سواد و سلامت: سوادآموزی کودکان بازمانده از تحصیل شیرآباد ادامه دارد!

شیرآباد منطقه‌ای محروم در حاشیه‌ی شهر زاهدان است. کودکان این منطقه به دلایل بسیاری مثل نداشتن شناسنامه، فقر، کار کودکان، کودک‌همسری و آشنا نبودن با زبان فارسی از تحصیل بازمانده‌اند. آموزش کودکان بازمانده از تحصیل شیرآباد از سال تحصیلی 98-99  آغاز شد وبیش از 260 کودک در پایه‌های اول و دوم دبستان با برنامه‌ی تقویت سوادپایه‌ی برنامه‌ی «با من بخوان» پا در مسیر یادگیری گذاشتند.

کودکانی که در منطقه‌های دوزبانه زندگی می‌کنند و با زبان معیار فارسی ناآشنا هستند، هنگام آموختن خواندن و نوشتن به شیوه‌های سنتی با مشکل روبه‌رو می‌شوند. برنامه‌ی تقویت سوادپایه‌ی «با من بخوان» با تکیه بر بیداری آواشناختی و واج‌شناسی می‌کوشد این کودکان را به شیوه‌ای مناسب و اثر بخش آموزش دهد. بر همین اساس در برنامه‌ی طراحی شده برای آموزشی کودکان شیرآباد، کودکان پایهی اول دبستان در آغاز مسیر یادگیریِ سواد با بسته‌های آواورزی و الف‌باورزی، مهارت‌های لازم برای خواندن و نوشتن را فرامی‌گیرند.

شیوع ویروس کرونا تهدیدی برای ادامه‌ی روند سوادآموزی این کودکان بود. اما شرایط ویژه‌ی این کودکان، حفظ سلامت‌ و ادامه‌ی آموزش را هم‌پای هم می‌طلبید. از این رو با برنامه‌ریزی‌ ویژه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آموزش این کودکان در گروه‌های کوچک از سر گرفته شد. از آن‌جا که به سبب دسترسی محدود به محصولات بهداشتی، نبود لوله‌کشی آب‌شیرین، نامناسب بودن زیرساخت فاضلاب و تجمع زباله، سطح بهداشت کودکان شیرآباد بسیار پایین است، حضور آن‌ها در مدرسه افزون بر سوادآموزی، شرایط سالم‌تری را برای‌شان مهیا می‌کند.

آموزگاران و مربیان این مرکز در سال تحصیلی گذشته به طور مستمر کار با بسته‌های آموزش خلاق سوادپایه از راه ادبیات (آواورزی، الفباورزی، شمارورزی لولوپی و فارسی‌آموز نخودی) و شیوه‌های تدریس خلاق را آموختند و با ادبیات کودکان، کتاب‌های باکیفیت و بلندخوانی آشنا شدند. بهره‌گیری از این آموزش‌ها در کنار همت مربیان، کلاس‌های سنتیِ معلم‌محور را به کلاس‌هایی هم‌کشانه تبدیل کرد که در آن کودکان به شیوه‌ی خلاق می‌آموختند و مشتاق حضور در مدرسه و یادگیری بودند. آموزش مربی‌ها در سال 99 نیز ادامه پیدا کرد. آقایان مهدی ریگی‌زاده و عبدالغفور شه‌بخش، از سفیران «با من بخوان» در استان سیستان و بلوچستان، مسئولیت آموزش و بازدید از روند اجرای برنامه در منطقه را برعهده گرفتند و همانند سال گذشته برای آموزگاران و مربیان کارگاه‌های آموزشی مورد نیازشان را برگزار کردند. هم‌زمان با بازگشایی مرکز نیز منابع آموزشی و کتاب‌های لازم برای کودکان و آموزگاران فرستاده شد.

اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» برای کودکان بازمانده از تحصیل شیرآباد با پشتیبانی «انجمن یاران دانش و مهر» محقق شده است. در پروژه آموزش کودکان بازمانده از تحصیل شیرآباد «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان» و «موسسه نوید زندگی کوشا» و «موسسه آفرینش آینده» با یک‌دیگر همکاری دارند. بخش آموزشی این پروژه از جمله تنظیم برنامه‌ی آموزشی، تهیه منابع آموزشی و پی‌گیری و نظارت بر روند اجرای آموزش به تمامی بر عهده‌ی برنامه‌ی با «من بخوان» است.

نویسنده
گروه با من بخوان
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on