فعالیت پیشنهادی برای کتاب لطفاً چراغ را روشن بگذار

«لطفاً چراغ را روشن بگذار» یک داستان تخیلی با چاشنی طنز درباره ترس از تاریکی و هیولاهاست. شاهزاده کوچولو می‌خواهد چراغ روشن باشد تا بچه هیولا به اتاقش نیاید. از طرفی بچه هیولا هم می‌خواهد چراغ روشن باشد تا دختر کوچولو به اتاقش نیاید.

 

 

1-گفتگو کنید!

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند موارد زیر یک گفتگوی گروهی شکل دهید:

  • تا به حال از چیزی ترسیده‌اید؟ چرا ترسیده‌اید؟
  • شما از تاریکی می‌ترسید؟ چه چیز تاریکی ترسناک است؟ چرا ما بعضی وقت‌‌ها از تاریکی می‌ترسیم؟
  • شاهزاده چرا از تاریکی می‌ترسید؟ (از تصویر کتاب کمک بگیرید.)
  • برای از بین بردن ترس‌هایتان چه کارهایی انجام داده‌اید؟
  • شجاعت از دید شما چه معنایی دارد؟ آیا می‌شود کسی از بعضی چیزها بترسد، اما باز هم شجاع باشد؟
  • شما در چه چیزهایی شجاعت دارید؟
  • شما فکر می‌کنید موجوداتی که ما ازآن‌ها می‌ترسیم، آن‌ها هم از ما می‌ترسند؟
  • شاهزاده خانم وقتی ترسیده بود از دیگران کمک گرفت، آیا شما وقتی می‌ترسید از کسی کمک می‌گیرید؟ (از تصویر کتاب استفاده کنید.)
  • وقتی کسی ترسیده باشد چگونه به او کمک می‌کنید؟

 2-داستان بنویسید.

به کودک بگویید با نگاه به داستان شاهزاده و ترس هیولا، می‌توانیم به ترس‌هایمان دیدگاه دیگری داشته باشیم. ما می‌توانیم خیال کنیم که دلایل ترس‌ها هم می‌توانند بترسند؛ آن‌ها حتی ‌می‌توانند اهل بازی و خنده‌دار باشند. پس  یک داستان خنده دار و خیالی از زبان یکی از ترس‌هایش بنویسد.

 3-نمایش بازی کنید.

از کودک بخواهید با هر وسیله ای (صورتک، پارچه، استفاده از اسباب بازی به جای اجزای نمایش و ...) که دوست دارد داستان کتاب را به نمایش در بیاورد. می‌توانید مثل داستان کتاب شما کودکی باشید که از هیولا می‌ترسید، کودک هیولا کوچولو باشد و برعکس. این کار جنبه بازی و ارتباط گیری با داستان را دارد. نیازی به اجرای نمایش برای بقیه نیست.

اگر گروهی از کودکان می‌خواهند داستان را نمایش دهند می‌توانند با خلاقیت خودشان به داستان اضافه کنند.

 4-بازی کنید.

در تاریکی با کودک بازی‌های مثل قایم باشک یا سایه بازی یا گرگم به هوا را انجام دهید. به همراهی کودک تصویر چیزهایی که کودک از آن‌ها می‌ترسد، مانند سایه هیولا در تاریکی یا حیوانات، روی کاغذ در بیاورید. آن ‌کاغذ را در انتهای یک کاغذ استوانه شده بچسبانید. در تاریکی نور چراغ قوه را داخل استوانه بیندازید. به این ترتیب سایه تصویری که ساخته اید، روی دیوار می‌افتد. از کودک بخواهید به جای تصویر صدا دربیاورد تا ترسناک به نظر برسد. همچنین می‌توانید به همراهی او با وسایلی که در اتاق هست، در تاریکی سایه ایجاد کرده و صداهای ترسناک در بیاورید. پس از هر بازی چراغ را روشن کنید و درباره صداها و سایه‌ها برای او توضیح دهید.

زمان تاریکی در بازی نباید زیاد باشد. صداها یا سایه هم به اندازه‌ای باشد که کودک به خاطر بازی نترسد. جنبه سرگرمی بازی باید حفظ شود تا به کودک آسیبی نرسد.

 5-بلندخوانی کنید.

کتاب برای کودکانی که تازه خواندن را یاد گرفته‌اند، مناسب است. از کودک بخواهید خودش کتاب را برای شما یا دیگران بلندخوانی کند.

 

نویسنده
سحر شیخ‌محمدی
Submitted by admin on