اریک کارل و موزه‌ای که به نام اوست

«اریک کارل» (زاده شده در 25 ژوئن 1929)، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان است. پرآوازه‌ترین کتاب او، «کرم گرسنه‌ی گرسنه» است که به بیش از سی زبان ترجمه شده و بیش از هفتاد ویک میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده است.

کارل، نقاشی را از هنگامی که پسری کم سن‌وسال بود، آغاز کرد. او در نیویورک به‌دنیا آمد و دوران کودکی‌اش را در آمریکا گذراند، ولی در شش سالگی به‌همراه پدر و مادرش به آلمان رفت و در «دانشگاه هنرهای کاربردی اشتوتگارت» تحصیل کرد. به‌زودی کاری در زمینه‌ی تبلیغات یافت و سالیان سال به‌شکل حرفه‌ای، به تبلیغات و طراحی گرافیک پرداخت. او سپس فعالیت شگفت‌انگیزش را در جایگاه تصویرگر کتاب کودکان آغاز کرد و در کنار تصویرگری، به نویسندگی نیز پرداخت.

کارل برای آفرینش تصویرهای زیبا، بیش‌تر از تکنیک کولاژ بهره می‌بُرد. به این شکل که نخست روی کاغذهای رنگی با آکریلیک نقاشی می‌کرد، سپس با قلم‌مویی باریک، برسی بزرگ، نوک انگشتان، اسفنج، آجیل یا هر ماده‌ای که برآمدگی داشت، برای پدید آوردن بافت به‌کار می‌برد. او اشکال نقش گرفته بر کاغذهای رنگی را پس از خشک شدن، بُرش می‌زد تا بخش‌های گوناگون صحنه‌‌ها و شخصیت‌های داستانی‌اش را بسازند.

بیش‌تر شخصیت‌های اریک کارل جانوران هستند، و به نظر می‌رسد این موضوع، متأثر از نقش پدرش باشد، زیرا اریک در دوران کودکی‌اش همیشه با پدرش در جنگل به پیاده‌روی می‌رفت. آن‌ها جانوران و حشرات کوچک را با‌دقت نگاه می‌کردند و پدر درباره‌ی چگونگی زندگی و رشد آن‌ها به کارل توضیح می‌داد. به‌همین دلیل، موضوع اصلی کتاب‌های کارل، درباره‌ی «رشد» و «کشف و شهود» است.

رؤیای کارل بازگشت به آمریکا بود. سرزمینی که خاطرات شاد کودکی‌اش در آن‌جا رخ داده بود. با این نیت، او در سال 1952 به نیویورک رفت و در مؤسسه «نیویورک تایمز» به کار گرافیک پرداخت، و بعدها مدیر هنری یک شرکت تبلیغاتی شد.

کار تصویرگری کارل هنگامی آغاز شد که یک روز «بیل مارتین»، مربی و نویسنده‌ی سرشناس، تصویر جالبی را که کارل از یک خرچنگ قرمز برای کار تبلیغی تصویرگری کرده بود، دید و شگفت‌زده شد. مارتین در دیداری با کارل، از او خواست داستانی را که نوشته، تصویرگری کند. «خرس قهوه‌ای خرس قهوه‌ای، چه می‌بینی؟» دستاورد این همکاری، و از سوی دیگر، آغاز کار تصویرگری اریک کارل بود. به‌زودی کارل به کار نوشتن داستان نیز پرداخت و نخستین کتابی که نویسندگی و تصویرگری آن را خودش انجام داد، کتاب «1، 2، 3 باغ وحش» بود و پس از آن، کتاب نامدار کرم گرسنه گرسنه را خلق کرد.

