کتاب‌فروشی و خرید کتاب برای کودک

کودک شما بیش از هر چیز دیگری نیازمند آن است که بداند، در دورها و یا شاید هم در نزدیکی های خانه او جایی هست که نامش کتاب فروشی است. او می‌تواند به آن جا مراجعه کرده و کتابی را که می خواهد بخرد یا سفارش بدهد.

مهم‌تر از آن این که می‌تواند به آنجا مراجعه کرده و کتاب‌های جدیدی را مورد بررسی قرار دهد. باز هم مهم‌تر از همه این که شما فرصت خرید کتاب‌های خوب را برای کودکان دیگر فراهم می‌کنید. زیرا وقتی کتابی را سفارش می‌دهید، کتاب فروش علاوه بر سفارش شما تعدادی نیز برای معرفی و فروش به دیگران سفارش می‌دهد. چرا که اصولاً سفارش و به خصوص پافشاری در سفارش کتاب، نشانه آن است که این کتاب، کتاب خوبی است. پس می‌توان آن را به دیگران نیز توصیه کرد تا بخوانند. پس شما با سفارش خویش فرصت مناسبی را برای دیگران فراهم می‌کنید تا از بهترین کتاب‌ها بهره مند شوند.

اگر شما به همراه کودک خود به کتاب فروشی رفته و کتاب‌های مورد توجه او را برایش سفارش بدهید: یعنی شما برای مطالعه کتاب کودک خود ارزشی بیش از خرید اتفاقی کتاب در نظر دارید. لذت خرید کتاب را از او دریغ نداشته‌اید. وقتی کودک شما در انتظار کتاب مورد علاقه خویش است، در ذهن خویش پیرامون عنوان کتاب به رؤیا پردازی روی آورده و این بزرگ‌ترین عمل رشد تخیل کودک شما خواهد بود.

آن چه که باید بدانیم:

  • سیستم اقتصاد نشر کتاب دارای پیچیدگی‌های خاصی است که به طور باور نکردنی باعث حذف حضور کتاب‌های خوب از رف کتاب فروشی‌ها می‌شود و اگر شما به عنوان خریدار از این پیچیدگی‌ها آگاه نباشید در هنگام خرید کتاب دچار مشکل خواهید شد. برای خرید کتاب مشخصات کامل کتاب که دربردارندهٔ نام کتاب، نام نویسنده، نام مترجم، ناشر.... است را به همراه داشته باشید.
  • در صورتی که کتاب مورد نظرتان در کتاب فروشی پیدا نکردید می‌توانید با مقداری پول به عنوان پیش پرداخت و مشخصات کتاب هر کتابی را به نزدیکترین کتاب فروشی کتاب محل زندگی خود سفارش دهید تا برای شما تهیه کند در فاصله یک روز در تهران و با فاصله چند روز در شهرستان‌ها کتاب مورد نظر به دست شما برسد. ولی اگر می‌خواهید اندکی بیشتر درباره چگونگی سیستم خرید و فروش کتاب آگاهی داشته باشید می‌توانید به خواندن خود ادامه بدهید.

