تغییر برنامه کتابخوانی در تابستان

یک رویکرد کتابخانهای

خواندن در تابستان فعالیّتی دوست داشتنی و پیش‌بینی شده می تواند باشد، اما گاهی سنتی نفرت‌انگیز در میان کتابداران، ... و برخی از بچه‌هاست، اما چرا؟

همواره در رویکرد سنتی «برنامه­ خواندن در تابستان»  (SPR) به دنبال افزایش مشارکت افراد بوده­ایم بنابراین تلاش کردیم در این پژوهش عوامل بازدارنده­ی مشارکت افراد را شناسایی کنیم. دریافتیم که خانواده­ها وقت سرزدن به کتابخانه را ندارند و یا از قانون‌های محدودکننده‌ی‌ی برنامه خواندن در تابستان (SPR) ناامید شده­اند  (آن‌ها برگه‌های پیگیری‌شان را گم می‌کنند، به تعطیلات می‌روند و ...). با این همه، خانواده‌ها به‌دنبال برنامه‌هایی هستند که علاقه‌مندی‌های ویژه‌ی فرزندان‌شان را هدف قرار دهند؛ برنامه‌هایی که به کودکان کمک می‌کند مهارت‌هایی را به‌دست آورند؛ برخلاف برنامه‌های منظمی که برای جذب مخاطبان گسترده‌تری برنامه‌ریزی شده است.

در تابستان ۲۰۱۷ تصمیم گرفتیم این برنامه‌ها را درهم‌آمیزیم. ما چارچوب برنامه خواندن در تابستان را تغییر دادیم و گزینه‌ی «از راه دور» را به آن افزودیم، که دربرگیرنده کارت‌پُستال‌های فرستاده شده بود. ما برنامه‌ها را با کنار گذاردن رویدادهای بزرگ و تمرکز روی اردوهایی که با همکاری متخصصان برگزار می‌شد، طراحی کردیم. همچنین ساختار اهدای جایزه‌ها را تغییر دادیم تا مراجعه‌کننده بدون محدودیت در تعداد جایزه، بتواند چند جایزه دریافت کند.

تشویق به خواندن در تابستان با ارسال کارت‌پُستال

در حالی که بسیاری از پدرها و مادرها می‌دانند به کتابخانه رفتن با فرزندان‌شان دردسر دارد، همچنان خواستار آن هستند که فرزندان‌شان در فصل تابستان به یادگیری بپردازند. ما برای دسترسی به آن‌ها، کارت‌پُستال‌هایی را با اطلاعاتی در مورد فعالیت­های آموزشی و بلیت رایگان برای آن­ها فرستادیم. بلیت‌ها را به‌همان روش همیشگیِ درخواست کمک‌های مالی برای برنامه خواندن در تابستان، فراهم کردیم؛ با این تفاوت که به‌جای درخواست از اهداءکنندگان، خودمان آن‌ها را روی کارت‌پُستال‌ها چاپ کردیم.

هر آن‌چه خانواده‌ها برای شرکت در برنامه خواندن در تابستان نیاز داشتند، فرستادیم؛ و اجازه دادیم چگونگی مشارکت را خودشان انتخاب کنند. کارت‌پُستال‌ها دربرگیرنده بلیت، اطلاعاتی درباره‌ی برنامه‌های آینده، کتاب‌های پیشنهادی و پیوندهایی به بانک‌های اطلاعاتی و فعالیّت‌های آنلاین سرگرم‌کننده بود. برای تهیه­ی آسانِ­تر کارت‌پُستال‌ها، کتابداران­مان کارت­ها را در خانه­های خود چاپ و آماده کردند. بنیاد کتابخانه‌ی ما به‌عنوان خدمات غیرانتفاعی، در «سرویس پُستی ایالات متحده آمریکا»(USPS) ثبت شد و بهای خدمات پُست به نصف کاهش یافت. مشارکت در برنامه خواندن در تابستان از ۴۶۴ شرکت‌کننده در سال ۲۰۱۶، به نزدیک ۷۵۰ شرکت‌کننده در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت و در هر دو سال، با شمار مشتریانی که در برنامه‌ها و اردوهای تشویقی ما شرکت کرده‌اند، اندازه‌گیری شد.

