گفت‌و‌گو با امیر شعبانی‌پور برنده جایزه تصویرگری کتاب مسکو

«خرگوشان چشمه ماه» کار مشترک دیگری از محمدهادی محمدی به عنوان نویسنده، بازآفرین و امیر شعبانی‌پور تصویرگر است که از سوی کتاب تاک منتشر شده است. این کتاب در بخش تصویرگری موفق به دریافت برنده جایزه در فستیوال بین المللی تصویرگری و طراحی کتاب مسکو شده است.

به این بهانه گفت و گویی با آقای امیر شعبانی‌پورانجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

آخرین کار شما به نام خرگوشان چشمه ماه در فستیوال بین المللی تصویرگری و طراحی کتاب مسکو برنده جایزه شده است. می‌توانید ابتدا درباره این فستیوال و اهمیت آن کمی صحبت کنید؟

بله افتخار این را داشتم که کتاب خرگوشان چشمه ماه در این دوره جایزه اصلی را دریافت کند. فستیوال  "Image of the book"  مسکو 2020 بصورت سالانه برگزار می‌شود که این دوره چهارمین دوره آن بوده است. در 11 بخش برگزار می‌شود که یکی از آن دسته‌ها با نام Grand prix است که یک جایزه ویژه است و ظاهرا امسال این جایزه به کسی تعلق نگرفته است. در هر بخش دو جایزه وجود دارد که بخش جایزه اصلی با نام Laureates  است و بخش بعدی آن Diploma  نام دارد.

در این دوره و همچنین دوره‌های گذشته داوران برجسته‌ای جهت قضاوت در این رویداد حضور داشته‌اند. همه ما می‌دانیم که هنر شوروی سابق و روسیه فعلی بسیار قدرتمند بوده و در تاریخ هنر آن را می‌توان به‌خوبی مورد ارزیابی قرار داد. هنر تصویرگری روس هم بسیار با شکوه است. با این ریشه قوی و تاریخ با عظمت قطعا ساختار این نمایشگاه بسیار قوی چیده شده است. زیبایی شناسی کلاسیک و همچنین مدرن آن‌ها بسیار وضعیت خوبی دارد. در سال‌های آینده در صورت تداوم این فستیوال به یکی از قطب‌های مهم تبدیل خواهد شد. روس‌ها هنر را بسیار خوب درک می‌کنند. شرکت در این نوع فستیوال‌ها سرشار از تجربه می‌باشد و جهان بینی هنرمند را گسترش می‌دهد. در ضمن باید هنر خود را عرضه و با دیگر ملت‌ها به اشتراک بگذارید، چه فرصتی بهتر ازشرکت در این نوع از رویدادها!

کتاب خرگوشان ماه در کدام بخش از این جشنواره برنده شده است؟

کتاب خرگوشان چشمه ماه در بخش «کتاب‌های تصویری» برنده شده است.

 به جز تصویرگری کتاب شما، آیا از تصویرگران دیگر کتاب‌های کودک ایران هم درجشنواره برنده شده‌اند؟ در کدام بخش‌ از جشنواره شرکت کرده‌اند؟ و جایزه شما درمقایسه با برندگان دیگر چه جایگاهی دارد؟

در بخش کتاب‌های تصویری علاوه بر دریافت جایزه برای کتاب خرگوشان چشمه ماه  دو تصویرگر ایرانی نیز برنده شده‌اند: آقایان هادی بغدادی و پژمان باغین‌زاده. همچنین چهار تصویرگر عزیز ایرانی هم موفق به دریافت دیپلم افتخار شده‌اند. در بخش دیگر تصویرسازی داستانی آقای علی بوذری و خانم‌ها هاله قربانی و سحر دوستار موفق به دریافت جایزه اصلی شده‌اند و خانم دلارام فغانی هم دیپلم افتخار را دریافت نموده‌اند. به تمامی دوستان ایرانی صمیمانه تبریک عرض می‌نمایم.

فکر می‌کنید داوران در کارهای شما چه می‌یینند که به آن توجه می‌کنند؟ بخصوص این که تصویرگری‌های این کتاب در کاتالوگ نمایشگاه بلونیا 2020 آمده است و شما تنها تصویرگر ایرانی بودید که این شانس را داشتید که کارتان در این کاتالوگ بیاید

این در واقع دومین حضور من با این کتاب پس از تولید آن در رویدادهای خارجی بوده است (البته در فستیوال شارجه امارات هم شرکت داده بودم که متاسفانه به‌دلیل کرونا برگزار نشد) و موفق به دریافت جایزه شده است. و این اتفاقات بسیار برای من ارزنده است. جواب دادن به این سوال سخت است اما تا حدی با حضور مداوم و مستمر متوجه نکاتی شده‌ام که من را به یک شناخت نسبی از قضاوت‌هایشان رسانده است. حتی در مورد آثار خودم. توجه به اصالت و سنت‌ها، جغرافیا و فرهنگ سرزمین خود و شناساندن ویژگی‌های آن به جهانیان و همچنین مدرنیزه کردن این سنت‌ها و عرضه‌ی آن به سلیقه‌های انسان امروزین بسیار برای مخاطبین حرفه‌ای و داوران مهم است .

 دمیدن روح شرقی و خاورمیانه‌ای به آثارم ! بله من به این احساس مهم توجه می‌کنم. بخشی از این احساس زیبا را از داخل متن‌ها دریافت می‌کنم و خوشبختانه در همکاری با جناب آقای محمد هادی محمدی آن احساس را در ذهنم و جانم به‌خوبی وارد می‌کنم. و بخش دیگری از این احساس را با مطالعه دقیق و عمیق از تصاویر موجود درسفالینه‌ها، فرش و گلیم‌ها؛ تا آثار نگارگری و نقاشی ایرانی... در آخر هم خواسته‌های بروز و معاصر خودم را با آن تجربیات ترکیب و به یک ساختار جدید می‌رسانم که در حین سنتی‌بودن ویژگی‌های معاصر و بروز را هم در خود داشته باشد. همانطور که ما هنر دیگر ملت‌ها را دنبال می‌کنیم آن‌ها هم هنر ما را دنبال می‌کنند. بسیاری از دوستان خارجی من هنر تصویرگری ایران را واقعا دوست دارند. با این تعریف من هم وظیفه خودم را در گسترش هنر تصویرگری و عرضه آن به جهان تصویرگری انجام می‌دهم. تصویرگری، هنر بسیار مهمی است.

برنامه بعدی شما تصویرگری کدام کتاب یا کتاب‌ها است؟

حدود 6 ماه هست که روی پروژه بعدی متمرکز شده‌ام این کتاب هم سومین تجربه مشترک من با آقای محمد هادی محمدی است. اسم این کتاب شیر چاه، چاه شیر است. مراحل طراحی و استوری برد آن را در همکاری با خانم قایینی مدیرهنری محترم نشر کتاب‌های تاک انجام و در مرحله ی رنگذاری اولیه قرار دارد. بعد از دو کار گذشته یعنی کتاب‌های طوطی و بقال و خرگوشان چشمه ماه که با کامپیوتر ساخته شده بودند، در این پروژه تصمیم گرفتم تا با تکنیک‌های دستی کار را بسازم و در واقع کامپیوتر را حذف کردم، چند سالی بود که با دست کار نکرده بودم. این پروژه برای من بسیار هیجان انگیز پیش می‌رود . البته در کنار این پروژه، چندین ایده و پروژه شخصی را دنبال می‌کنم که در واقع در مرحله‎ی ایده پردازی و طراحی قرار دارد. 

لینک خرید کتاب

  

نویسنده
گروه خبر کتابک
Submitted by admin on