کتاب‌فروشی و خرید کتاب برای کودک

  • چاپ کتاب با کیفیتی بسیار خوب که بتواند برای کودک ونوجوان کتابی مناسب باشد بسیار پر هزینه بوده و مستلزم پرداخت هزینه‌های بسیاری است. و سیستم قیمت گذاری کتاب به طوری است که برای بازگشت سرمایه اولیه، باید هزینه اولیه تولید کتاب با ضریب سه محاسبه گردد تا بتواند هزینه اولیه تولید را جبران کند. و این فرمول قیمت پشت جلد کتاب با کیفیت خوب را به طور قابل توجهی بالا می‌برد که این امر نیز به نوبه خود باعث کاهش خرید از سوی کسانی می‌شود که به علت عدم شناخت از محتوای کتاب‌ها به خرید کتاب‌هایی می‌پردازند که قیمت کم‌تری دارند. این دلیل بسیار ساده اما مهم، باعث حذف کتاب‌هایی می‌شود که هر یک می‌توانند به نوبه خود باعث شکوفایی ذهن کودکان ما گردند. این در حالی است که کتاب‌های بی محتوا با تصاویر کارتونی که بر روی رف همه باجه‌های روزنامه فروشی دیده می‌شود با هزینه بسیار اندک تولید شده هنگامی که کتابی را به یک کتابفروش سفارش می‌دهید تا برای شما تهیه کند او درخواست شما را در دفترچه روزانه خود یادداشت کرده و با یک تلفن ساده به یکی از مراکز پخش کتاب مورد نظر شما را سفارش می‌دهد تا در اولین فرصت ممکن تهیه شود.
  • هر کتابی پس از تولید به سیستم پخش کتاب سپرده می‌شود تا در اختیار کتاب فروشی‌ها قرار بگیرد. سیستم‌های پخش برای بازاریابی هر کتابی آن را نزد کتابفروش برده و اصطلاحاً آن را ویزیت می‌کنند. و در صورت تمایل کتابفروش برای فروش کتابی خاص آن را در اختیار او قرار می‌دهند. و بهتر است بدانید که مراکز پخش کتاب همانند یک شبکه بسیار وسیع عمل می‌کنند. به طوری که با یک تلفن ساده می‌توانند به هر کتابی که مشخصات کامل آن را در اختیار داشته باشند دسترسی پیدا کنند. فقط به یک شرط و آن این که آن‌ها مطمئن باشند که کسی هست که آن را خواهد خرید. و اگر شما با نیازی که برای خرید کتاب خوب احساس می‌کنید به سمت کتاب فروشی‌ها حرکت کنید، این نیاز اطمینان را به مراکز پخش منتقل خواهیم کرد.
  • مشخصات یک کتاب به کتاب فروش یاری می‌رساند تا بداند کتاب درخواستی شما را به کدام یک از مراکز پخش کتاب سفارش بدهد تا برای شما بیاورند. مطمئن باشید که با در دست داشتن مشخصات یک کتاب هیچ مشکلی برای خرید کتاب نخواهید داشت مگر در مورد کتاب‌هایی که چاپ آن‌ها به پایان رسیده و در بازار کتاب موجود نباشند.
  • یکی از ده‌ها دلیل عدم حضور کتاب خوب کودک و نوجوان در کتاب فروشی‌ها قیمت ارزان این کتاب‌ها نسبت به کتاب‌های بزرگسال است. لازم است بدانید که سود فروش یک کتاب در کتاب فروشی به صورت در صد تخفیف پشت جلد هر کتاب محاسبه می‌شود که هر چه قیمت کتاب بالاتر باشد سود بیشتری نصیب کتاب فروش می‌شود. پس مسلم است که اگر شما بخواهید یک کتاب دویست تومانی را به یک کتاب فروش سفارش بدهید ممکن است او هرگز چنین سفارشی را نپذیرد چرا که از این فروش سود چندانی نخواهد برد. برای حل این مشکل می‌توانید تعداد کتاب‌های بیشتری را سفارش دهید. مثلاً پنج عنوان گوناگون از کتاب‌های مختلف به طوری که مجموع قیمت‌های پشت جلد آن‌ها به چند هزار تومان برسد.
  • نایاب بودن کتاب یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن روبرو خواهید شد برای حل این مشکل می‌توانید به کتابخانه‌های عمومی مراجعه کرده و از سیستم‌های مجهز آن‌ها استفاده کنید.
  • اگر کتاب درخواستی شما از لیست کتاب‌هایی است که توسط ناشران دولتی چاپ شده است برای خرید این کتاب‌ها باید به کتاب فروشی‌های اختصاصی خود این ناشران مراجعه کنید چرا که این گونه کتاب‌ها در سیستم پخش کتاب غیر دولتی حضور ندارند و کتابفروش هم نمی‌تواند به سادگی برای شما تهیه کند.
  • در صورتی که هیچ یک از راه‌های بالا کارساز نبود، با خود ناشر تماس گرفته و از او بپرسید که کتاب مورد نظر خودتان را چگونه می‌توانید خریداری کنید. ولی از شما خواهش می‌کنیم برای یاری جامعه خویش سعی کنید کتاب‌هایتان را از کتاب فروشی خرید کنید.

چرا ما توصیه می‌کنیم که شما حتماً از کتاب فروشی کتاب‌های خودتان را بخرید؟

زیرا کتاب فروشی یکی از ارکان مهم اقتصاد نشر به شمار می‌رود که به عنوان بازوی اصلی و توانای اقتصاد نشر در دورترین نقطه‌ای که هیچ ناشری توان حضور در آن جا را ندارد حضور دارد. یعنی کتاب فروشی نمایشگاهی است سی صد و شصت پنج روزه که بدون هیچ برنامه ریزی در نزدیک‌ترین محل زندگی شما حضور دارد. و اگر شما کتاب‌های خودتان را از او خرید کنید، نشانه آن است که او می‌تواند به شغل خود ادامه دهد.

یکی دیگر از راه‌های خرید کتاب خرید اینترنتی از وب سایت‌های فروش کتاب است.

از سایت کتاب هدهد می‌توانید کتاب‌های باکیفیت برای کودک و نوجوان خود تهیه کنید.

نویسنده
محمدهادی محمدی
پدیدآورندگان:
کلیدواژه کتابشناسی:
خرید کتاب,سفارش کتاب,کتاب فروشی,کتاب کودک
Submitted by editor6 on