اردوگاه‌هایی جذاب و پُر طرفدار

حضور در برنامه‌های هدفمندِ ما مانند اردوگاه روباتیک، بسیار بهتر از برنامه‌های هفتگی رایگان بود. بنابراین ما در فصل تابستان دو اردوی دو ساعته به آن افزودیم. اردوها  دو روزه برگزار شد و بر موضوع‌های پُر طرفدار، مانند روباتیک و هنر خالکوبی تمرکز داشت. هم کارشناسانی معرفی و هم اردوگاه‌هایی را به بچه‌های علاقه‌مند به این موضوع‌ها ارائه کردیم.

با فراهم کردن منابع مالی کوچک برای اجرای برنامه‌های گران‌قیمت، یک گام پُر چالش برداشتیم. با ترکیبی از بودجه­ی  کتابخانه و بودجه اهدایی، برای دسترسی منابع به پرداخت کمک‌هزینه به متقاضیان اقدام کردیم. ما در برابر هزینه‌های ناچیز، اندکی ایستادگی کردیم، و در شمار کسانی که برای شرکت در این رویداد نام‌نویسی کردند، تغییر مثبتی دیدیم، که بازتابی از درک بیش‌تر از ارزش برنامه‌های کتابخانه در جامعه ما است.

همچنین برای اطمینان از کیفیت برنامه‌ها، الزامات سِنی را به‌کار بردیم. ما برنامه‌نویسی منظم و رایگان را برای نوزادان و کودکان پیش‌دبستانی دنبال کردیم، زیرا همیشه این کارها متداول بوده است.

قوانین کم‌تر، خواندن بیش‌تر

ما ساختاری که بچه‌ها را ناگزیر به خواندن در هفته‌هایی ویژه و دریافت جایزه‌های ویژه در همان هفته می‌کرد، برداشتیم. هدف ما آزاد گذاشتن شرکت‌کنندگان در خواندن اطلاعات بیش‌تر و همچنین، کاهش مدّت زمانِ کارکنان کتابخانه برای پیگیریِ مشارکت بود.

در واقع محدودیت‌ها را برداشتیم.  بچه‌ها به کتاب خواندن‌شان  ادامه می­دادند، جایزه می­گرفتند و به هدف‌شان می­رسیدند. برخی از بچه‌ها در هفته، چندین‌بار جایزه می­گرفتند، زیرا برای گرفتن چند جایزه هیچ محدودیتی وجود نداشت.

یک جعبه‌ی بزرگ پُر از جایزه بود و بچه‌ها هر بار با کامل کردن کارت، از آن جعبه جایزه‌ای را انتخاب می­کردند. با این همه، دریافتیم که چنین جعبه‌ی جایزه، ایده جالبی نیست – زیرا با آن که ما آن را با جایزه‌های باارزشِ گوناگون پُر می‌کردیم، برخی از شرکت‌کنندگان که خوش‌شانس‌تر بودند و بلافاصله پس از پُر شدن جعبه می‌رسیدند، جایزه‌های بهتری نسبت به بقیه به‌دست می‌آوردند.

با این همه، رویکرد بدون محدودیت، موفقیّت‌آمیز بود. نگران بودیم که مشکلی پدید آید و همه‌ی جایزه‌ها را نتوانیم فراهم کنیم، بنابراین از فشار بودجه کاستیم. جایزه‌های ما شامل بلیت‌هایی برای رویدادها و جاذبه‌های محلی، وعده‌های غذایی در رستوران و مجموعه‌ای کامل از جایزه‌های کوچک خریداری شده بود.

به‌نظر می‌رسد کودکان علاقه‌مند به کتاب خواندن، در طرح خواندن در تابستان برای کتابخانه و کتابداران مشکل‌ساز نیستند.  برخی از بچه‌ها دیوانه‌وار خواهان جایزه گرفتن شدند، اما شمار آن‌ها زیاد نیست که برای ما کسری بودجه به وجود بیاورد. پدرها و مادرها نیز عاشق آزادی هستند و دستاورد نظرسنجی غیررسمی این بود که بچه‌ها بیش‌تر کتاب می‌خواندند.

برگردان:
عطیه مددی‌نژاد
نویسنده
کاترین لووان
منبع
Lovan, Katherine (Spring2019). “Blowing up summer reading: One library’s approa…
Submitted by admin on