برندگان سومین دوره «جایزه جبار باغچه‌بان، همزاد سیمرغ» - سال 1399

سرانجام زمان اعلام برندگان سومین دوره‌ی جایزه‌ی «جبار باغچه‌بان، همزاد سیمرغ» فرا رسید. امسال نیز هم‌چون دو دوره‌ی پیشین، همزمان با روز کتاب و کتابخوانی در ایران (۲۴ آبان‌) اسامی ۱۲ نفر از ترویج‌گران برگزیده‌ی کتاب و کتابخوانی در برنامه‌ی «با من بخوان» برای دریافت جایزه‌‌ی جبار باغچه‌بان منتشر می‌شود.

جایزه «جبار باغچه‌بان، همزاد سیمرغ» که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان،  با پشتیبانی مالی و فرهنگی گروه توسعه کسب و کار آذرستان پایه‌گذاری شده است، هر دو سال یک بار به ترویج‌گرانی اهدا می‌شود که توانسته‌اند در برنامه‌ی «با من بخوان» نقش بسزایی در ترویج کتابخوانی و تقویت بنیان‌های سواد پایه از راه ادبیات در میان کودکان و نوجوانان داشته باشند.

جای بسی خوشنودی و افتخار است که در سال ۱۳۹۹ ترویجگران توانا و خلاق بسیاری از سراسر ایران واجد شرایط دریافت این جایزه بودند. از این رو برای داوران، گزینش برندگان این جایزه بسیار دشوار بود.

داوران این جایزه ضمن تقدیر از تلاش‌های همه‌ی ترویجگران فداکار و پرتوان این برنامه، بر پایهی معیارهایی همچون: پایداری و پیگیری در ترویج کتابخوانی و تقویت مهارت‌های سواد در مناطق کم‌برخوردار ایران، خلاقیت و نوآوری در زمینه ترویج کتابخوانی و گسترش مهارت‌های سواد، باورمندی و آگاهی از راه‌ها و روش‌های برنامه‌ی «با من بخوان» و شناساندن این برنامه به علاقه‌مندان، مربیان، آموزگاران، کتابداران و خانواده‌ها به شکل گسترده، از میان نامزدهای معرفی شده از مناطق گوناگون، دوازده نفر را به عنوان ترویجگران برتر سال ۱۳۹۹ و برندگان سومین دوره‌ی جایزه‌ی «جبار باغچه‌بان، همزاد سیمرغ» برگزیده کردند.

اسامی برگزیدگان این دوره به این شرح‌است:

  • مهدی ریگی‌زاده – از سیستان و بلوچستان –زاهدان
  • عبدالغفور شه‌بخش – از سیستان و بلوچستان – زاهدان
  • فریبا دهمرده – از سیستان و بلوچستان – بنجار
  • حلیمه گرگ – از سیستان و بلوچستان – بنجار
  • مریم نیکبخت – از سیستان و بلوچستان – کنارک
  • مریم کهریزی – از کرمانشاه
  • شکوفه امیریان – از کرمانشاه - سر پل‌ذهاب
  • صنعان صدیقی –از کرمانشاه – جوانرود
  • زینب نادری – از هرمزگان - جزیره قشم
  • سمانه حاجی‌زاده – از خراسان جنوبی – طبس مسینا
  • مژده پلاشی – از کرمان – جیرفت
  • محبوبه اخلاصی – از کرمان – جیرفت

از این برگزیدگان با اهدای لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی قدردانی خواهد شد. همچنین به شماری دیگر از مربیان، آموزگاران و کتابدارانی که موفق به دریافت جایزه نشده‌اند اما با کوشش و ابتکار خود بر ژرفا و گستردگی برنامه‌ی «با من بخوان» افزوده‌اند، لوح تقدیری به نشانه‌ی سپاس‌ و ارج‌گزاری تلاش‌های‌شان اهدا خواهد شد.

