کمپین «یک آموزگار، یک کلاس، یک کتابخانه» در سالی که گذشت

کمپین «یک آموزگار، یک کلاس، یک کتابخانه» زیرمجموعه‌ای از برنامه‌ی «با من بخوان» است که با همکاری گروه دوستداران «با من بخوان» اجرا می‌شود با این هدف که گروه بزرگ‌تری از ترویج‌گران، آموزگاران و کودکان از خدمات برنامه‌ی «با من بخوان» بهره‌مند شوند. گروه هدف این کمپین، کلاس‌ها و کودکانی هستند که در مناطق محروم قرار دارند و مدرسه امکان تامین هزینه‌های اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» را ندارد. هدف از اجرای این کمپین فراهم کردن کتابخانه‌ای کوچک با کتاب‌های باکیفیت در مناطق محروم و آموزش روش‌های بلندخوانی و سهیم شدن کتاب با کودکان به آموزگاران و ترویج‌گران مناطق و مراکز کم‌برخودار است. «یک آموزگار، یک کلاس، یک کتابخانه» کمپینی است که یک سوی آن آموزگار یا ترویج‌گر علاقه‌مند و دلسوز قرار دارد و سوی دیگر آن پشتیبانی که هزینه‌ی اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» در یک یا چند کلاس درس یا برای گروهی از کودکان را برای یک دوره یا چند دوره تامین می‌کند.

این کمپین که از اسفندماه سال 97 آغاز به‌ کار کرده است هم‌اکنون با گذشت یک‌سال توانسته بیش از 80 آموزگار و ترویج‌گر را در نقاط مختلف ایران زیر پوشش قرار دهد. در حال حاضر این طرح موفق شده است به کمک آموزگاران و ترویج‌گران داوطلب، شماری از کودکان بیمار در بیمارستان‌ها، کودکان حاشیه‌ی تهران و کوره‌پزخانه‌ها، کودکانی در روستاهای قشم، مناطق زابل، شیراز، خوزستان، هرمزگان، اصفهان، کرمانشاه و... را از کتاب‌های باکیفیت بهره‌مند کند.

در کمپین «یک آموزگار، یک کلاس، یک کتابخانه» آموزگاران، مربیان و مروجان علاقه‌مند پس از مراجعه به سایت خوانک و ثبت درخواست‌شان در صورت واجد شرایط بودن به برنامه‌ی «با من بخوان» می‌پیوندند و با حمایت مالی پشتیبانان کمپین، پس از گذراندن کارگاه آشنایی با ادبیات کودکان و بلندخوانی، تعدادی کتاب باکیفیت به‌همراه دستنامه‌ها و برگه‌های فعالیت‌های در پیوند با آن‌ها، و یک کتابخانه کلاسی دریافت می‌کنند تا به ترویج کتابخوانی پردازند. این آموزگاران و ترویج‌گران و همچنین به طور پیوسته با کارشناسان برنامه در تماس هستند، گزارش فعالیت‌های‌شان را برای آنان ارسال، راهنمایی‌های لازم را دریافت و مشکلات خود را برطرف می‌کنند.

در ادامه گزارشی از فعالیت‌های شماری از آموزگاران و ترویج‌گران فعال کمپین آمده است. شایان ذکر است که این عکس‌ها و نام‌ها تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های داوطلبان کمپین در سال گذشته است. برای اطلاع از تعداد آموزگاران و ترویج‌گران تحت‌پوشش در هر منطقه و پشتیبانان آن‌ها به سایت خوانک مراجعه کنید.

 

رمیثه و ثویبه احمدی، دو خواهر ترویج‌گر کتابخوانی، همزمان درخواست پیوستن به کمپین را برای کارشناسان «با من بخوان» ارسال کردند. خانم رمیثه احمدی که موسس آموزشگاه خلاقیت جیکو در قشم است، هزینه‌ کتاب‌های مورد نیاز برای اجرای کمپین را خود از منابع محلی تامین کرده است تا فرصت پیوستن به کمپین برای ترویج‌گران بیش‌تری فراهم شود. او علاوه ‌بر مدیریت آموزشگاه جیکو، معاون مدرسه نیز هست و از هر فرصتی (زنگ‌های تفریح‌، اردوها و...) برای ترویج کتابخوانی استفاده می‌کند.

خانم ثویبه احمدی نیز ترویج‌گر داوطلب خستگی‌ناپذیر کتابخوانی است و از هر فرصتی بهره می‌برد تا برای بچه‌ها کتاب بخواند. او به‌صورت داوطلب به مراکز خیریه، مدارس، مراکز فرهنگی، پارک‌ها می‌رود و برای بچه‌ها بلندخوانی می‌کند. او همیشه کتابی در کیف دارد حتی زمانی که برای تفریح لب دریا می‌رود و اگر چند کودک ببینند، فرصت را از دست نمی‌دهد، آن‌ها را دور هم جمع می‌کند و برای‌شان کتاب می‌خواند.

