همگام و همراه با هم، به سوی فردایی روشن‌تر

زنان و دختران همواره در برنامه‌ی «با من بخوان» نقش بسزایی داشته‌اند. گروه بزرگی از کودکانی که از این برنامه طی این سال‌ها بهره برده‌اند دختران بوده‌اند، دخترانی که اغلب به دلایل بی‌شمار بیش از پسران از آموزش و امکانات محروم می‌شوند. شمار زیادی از آموزگاران و مربیان زیر پوشش این برنامه نیز زنانی در نقاط دور و نزدیک ایران هستند. «با من بخوان» از سوی این زنان و با یاری آن‌ها در گوشه گوشه‌ی ایران اجرا می‌شود و اجرای برنامه بر زندگی بسیاری از این زنان و دختران تاثیرات مثبتی گذاشته است. دستیابی به اهداف برنامه که همانا تلاش برای فراهم کردن فضای یادگیری غنی‌تر برای همه‌ی کودکان به‌ویژه کودکان محروم و در بحران است، بدون حضور، همراهی و باورمندی زنان با انگیزه‌ای که با امید و کوشش‌های بی دریغ‌شان در این راه گام برمی‌دارند، ممکن نبوده و نیست.

 

برنامه‌ی خواندن با نوزاد و نوپا

«با من بخوان» همواره بر اهمیت خواندن با کودک از بدو تولد و ماه‌های نخست زندگی تاکید کرده است. در همین راستا تاکنون برنامه‌ی «خواندن با نوزاد و نوپا» در مراکز مختلفی از سوی کارشناسان «با من بخوان» به اجرا درآمده است. اجرای این برنامه باعث تغییرات بزرگی در مادران کودکان نیز شده است. بسیاری از مادرانی که سواد خواندن نداشتند با آشنایی با برنامه و درک اهمیت خواندن و گفت‌وگو با فرزندان‌شان، تصمیم گرفته‌اند سواد بیاموزند و در همین مرکزها و با کتاب‌های کودکان و بسته‌های آموزش خلاق سواد پایه، یاد گرفته‌اند بخوانند و بنویسند. این مادران از تاثیر برنامه بر توانایی سخن گفتن‌شان و بیان احساسات و نیازهای‌شان می‌گویند. از این‌که چگونه با افزایش مهارت‌های‌شان توانسته‌اند تغییرات کوچک و بزرگی در زندگی خود و اطرافیان‌شان ایجاد کنند. از این که چگونه می‌توانند بهتر با همسران و فرزندان‌شان ارتباط برقرار کنند و نه تنها مادران بهتری باشند، بلکه به خود و علایق‌شان نیز بیش‌تر توجه کنند.

 

افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های زنان

با راه‌اندازی کتابخانه‌های «با من بخوان» و شکل‌گیری شبکه‌های محلی از ترویج‌گران، زنان بسیاری توانسته‌اند با شرکت در کارگاه‌های آموزشی ضمن شناخت کتاب باکیفیت و ادبیات کودکان، در جامعه‌ی محلی نقشی تازه داشته باشند و با ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بر زندگی کودکان بسیاری در پیرامون‌شان تاثیرگذار باشند. اجرای برنامه برای بسیاری از آنان انگیزه‌ای برای فعالیت در بیرون از خانه و فرصتی برای درک لذت تاثیرگذاری بر جامعه بوده است.

 

آموزگاران و ترویج‌گران زیر پوشش

تا کنون نزدیک به 5000 آموزگار دبستان و مربی مهد و پیش‌دبستان در کارگاه‌های آموزشی «با من بخوان» شرکت کرده‌اند که درصد بالایی از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. بسیاری از این زنان پس از مدتی همکاری نه تنها از تاثیرات کتاب‌ها بر دانش‌آموزان‌شان می‌گویند، بلکه می‌گویند چگونه این کتاب‌ها دنیای جدیدی را به روی خودشان گشوده است. چگونه ارزش‌های زندگی و مفاهیم انسانی نهفته در کتاب‌ها آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و امید و قدرتی که در کتاب‌های کودکان یافته‌اند به آن‌ها شهامت تغییر در زندگی خودشان را داده است.

 

آموزش سواد، گفت‌وگو و فعالیت‌های جمعی

«با من بخوان» با برنامه‌ی بهبود سواد پایه از راه ادبیات کودکان بسیاری را در خواندن و نوشتن و توانایی دریافت و بیان زبانی توانمند کرده است. با انجام فعالیت‌های در پیوند با کتاب‌ها و گفت‌وگو و نمایش، کودکان برای صحبت در جمع و بیان نظرات خویش اعتمادبه‌نفس پیدا می‌کنند. داشتن فرصتی برای صحبت کردن و به‌دست‌آوردن این اعتمادبه‌نفس به‌ویژه در مناطقی که دختران برای حضور در جمع و بیان نظرات خود آموزشی نمی‌بینند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

کتابداران نوجوان

با راه‌اندازی کتابخانه‌های کوچک روستایی «با من بخوان»، گروهی از دختران این روستاها به عنوان کتابداران کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند. بیشتر این دختران به علت نبودن دبیرستان در روستای‌شان نمی‌توانند ادامه‌ی تحصیل دهند و حضور در این کتابخانه‌ها فرصتی برای آنان است تا ارتباط‌شان با کتاب و کودکان روستا را حفظ کنند و همچنین انگیزه‌ای برای این که درس‌شان را به صورت غیرحضوری ادامه دهند. اعتماد به نفس و مهارت‌های آموخته‌شده، به این دختران نوجوان کمک می‌کند که بتوانند سرنوشت متفاوتی برای خود رقم بزنند.

 

همکاران با من بخوان

بیش از 50 زن علاقه‌مند به کودک و ادبیات کودک در اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» همکاری دارند. مراحل گوناگون پروژه‌های «با من بخوان» از برنامه‌ریزی و پشتیبانی در دفتر تهران تا آموزش و اجرای برنامه در مراکز و منطقه‌های زیر پوشش از سوی گروهی کوچک از زنان پیش برده می‌شود که دغدغه‌ی آینده‌ی کودکان این سرزمین را دارند و امید به فرداهایی روشن‌تر...

 

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editorsa on