌باره می‌گوید: «واکنش من به دختربچه، سبب وحشتم شد و به این فکر افتادم که اگر پسر سه ساله‌ام این دختر را ببیند، حتماً جیغ می‌زند.»

رمان «اعجوبه» در سال ۲۰۱۳ / ۱۳۹۲ در فهرست پُرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و در سال ۲۰۱۴ نامزد دریافت جایزه تگزاس بلوبونت شد. همچنین این کتاب جایزه کتاب سال NAIBA و جایزه کتاب سال Book Browse را در سال ۲۰۱۲ دریافت کرد.

درباره کتاب اعجوبه

کتاب اعجوبه

«خرید کتاب شگفتی» مناسب برای سیزده سال به بالا

آگوست ده ساله که به‌سبب بیماری چهره‌ای ناهنجار دارد تا کلاس پنجم در خانه درس خوانده و به مدرسه نرفته است. سرانجام پدر و مادر با وجود نگرانی‌شان تصمیم می‌گیرند او را به مدرسه خصوصی بفرستند.

ورود آگوست به این مدرسه با مشکلات و دردسرهای فراوانی همراه است، ولی سرانجام او با مقاومت در برابر رفتارهای توهین‌آمیز، مهربانی، صبوری و گذشت، شگفتی می‌آفریند و بیشتر شاگردان کلاس را شیفته و طرفدار خودش می‌کند.

دو سال پس از انتشار این رمان به زبان اصلی، چهار بانوی مترجم و چهار ناشر ایرانی آن را به فارسی ترجمه و چاپ کرده‌اند:

  • شگفتی، ترجمه پروین علی‌پور، تهران، نشر افق، ۴۳۶ صفحه (رقعی)، چاپ نخست ۱۳۹۳.
  • اعجوبه، ترجمه انسیه (فرح) بهبهانی، تهران، نشر پیدایش، ۵۱۶ صفحه (رقعی)، چاپ نخست ۱۳۹۳.
  • شگفتی، ترجمه ناهید قهرمانی، تهران، نشر هیرمند، ۴۳۲ صفحه (رقعی)، چاپ نخست ۱۳۹۳
  • شگفتی، ترجمه نیلوفر داد، تهران، قاصدک صبا، ۳۵۶ صفحه (رقعی)، چاپ نخست ۱۳۹۷.

اگر میان اطرافیان خود کودک یا نوجوانی را می‌شناسید که به دلیل نقص عضو یا هرگونه تفاوت دیگر از جمع دوستان و هم‌سن و سال‌های خود کناره‌گیری می‌کند، یا ظاهرش چنان است که بچه‌ها او را در جمع‌شان نمی‌پذیرند و با حرف‌های خود تحقیرش می‌کنند، خواندن کتاب اعجوبه را به آن‌ها پیشنهاد کنید.

سینمایی اعجوبه

در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۲ / ۷ آذر ۱۳۹۱، اعلام شد کمپانی لاینزگیت برپایه رمان اعجوبه، فیلم سینمایی اقتباسی می‌سازد و فیلم‌نامه‌ آن را جان اوگست می‌نویسد. دیوید هابرمن و تاد لیبرمن تهیه‌کنندگان این فیلم بودند. اما کمپانی از نتیجه نهایی چندان راضی نبود، از این رو، در ۸ مه ۲۰۱۳ / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ خبر رسید جک تورن برای بازنویسی فیلم‌نامه دعوت به همکاری شده‌است. در اکتبر ۲۰۱۴ / مهرماه ۱۳۹۳ اعلام شد جان کروکیداس کارگردانی فیلم را برعهده گرفته‌است. اما کروکیداس از ساخت فیلم کناره‌گیری کرد و پل کینگ جانشین او شد. همچنین استوی کونارد یک‌بار دیگر فیلم‌نامه را بازنویسی کرد.

معرفی کتاب و فیلم اعجوبه

مارسلو زارووس ساخت موسیقی فیلم را برعهده داشت، و از ترانه «اعجوبه» که ناتالی مرچنت خوانده بود، در فیلم استفاده شده‌است. آر. جی. پالاسیو، نویسنده رمان اعجوبه، این ترانه را الهام‌بخش‌ترین آهنگی دانست که بر او تأثیر داشته است و ارتباط زیبایی نیز با فضای رمان و فیلم دارد.

کمپانی لاینزگیت اعلام کرده بود که سینمایی اعجوبه در ۷ آوریل ۲۰۱۷ / ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ اکران خواهد شد، ولی اکران گسترده آن، هفت ماه بعد، در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ / ۲۶ آبان ۱۳۹۶ انجام شد.

(۱)بیماری نادر که با بدشکلی‌های جمجمه و چهره همراه است. درصد این سندرم یک در پنجاه هزار تولد یافت می‌شود. ویژگی‌های فیزیکی رایج آن عبارتست از: چشم‌هایی که به پایین نگاه می‌کنند، فک پایین کوچک، ناشنوایی، افتادگی بخش جانبی پلک‌های پایین و گوش‌های بدشکل یا نداشتن گوش. 

گردآورنده:
سپیده سیف اشرفی
Submitted by admin on