برنامه «با من بخوان» برای چهارمین سال پیاپی نامزد جایزه آسترید لیندگرن شد

برنامه‌ی «با من بخوان» امسال برای چهارمین سال پیاپی از سوی چند سازمان ملی و بین‌المللی به عنوان نامزد دریافت جایزه‌ی یادبود آسترید لیندگرن (جایزه آلما) معرفی شد. برنامه‌ی «با من بخوان»، تنها برنامه‌ای است که یک نهاد ایرانی و سه سازمان بین‌المللی، آن را نامزد دریافت جایزه کرده‌اند: شورای کتاب کودک، انجمن بین‌المللی سواد (ILA)، دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان سوئیس و بلژیک شاخه فلاندرز، برنامه‌ی «با من بخوان» را به عنوان نامزد جایزه‌ی یادبود آسترید لیندگرن (آلما) سال 2020 معرفی کرده‌اند.

انجمن بین‌المللی سواد، نهادی جهانی است که بیش از سیصد مربی، پژوهشگر و متخصص در حوزه‌ی سوادآموزی از هشتادوشش کشور جهان در آن عضو هستند. این انجمن پیشینه‌ای شصت ساله در تعریف استانداردهای سوادآموزی دارد و هدف آن تقویت مربیان و متخصصان سوادآموزی است تا سوادآموزی را به شیوه‌های گوناگون در همه‌جا فراگیر کنند. دفاتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در هر کشور، نهادهای ناسودبر و مستقلی‌اند که برای بهبود کیفیت کتاب‌های کودکان و گسترش کتابخانه‌های کودک فعالیت می‌کنند. شورای کتاب کودک شاخه‌ی ایرانی این دفتر بین‌المللی است.

جایزه‌ی یادبود آسترید لیندگرن (آلما)، بزرگترین جایزه‌ی ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان است که از سال 2002 دولت سوئد با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان به نام و یادِ آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی کودکان و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان، بنیان گذاشته است.

امسال علاوه بر برنامه‌ی «با من بخوان»، از ایران «شورای کتاب کودک» نامزد نهاد کودکی، «مهدی حجوانی» نامزد مروج کتاب‌خوانی، «هوشنگ مردای کرمانی»، «فرهاد حسن‌زاده» و «محمدرضا شمس» نامزد نویسنده، «فرشید شفیعی» نامزد تصویرگر، «کتابخانه‌های سیار روستایی» برنامه‌ی عملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز کاندیداهای جایزه یادبود آسترید لیندگرن سال ۲۰۲۰ میلادی هستند.

 هیئت داوران جایزه‌ی آلما در «نمایشگاه کتاب فرانکفورت» در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹، فهرست نامزدان این جایزه را اعلام کردند. امسال ۲۳۷ نامزد از شصت‌وهشت کشور جهان برای دریافت این جایزه رقابت می‌کنند. برنده‌ی جایزه از میان این نامزدان که شامل نویسندگان، تصویرگران، مروجان کتاب‌خوانی، قصه‌گویان و نهادهایی از سراسر جهان هستند، در ۳۱ مارس ۲۰۲۰ در دو شهر استکهلم و بولونیا اعلام خواهد شد.

برنامه‌ی «با من بخوان»، برنامه‌ی ترویج کتابخوانی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است که از سال 1389 از این موسسه اجرا می‌شود و به ترویج کتابخوانی برای کودکان محروم و کودکان در بحران می‌پردازد. این برنامه بر پایه‌ی شعار اصلی «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» می‌کوشد کتاب‌های مناسب و باکیفیت را به دست کودکانی برساند که در شرایط معمول زندگی به این گونه از کتاب‌ها دسترسی ندارند. «با من بخوان» بر تقویت سواد پایه و سهیم شدن کتاب با کودکان و نوجوانان با روش بلندخوانی، گفت‌وگو و نمایش در پیوند با کتاب تمرکز دارد تا هم‌زمان با ایجاد لذت و شوق خواندن تأثیرگذاری ژرف‌تری بر ذهن و جان کودکان بگذارد. این برنامه بر اساس این رویکرد، افزون بر گزینش آگاهانه کتاب‌های مناسب و باکیفیت و رساندن آن به دست کودکان، تلاش دارد با برگزاری کارگاه‌های گوناگون، مربیان و آموزگاران را در زمینه شیوه‌های آموزش خلاق سواد پایه، بلندخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن توانمند کند. برنامه‌ی «با من بخوان» تا کنون در 21 استان ایران اجرا شده است.

پس از چندین سال اجرای برنامه، در سال‌های اخیر راه‌اندازی کتابخانه‌های کودک‌محور در راستای پایداری برنامه و در دسترس قرار دادن شمار بیش‌تری کتاب باکیفیت، در دستور کار «با من بخوان» قرار گرفته و تاکنون بیش از شصت کتابخانه‌‌ی کودک‌محور در شهرها و روستاهای ایران از سوی این برنامه راه‌اندازی شده است.

این برنامه در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک الگوی موفق از اجرای برنامه ترویج کتابخوانی به همراه گسترش سوادآموزی پایه، جایزه ایبی-آساهی، معتبرترین جایزه ترویج کتابخوانی در جهان را از آن خود کرد.

 

برای آشنایی بیش‌تر با برنامه‌ی «با من بخوان» به سایت خوانک مراجعه کنید

 

 

نویسنده
گروه با من بخوان
کلیدواژه:
Submitted by editorsa on