فرح ربیعی از داوطلبان فعالی است که در بیمارستان‌ها برای کودکان نشست بلندخوانی برگزار می‌کند. او هر هفته به‌ طور منظم در بیمارستان حاضر می‌شود و کودکان بیمار را از لذت داستان بهره‌مند می‌کند. خانم ربیعی توانسته تعدادی افراد داوطلب دیگر را نیز به برنامه معرفی و ملحق کند. این افراد همگی در کارگاهی که از سوی یکی از آموزشگران برنامه‌ی «با من بخوان» به‌صورت داوطلبانه برگزار شد شرکت کرده‌اند و هم‌اکنون مشغول به ترویج کتابخوانی و خواندن کتاب برای کودکان هستند.

آموزگاران منطقه‌ی زابل: در سال گذشته تعداد 28 نفر از آموزگاران علاقه‌مند در نقاط مختلف زابل، زهک، نیمروز، بنجار و هامون به کمپین «یک آموزگار، یک کلاس، یک کتابخانه» پیوستند. این آموزگاران در هر منطقه در کارگاهی که توسط سفیران برنامه‌ی «با من بخوان» برگزار شده شرکت کرده‌‍اند و هم اکنون در حال اجرای برنامه در کلاس‌های‌شان هستند. سفیرانِ «با من بخوان» گروهی از آموزگاران برگزیده‌ هستند که پس از چند سال آموزش اینک به خوبی می‌توانند الگوهای درست برنامه را به دیگران منتقل کنند و به گسترش ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی در منطقه‌ی خود بپردازند.

روستای دوربنی: دوربنی یکی از روستاهای جزیره قشم است. کتابخانه‌ی رسول‌ اکرم این روستا در تابستان 98 از طریق کمپین بسته کتابی دریافت کرد. آقای علی پاکروان مسئول کتابخانه و دو مربی کتابخانه، خانم‌ها شریفه و بشری خدنگ، در ترویج کتابخوانی و اجرای منظم برنامه‌های بلندخوانی و فعالیت‌های خلاق در پیوند از آن، بسیار فعال و کوشا هستند. آقای پاکروان علاوه بر فعالیت‌هایی که در کتابخانه‌ انجام می‌شود همواره در تلاش است با مراکز دیگر، چه در روستای خود و چه روستاهای اطراف، ارتباط بگیرد و به آن‌ها نیز کتاب امانت دهد. کتابداران کتابخانه‌ی روستای دوربنی همچنین گاهی پذیرای کودکان مهدکودک‌های روستا هستند و برای آنان نیز نشست بلندخوانی برگزار و فعالیت‌های در پیوند با آن را اجرا می‌کنند.

منطقه‌ی بشاگرد: در پاییز 98 زهرا شوندی از داوطلبان برنامه‌ی «با من بخوان» در سفر خود به منطقه‌ی بشاگرد در استان هرمزگان عازم روستاهای این منطقه شد و پس از آموزش آموزگاران سه مدرسه در روستاهای کاهگن، بلبل‌آباد و دهوست، از طریق کمپین «یک آموزگار یک کلاس یک کتابخانه» کلاس‌های درس آن‌ها را با کتاب‌های باکیفیت تجهیز کرد. این آموزگاران به‌صورت فعال برنامه را به ‌همراه فعالیت‌های خلاق در کلاس‌ها‌ی‌شان اجرا می‌کنند. در روستای دهوست کودکان چنان از آمدن کتابخانه کلاسی و کتاب‌ها ذوق‌زده شدند که با همراهی آموزگار کلاس را رنگ‌آمیزی و سپس کتابخانه را به دیوار کلاس جدیدشان نصب کردند.

کوره‌پزخانه‌های محمودآباد: در تابستان 1397 خانم راضیه انگوری و همکاران‌شان خانم‌ها زینب فصیحی، معصومه رفیعی و محدثه احمدی از ترویج‌گران فعال کتابخوانی به کمپین پیوستند و سه کیف‌کتاب از کتاب‌های باکیفیت در اختیارشان قرار گرفت. این ترویج‌گران به کوره‌های مختلف آجرپزی محمودآباد در حاشیه‌ی شهر تهران می‌روند و برای کودکان ساکن در این کوره‌پزخانه‌ها نشست بلندخوانی برگزار می‌کنند. کودکان با دیدن این ترویج‌گران، با ذوق یک‌دیگر را صدا می‌زنند و کارهای‌شان را برای چند لحظه‌ای ترک می‌کنند تا طعم کودکی را بچشند.

آقای سیدعلی‌نقی شهابی از مروجان داوطلب در استان فارس هستند که در مناطق محروم شهرستان فسا در جنوب استان فارس برای کودکان برنامه‌های بلندخوانی را اجرا می‌کنند.

خانم ثمین احمدی در تهران نیز پس از ده سال و نیم‌ کار با کودکان مهاجر افغان، از مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به کمپین پیوسته است. او هفته‌ای یک بار در منزل کودکان نشست‌های بلندخوانی برگزار می‌کند و علاوه بر خواندن کتاب‌ها و انجام فعالیت‌های در پیوند، از کتاب‌های باکیفیت کتابخانه‌ی کوچک «با من بخوان» به کودکان کتاب نیز امانت می‌دهد.

نویسنده
گروه با من بخوان
کلیدواژه:
Submitted by editorsa on