گشایش کتابخانه «با من بخوان» دبستان روستای قرقروک زاهدان

کتابخانه‌ی دبستان عشایری سیدجواد سعیدی در روستای عشایری قرقروک از توابع شهر زاهدان در بهمن 1398 با پشتیبانی خانواده بهره‌مند افتتاح شد. این کتابخانه با بیش از چهارصد جلد کتاب اکنون مامنی برای کودکان این روستاست. مکانی که با خود شادی، رویا و سواد را برای کودکان این روستا که پیش از این فاقد مرکز فرهنگی و تفریحی‌ بوده، به ارمغان آورده است.

برنامه‌ی «با من بخوان» از سال 97 در این دبستان اجرا می‌شود و امسال همزمان با دومین سال اجرای برنامه در مدرسه، کتابخانه‌ی کودک‌محور «با من بخوان» نیز در این روستا راه‌اندازی شده است.

آقای احمد سلجوقی مدیر این مدرسه که از سفیران برنامه‌ی «با من بخوان» است درباره‌ی تاثیر کتاب بر زندگی کودکان این روستا می‌گوید: آمدن کتاب‌ها به این روستا سبب شده کودکان شوق بیش‌تری برای آموختن درس‌های‌شان داشته باشند و برای ادامه‌ی تحصیل بیش‌تر تلاش کنند. اشتیاق و علاقه بچه‌های روستا به‌گونه‌ای‌ست که دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر به‌صورت خودجوش تمایل دارند در اجرای برنامه‌ی بلندخوانی مشارکت کنند و برای بچه‎‌های کوچک‌تر کتاب می‌خوانند.

کتابدار کتابخانه نیز یکی از همین نوجوانان مشتاق است. هاجره قنبرزهی چهارده سال دارد و شوق‌اش به ادامه‌ی تحصیل باعث شده تا به‌رغم نبودن دبیرستان در روستای‌شان، به شکل غیرحضوری به درس خواندن ادامه دهد. او می‌خواهد روزی نویسنده‌ی بزرگی شود.

آقای سلجوقی اضافه می‌کند که کودکان روستا تا پیش از آمدن کتاب‌ها، دنیا را محدود به روستای‌شان و زاهدان می‌دانستند اما اکنون با گستردگی دنیا آشنا شده‌اند، کنجکاوی‌شان بیش‌تر شده است و دوست دارند درباره‌ی دنیا و شگفتی‌های‌اش بیش‌تر بدانند.

آموزگاران این دبستان نیز نقش مهمی در علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی دارند و در این راه حامی و راهنمای آنان هستند. آموزگارانی نظیر خانم عمادی، آموزگار پایه‌ی اول و دوم که پیوسته برای کودکان نشست‌های بلندخوانی برگزار می‌کنند و فعالیت‌های در پیوند با کتابخوانی را در دبستان و کتابخانه به اجرا می‌گذارند.

 

 

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editorsa on