کارهای هنری اریک کارل بسیار برجسته و شناخته شده‌اند و بیش‌تر به روش کولاژ ساخته می‌شوند. راز جذابیت کتاب‌های کارل در درک شهودی او و احترام به کودکان نهفته است. درون‌مایه‌های داستان‌های او بیش‌تر از دانش و عشق به طبیعت ناشی می‌شود. کتاب‌های او افزون بر زیبایی و سرگرم‌کنندگی، به کودکان فرصت می‌دهد تا درباره‌ی جهان پیرامون‌شان بیاموزند. این دغدغه او برای کودکان است که به‌سبب احساسات و کنجکاوی و برای ایجاد خلاقیت و رشد فکری، آن‌ها را به کتاب هایی جذب کند که چنین تجربه برانگیزاننده و ماندگاری برای‌شان پدید آورد.

کارل می‌گوید: «من می‌کوشم با کتاب‌هایم شکاف میان خانه و مدرسه را کم‌تر کنم. خانه برای کودکانِ خردسال نشانه‌ای از گرما، امنیت، اسباب‌بازی، و مدرسه مکانی عجیب و تازه و ناآشناست. من معتقدم متولد شدن نخستین ضربه و رسیدن به سن مدرسه، دومین ضربه‌ی بزرگ در دوران کودکی است. در حقیقت در هر دوی این‌ها، جای گرم و امن را به جایی ناشناخته تغییر می‌دهیم که بیش‌تر با ترس همراه است. من در کتاب‌هایم می‌کوشم با این ترس مقابله کنم و آن را با یک پیام مثبت جانشین کنم. به آن‌ها می‌خواهم نشان دهم که یادگیری واقعاً جذاب، شیرین و سرگرم‌کننده است.»

«موزه‌ی هنر کتاب‌های تصویری اریک کارل»، مرکزی جذاب و خیره‌کننده با چهل‌هزار متر مربع در مرکز ایالت ماساچوست آمریکا و در مجاورت «کالج همپشایر» قرار دارد و خانواده‌ها، هنرمندان و دوستداران کتاب به آن علاقه و توجه دارند. این موزه که زیر نظر «سازمان موزه‌های آمریکا» اداره می‌شود، اریک کارل و همسرش «باربارا کارل»، آن را راه‌اندازی و مهندس معمار «جاستر پاپ فرزیر» طراحی کرده است. موزه در ژانويه سال ۲۰۰۱ به ثبت رسيد و در سپتامبر همان سال، مجوز فعاليت غير انتفاعی گرفت و در نوامبر سال ۲۰۰۲ گشایش یافت.

این نخستین موزه تمام عیار در آمریکا است که به نمایش کتاب‌های تصویری و کتاب‌های مصور، به‌ویژه کتاب‌های کودکان به شکل ملی و جهانی اختصاص داده شده. هدف این موزه تقویت رابطه‌ی میان سواد دیداری و کلامی، فراهم آوردن امکان بازدید برای هر گروه سنی، ایجاد زمینه برای کشف استعدادها و خلاقیت‌ها، تقویت اعتماد به‌نفس، بزرگداشت و قدردانی از هنرمندان و لذت بردن از این هنر باارزش است. 

نگارخانه‌ها

موزه سه نگارخانه دارد که به شکل دوره‌ای، کتاب‌های تصویری از سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد. همچنین یک مجموعه دائمی دارد که در آن مجموعه آثار هنرمندان بزرگی مانند «موریس سنداک»، «لئو لیونی» و «رزماری ولز» برای بازدید کنندگان برپا است. یک نگارخانه نیز به نمایش ویژه‌ی کارهای اریک کارل می‌پردازد. 

استودیوی هنری

استودیوی هنری موزه به بازدید کنندگان در سنین مختلف، این فرصت را می‌دهد تا هنگامی که موزه باز است، به آن‌جا بروند و با بهره‌مندی از امکانات و فضای رایگان آن‌جا، آثار هنری‌شان را بیافرینند.

این استودیو با تشویق، تقدیر و ایجاد تفکر خلاق، از اهداف موزه پشتیبانی می‌کند و به‌طور منظم، برنامه‌های اجرای موسیقی زنده، پخش فیلم و سخنرانی دارد، و میزبان نویسندگان و تصویرگران سرشناس کودک و نوجوان است. 

