فهرست کتابک به مناسبت زادروز اریش کستنر

اریش کستنر شاعر، روزنامه نگار، نمایشنامه‌نویس و نویسنده‌ی کتاب های کودکان و از بنیان‌گذاران دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان و کتابخانه‌ی بین المللی کودکان مونیخ است.

کستنر در 23 فوریه ۱۸۹۹ در خانواده‌ای پیشه‌ور در شهر ورسدن زاده شد. در سال ۱۹۱۳ به مدرسه‌ی تربیت معلم رفت اما در حالی که تنها مدت کمی به پایان دوره مانده بود آن را رها کرد. در سال ۱۹۱۴ هنگامی که بیشتر از پانزده سال نداشت جنگ جهانی اول آغاز شد، رویدادی که او از آن به عنوان حادثه‌ای که کودکی او را با پایان رساند، یاد کرده است. 

در پاییز ۱۹۱۹ کستنر وارد دانشگاه ورسدن شد و در زبان و ادبیات آلمان، تاریخ، فلسفه و تاریخ نمایش به تحصیل پرداخت. در این دوران به نوشتن مقاله پرداخت و با چاپ نوشته‌هایش در روزنامه‌ها هزینه تحصیل و زندگی خود را بدست آورد. اما مقاله‌های انتقادیش سرانجام سبب شد از کار برکنار شود و به ناچار با نام مستعار به چاپ آثارش ادامه داد.

در سال ۱۹۲۸ نخستین مجموعه سروده‌هایش را منتشر کرد. در پاییز همان سال شناخته شده ترین داستانش برای کودکان به نام «امیل و کارآگاهان» را منتشر کرد که دو میلیون نسخه از آن در آلمان فروخته شد. این داستان تاکنون به پنجاه و نه زبان ترجمه شده است. کستنر در سال ۱۹۳۳ «امیل و سه دوقلوها» را در ادامه‌ی آن نوشت. بنا به گفته‌ی پیتر هانت داستان «امیل و کارآگاهان» داستان‌های پلیسی را به دنیای ادبیات کودک معرفی کرد. از بسیاری از داستان‌های اریش کستنر فیلم ساخته شده است. یک سال پس از درگذشتش در سال ۱۹۷۴ سازمان و جایزه‌ای به نام او بنیان گذاری شد و در سال ۱۹۹۹ نیز موزه‌ی اریش کستنر درباره‌ی آثار و زندگی او بنیان گذاری شده است.

در ادامه فهرستی از آثار اریش کستنر را می‌بینید: 

سی و پنجم ماه مه/برای 12 سال به بالا (معرفی کتاب / خرید کتاب)
وقتی من بچه بودم/ برای 9 تا 12 سال (معرفی کتاب / خرید کتاب)
کلاس پرنده/ برای 12 سال به بالا (معرفی کتاب / خرید کتاب)
خواهران غریب / برای 12 سال به بالا (معرفی کتاب / خرید کتاب)
مردم شیلدا چه جوری خنگ شدند؟ برای 9 تا 12 سال/ برای 12 سال به بالا (معرفی کتاب / خرید کتاب)
امیل و کارآگاهان / برای 9 تا 12 سال  (معرفی کتاب / خرید کتاب)

Submitted by editor on