جشن یک‌سالگی کتابخانه‌ی «با من بخوان» جوانرود

در یازدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ جشن یک‌سالگی کتابخانه‌ی کودک‌محور «با من بخوان» جوانرود برگزار شد. کتابداران، خانم‌ها پروین و ماریه حق‌گویی، به مناسبت تولد یک‌سالگی کتابخانه مراسمی ترتیب داده بودند.

شور و هیجان کودکان برای این جشن، انرژی کتابداران و کارشناسان «با من‌ بخوان» را برای ادامه‌ی کار در سال دوم دوچندان کرد. در این روز مادران نیز با اشتیاق همراه با کودکان و نوجوانان در کتابخانه حضور یافته بودند. روزی بود پر از شادی، خنده و طنازی بچه‌ها!

 

خاطره‌گویی کودکان از تجربه‌های‌شان در کتابخانه بخش زیبای این جشن بود و بچه‌ها از خاطر‌ه‌های تلخ و شیرین‌شان گفتند. گروهی از دختران نوجوان نیز نمایش کتاب «نقطه» را اجرا کردند. آن‌ها یک ماه مشغول تمرین نمایش این کتاب بودند و آن را به بهترین شیوه به اجرا درآوردند و مورد تشویق همه‌ی بچه‌ها قرار گرفتند. این جشن با پایکوپی محلی ادامه یافت و با شاهنامه‌خوانی یکی از کودکان به پایان رسید.

 

 

با کتابخانه‌ی «با من بخوان» در جوانرود و فعالیت‌های آن در سال گذشته آشنا شوید:

شهر جوانرود با بیش از ۸۰‌هزار نفر جمعیت، سومین شهر پر جمعیت استان کرمانشاه است. شهر جوانرود مرکز شهرستان جوانرود و یکی از شهرهایی است که در زلزله‌ی ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه دچار آسیب شد. کارگروه «با من بخوان» در استان کرمانشاه پس از اعلام نیاز افراد محلی و بررسی منطقه تصمیم گرفت هشت‌امین کتابخانه‌ی «با من بخوان» در این استان را در شهر جوانرود تاسیس کند.

کانکس و امکانات داخلی کتابخانه را موسسه‌ی «دانایار اندیشه» در اختیار «با من بخوان» قرار داد. این موسسه با خرید کانکسی به مساحت ۵۰ مترمربع و تهیه‌ی تجهیزات شامل موکت، کولر، قفسه‌ی کتاب و دیگر موارد مورد نیاز، الزامات اولیه برای برپایی کتابخانه را فراهم کرد. پشتیبانی مالی از فعالیت‌های کتابخانه در سال اول و تهیه‌ی دیگر ملزومات کتابخانه در سال نخست پروژه را نیز «انجمن یاران دانش و مهر» برعهده گرفت.

زمین محل استقرار کانکس کتابخانه را اداره‌ی آموزش و پرورش شهر جوانرود در اختیار کتابخانه گذاشت. زمین مذکور در یکی از محله‌های حاشیه‌ای شهر جوانرود واقع شده و به دلیل مساحت کوچک آن تاکنون مورد استفاده‌ی آموزش و پرورش نبوده است. گرچه مشخص نیست این زمین تا چه زمانی در اختیار کتابخانه باقی بماند اما گروه «با من بخوان» امیدوار است با همکاری اداره‌ی آموزش و پرورش این کانکس-کتابخانه تا مدت‌ها به خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان و خانواده‌های‌شان ادامه دهد.

کتابخانه‌ی کودک‌محور «با من بخوان» در جوانرود پس از آماده‌سازی، تجهیز، فضاسازی و سامان‌دهی کتاب‌ها، در تاریخ ۱۱ بهمن‌۹۷ به طور رسمی گشایش یافت و کار خود را آغاز کرد.

تا کنون در چند مرحله حدود ۱۶۰۰ عنوان کتاب و منابع کتابخانه‌ای توسط کارشناسان «با من بخوان» انتخاب و برای کتابخانه ارسال شده است. کتابداران جوانرود در طی زمان نشان دادند به‌ خوبی از پس مسئولیت‌های خود برمی‌آیند و کتابخانه‌ی جوانرود را به یکی از کتابخانه‌های مثال‌زدنی استان کرمانشاه تبدیل کردند.

ساخت صور فلکی – فعالیت در پبوند با کتابخوانی

طی سال گذشته، پایش و ارزش‌یابی فعالیت‌های کتابخانه به دو شکل انجام شده است. کتابداران کتابخانه به‌طور مرتب گزارش‌های روزانه و ماهانه‌ی خود را برای کارشناسان «با من بخوان» در تهران ارسال کرده‌اند. گزارش‌های ارسالی، بررسی شده و بازخوردهای لازم برای برطرف کردن ایرادها، تقویت نقاط قوت و بهبود خدمت‌رسانی به کودکان، به کتابداران ارائه شده است. علاوه بر پایش مستمر، در ۵ نوبت نیز کارشناسان «با من بخوان» به شکل حضوری از کتابخانه و فعالیت‌های‌اش بازدید کرده و به راهنمایی کتابداران پرداخته‌اند.

همچنین در این مدت مجموعه کارگاه‌های آموزشی «شناخت ادبیات کودکان و بلندخوانی» و کارگاه آموزشی «کتابخانه‌های کودک محور» برای شماری از کتابداران، آموزگاران و مروجان جوانرود، ثلاث باباجانی، روستای زلان و روستاهای دیگری که تحت پوشش موسسه‌ی خیریه‌ی مهرگان هستند، برگزار شده است.

این کتابخانه زیبا و پرتکاپو، اکنون بیش از ۳۰۰ عضو دارد و ۸ مدرسه و مهدکودک نیز از این کتابخانه به عنوان پایگاه کتاب استفاده می‌کنند. آموزگاران و مربیان این مدرسه‌ها و مهدها با عضویت در کتابخانه و امانت گرفتن کیف‌کتاب‌های باکیفیت و برگزاری نشست‌های بلندخوانی در کلاس‌های درس خود، غنای بیش‌تری به محیط آموزشی‌شان بخشیده‌اند.

برنامه‌ی «با من بخوان» همچنین می‌کوشد نوجوانان داوطلب را تشویق کند تا بخشی از مسئولیت‌های کتابخانه‌های کودک‌محور‌ را برعهده بگیرند. مشارکت کودکان و نوجوانان در اداره‌ی امور کتابخانه‌ای که متعلق به خودشان است، فرصت تصمیم‌گیری و استقلال را برای‌شان فراهم و مسئولیت‌پذیری و مهارت‌های اجتماعی آنان را تقویت می‌کند. تجربه نشان داده که کودکان و نوجوانانی که خود لذت خواندن و شرکت در نشست‌های بلندخوانی را چشیده‌اند، بهترین ترویج‌گران خواندن هستند. کتابخانه‌ی «با من بخوان» در جوانرود اکنون یک «همیار» نوجوان دارد که از شهریور ماه ۹۸ داوطلبانه کتابداران را در اداره‌ی کتابخانه و برگزاری نشست‌های بلندخوانی همراهی می‌کند.

Submitted by editor2 on