نامه‌ی پدر

توجه به جایگاه و اهمیت خانواده در ترویج کتابخوانی یکی از محورهای مورد توجه برنامه‌ی «با من بخوان» است. کتاب‌های باکیفیت نه تنها برای کودکان جذاب است بلکه والدین را نیز شیفته‌ی خود می‌کند. پدر و مادرها با دیدن تاثیرات کتاب‌های باکیفیت بر فرزندان‌شان بیش‌تر و بیش‌تر به نقش خواندن در پرورش ذهنی، اجتماعی و عاطفی کودکان پی می‌برند. 

 

 

در ادامه، تجربه‌ی جالبی از تاثیر کتاب بر اعضای خانواده، و نامه‌ی پرمهر یکی از پدران کودکان عضو کتابخانه‌ی «با من بخوان» در جیرفت را می‌خوانید:

سفیران «با من بخوان» جیرفت در مراکز مختلف به ترویج کتابخوانی مشغول‌اند و هر روز برای کودکان کتاب‌های باکیفیت می‌خوانند. یکی از این سفیران فعال، خانم ناهید امیری است که در پیش‌دبستانی «پرنیان» فعالیت می‌کند. بچه‌ها او را خاله ناهید صدا می‌زنند. خاله ناهید هر روز برای کودکان نشست بلندخوانی برگزار و فعالیت‌های گوناگونی را در پیوند با آن اجرا می‌کند. فاطمه، یکی از نوآموزان‌‌اش، باعلاقه‌ی فراوان به داستان‌ها گوش می‌سپارد و هر روز که به خانه می‌رود آن‌ها را برای مادرش تعریف می‌کند. او هر روز با اشتیاقی وصف‌ناپذیر برای مادر از داستان‌هایی می‌گوید که خاله ناهید برای‌اش می‌خواند.

مادر فاطمه با دیدن این همه علاقه و هیجان فرزندش کنجکاو می‌شود که بداند این داستان‌ها و کتاب‌ها از کجا می‌آیند! از این رو با خاله ناهید تماس می‌گیرد و درباره‌ی این کتاب‌ها پرس‌وجو می‌کند. خاله ناهید هم برای‌اش از کتاب با کیفیت می‌گوید و کتابخانه‌ی «خانه مادر» در شهر جیرفت را به او معرفی می‌کند. کتابخانه‌ی «خانه مادر» یکی از کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» در منطقه‌ی جیرفت است که از تیرماه 1398 آغاز به کار کرده است و کودکان و ترویج‌گران منطقه را با کتاب‌های باکیفیت تغذیه می‌کند. خانم سحر فرزان کتابدار این کتابخانه و یکی دیگر از سفیران «با من بخوان» در منطقه است.

با راهنمایی خاله ناهید و پیگیری‌های مادر، فاطمه عضو این کتابخانه می‌شود. از روزی که فاطمه به کتابخانه پیوسته است هر روز به کتابخانه می‌رود و با کتاب‌های بیش‌تری آشنا می‌شود. برادر فاطمه، محمد‌حسین نیز که دانش‌آموز مقطع دبستان است اینک شیفته‌ی کتاب‌ها و عضو کتابخانه شده است. 

چندی بعد پدر این دو کودک کتابخوان که متوجه ذوق و اشتیاق کودکان‌اش می‌شود، پس از مطالعه‌ی کتاب‌ها، تصمیم می‌گیرد تا نامه‌ای برای سپاس‌گزاری از مجریان و مسئولان برنامه‌ی «با من بخوان» بنویسد. تصویر این نامه‌ که با خطی خوش نگاشته شده باعث دلگرمی همه‌ی تلاش‌گران «با من بخوان» و گواهی بر ثمربخش بودن کوشش‌های آنان در مسیر طولانی و دشوار ارتقای زندگی کودکان است. 

پدیدآورندگان:
Submitted by editor2 on