من برای چه به دنیا آمده‌ام؟

تجربه فعالیت‌های در پیوند با بلندخوانی کتاب «سوال بزرگ»

«تو به این دلیل این جایی که ابرها را ببوسی.» این را خلبان می‌گوید، چون یک نفر در کتاب از او می‌پرسد که چرا این‌جاست و خلبان فکر می‌کند که راستی اصلا چرا این‌جاست و بعد، این پاسخ را می‌دهد.

کتاب «سوال بزرگ» این پرسش بزرگ را پیش روی آدم‌ها و چیزهای گوناگون می‌گذارد که «چرا اینجا هستند؟» و آن‌ها هرکدام بنا به جایگاه، وظیفه و رویاهای خود، به آن پاسخ می‌دهند، پاسخ‌هایی سرشار از مهربانی، دیگردوستی، مدارا، امید و عشق به زندگی. بعضی‌ها هم مثل اردک، در این باره که چرا این جا هستند، نظری ندارند.

با بلندخوانی و خواندن جمعی کتاب «سوال بزرگ» می‌توان کودکان و نوجوانان را به تفکر درباره‌ی معنای هستی و علت وجودی خویش فراخواند و زمینه را برای گفت‌و‌گویی معنادار در مورد مسئولیت‌ها و وظایف خود در جهان هستی و ارزش‌های زندگی فراهم کرد.

تجربه‌ی جالب مربیان انجمن روشنگران فردای کودک (ارفک) از فعالیت‌ها و گفت‌وگوهای در پیوند با این کتاب را در ادامه می‌خوانید:

  • نام کتاب: سوال بزرگ اثر ولف ارلبروش
  • تاریخ نشست: آبان ۹۸
  • گروه سنی: کلاس چهارم
  • مربیان: آرزو عسکری و شهرزاد مقصودی‌نسب
  • مکان: تهران - شوش - انجمن روشنگران فردای کودک (ارفک)

پس از بلندخوانی تلاش کردیم تا با بازگویی سوال و جواب‌های کتاب، داستان را مرور کنیم. بچه‌ها سعی کردند به یاد بیاورند هر کس،‌ یا هر جانور یا هر شی‌ای چه پاسخی به این سوال بزرگ داده است. درباره‌ی علت پاسخ هر کدام هم گفت‌وگو کردیم.

محبوبه گفت سوال این کتاب سوال او هم هست. ما هم کتاب را گذاشتیم وسط و قرار شد هر کدام از بچه‌ها به سوال شخصیت اصلی کتاب جواب دهند و پاسخ‌های‌شان را روی کاغذ بنویسند.

در فعالیت بعد، بچه‌ها کتاب‌های موردعلاقه‌شان از کتابخانه را انتخاب کردند. از آن خواستیم به این موضوع فکر کنند که اگر این سوال بزرگ را از شخصیت کتاب محبوب‌شان بپرسند او چه پاسخی خواهد داد؟

الهام کتاب «خاطرات یک مگس» را انتخاب کرد. از نظر او مگس به سوال بزرگ این جواب را می‌دهد: «تو به این دنیا آمده‌ای تا خاطراتت را بنویسی.»

محبوبه کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد» را انتخاب کرد. به نظر محبوبه جواب شخصیت این کتاب به سوال بزرگ، مهربانی کردن است. در آخر از محبوبه پرسیدیم که آیا جواب‌اش به سوال بزرگ را پیدا کرد یا نه. محبوبه مطمئن نبود ولی به نظرش در راه پیدا کردن جواب قدم برداشته است.

 

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editorsa on