یادآوری می‌شود که فعالیت‌های این استودیو با الهام از برنامه‌های متنوع موزه، پیوسته تغییر می‌کند.

کتابخانه

کتابخانه‌ای با تالار مطالعه که ساعتی را به کتاب‌خوانی یا دیدار دوستانه می‌توان گذراند. در این کتابخانه برنامه‌های قصه‌گویی برگزار می‌شود که بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است و هر کسی در آن‌ها می‌تواند شرکت کند.

فروشگاه

در محوطه این موزه، فروشگاهی با هدایایی ‌نظیر و مجموعه‌ای زیبا از کتاب‌های تصویری فعالیت می‌کند که «انجمن انتخاب والدین» Parent's Choice آن را بهترین کتاب‌فروشی کتاب‌های تصویری در سراسر جهان نامیده است.

برنامه‌ها و رویدادهای مهم

از مهم‌ترین رویدادهای موزه به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • طراحی برنامه‌هایی برای آموزگاران مدارس، کتابداران، مربیان هنر و دیگر علاقه‌مندان برای جذب دانش آموزان به هنرهای تجسمی و هنر تصویرگری.
  • طراحی برنامه‌هایی برای آموزش حرفه‌ای هنر با تأکید بر تفکر انتقادی و رشد خلاقیت.

نشان افتخار

نشان افتخار کارل، جایزه‌ای سالانه است و با هدف بزرگداشت هنرمندان و نویسندگانی که در گونه‌ی کتاب‌های تصویری تأثیرگذاری داشته باشند، اهدا می‌شود. آثار هنری در طی مراسمی برای کمک و پشتیبانی از موزه به حراج گذاشته می‌شوند.

انتشارات مهم و درآمدزا

«پوتنام» و «فیلومل» در سال 2009 کتابی منتشر کردند با نام «هنرمند به هنرمند: بیست‌وسه تصویرگر مهم درباره‌ی هنر خود با کودکان سخن می‌گویند». چند هنرمند از تصویرگران سرشناس این مجموعه عبارتند از: «میتسومسا آنو»، «کوانتین بلیک»، اریک کارل، «تامی دوپائولا»، لئو لیونی، «باری موزر»، «رابرت سابودا»، موریس سنداک و رزماری ولز. 

همه درآمد و سود به‌دست آمده از فروش این کتاب به موزه اهدا شد.

برخی از نمایشگاه‌های برگزار شده در موزه

  • Into the Wood: Antonio Frasconi's Art for Children (March 16 - June 13, 2010)

  • Leo Lionni: Geraldine, the Music Mouse (May 4 - November 28, 2010)

  • Maurice Sendak: Inside and Out (November 22, 2002 - January 12, 2003)
  • The Many Paths of Dr. Seuss: Four Points of the Compass (May 7 - July 11, 2004)
  • The Mysteries of Chris Van Allsburg (November 20, 2004 - March 13, 2005)
  • The Wonderful Art of Oz (July 11 - October 22, 2006)
  • Picture Stories: A Celebration of African American Illustrators (March 24 - June 17, 2007)
  • Dorothy Kunhardt's Pat the Bunny (May 16 - December 7, 2008)
  • 80/40: Celebrating the Birthdays of Eric Carle and The Very Hungry Caterpillar (February 10 - September 6, 2009)
  • Drawings from the Heart: Tomie dePaola Turns 75 (July 3 - November 1, 2009)
  • Golden Legacy: Original Art from 65 Years of Golden Books Featuring Artwork from Iconic Children's Books (November 24, 2009 - February 28, 2010)
  • Eric Carle: A Feast for the Eyes (September 21, 2010 - March 20, 2011)
  • Monsters and Miracles: A Journey through Jewish Picture Books (October 15, 2010 - January 23, 2011)
  • Partners in Wonder: Selections from the Collection of Jane Yolen (December 14, 2010 - May 1, 2011)
  • What a Circus! The Art of Étienne Delessert (February 8, 2011 - June 5, 2011)

ادامه مطلب:

گردآورنده:
فاطمه زمانی
Submitted by skyfa on