دوره‌های پیشین جایزه‌ی «جبار باغچه‌بان، همزاد سیمرغ» در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ در همایش دوسالانه‌ی سراسری «با من ‌بخوان» به برگزیدگان اهدا ‌شد. با کمال تاسف امسال به سبب شیوع ویروس کرونا برگزاری همایش «با من بخوان» شدنی  نیست، اما گروه اجرایی «با من بخوان» قصد دارد در هفته‌های پیشِ رو با تهیه و انتشار کلیپ‌های کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی «با من بخوان» و موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، به معرفی این ترویجگران خلاق و فعالیت‌های آنان بپردازد و از این راه افزون بر آشنایی مخاطبان با ترویجگران برگزیده، از تلاش‌های آنان در راه ترویج و گسترش دانایی در میان کودکان تقدیر کند.

پیام گروه توسعه‌ی کسب و کار آذرستان

گروه توسعه‌ی کسب و کار آذرستان که پشتیبان و یاور موسسه و برنامه‌ی «با من بخوان» در چندین منطقه از ایران بوده است و مسئولیت پشتیبانی از جایزه‌ی جبار باغچه‌بان را نیز بر عهده دارد، به مناسبت سومین دوره‌ی این جایزه با ارسال پیام زیر تلاش‌های این ترویج‌گران «با من بخوان» را ارج نهاده است:

ترویجگران برگزیده برنامه با من بخوان

کوشندگانی که بذر ترویج خواندن و کتابخوانی را در سرتاسر این سرزمین، در دورترین و کم برخوردارترین بخشهای ایران عزیزمان می‌کارید و پرورش می‌دهید.

خشنودیم که به سومین دوره از جشنواره‌ی ترویج کتابخوانی «جبار باغچهبان همزاد سیمرغ» رسیدهایم. ما به خود می‌بالیم که ستایشگر تلاشهای شما هستیم. و در این آرزو به سر می‌بریم که روزی فرا برسد، که هر جای این سرزمین و فراتر از این سرزمین، سرشار از انسانهایی باشد، چون شما، شما که تنها کتاب در دستان کودکان نمی‌گذارید، بلکه با کتاب، دانههای آگاهی و دانایی را در دل و ذهن این کودکان می‌کارید، شما که اکنون هم کم نیستید، و ما به نشانه و نماد این کار پر ارزشتان، تنها گروهی را برگزیدهایم، تا یاد و نام آن فرزانه‌ی بزرگ، آن همزاد سیمرغ، جبار باغچهبان، آموزگار دانایی و بهروزی کودکان را بزرگ بداریم و بگوییم که کار شما نیز بزرگ است و در راستای کارهای ارزشمند آن گوهر تابان که بر این سرزمین تابید.

گروه توسعه‌ی کسب و کار آذرستان

۲۴ آبان ۱۳۹۹

پیام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان» نیز برای این برگزیدگان و برای همه‌ی ترویجگران، آموزگاران ،مربیان و کتابداران، تنی استوار، ذهنی پویا و جانی پرفروغ آرزو می‌کند با این امید که دست در دست یک‌دیگر بتوانند سیمرغ‌وار بذرهای امید و روشنی را در ذهن و جان کودکان بارور سازند و آنان را در رسیدن به حق طبیعی برخورداری از فرهنگ سرشار و غنی انسانی پشتیبانی کنند.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان همچنین قدردان همراهی دیگر پشتیبانانی است که بدون یاری آنان اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» در مناطق گوناگون ایران امکان‌پذیر نبوده و نخواهد بود.

با برگزیدگان سومین دوره‌ی جایزه جبار باغچه‌بان همزاد سیمرغ بیش‌تر آشنا شویم:

مهدی ریگی‌زاده سیستان و بلوچستان زاهدان  روستای رحمت‌آباد

مهدی ریگی‌زاده از آموزگاران مدارس عشایری و از همکاران با سابقه‌ی برنامه‌ی «با من بخوان» در استان سیستان و بلوچستان است. او هر روز مسیری خاکی و طولانی را می‌پیماید تا به مدرسه‌اش در روستای رحمت‌آباد از توابع زاهدان برسد. کلاس کوچک او الگوی بی‌نظیری از یک محیط سرشار از سواد است. با راهنمایی‌های این آموزگار برگزیده، شماری از دختران نوجوان بازمانده از تحصیل، مسئولیت کتابخانه‌‌‌ای کوچک را در روستای خود برعهده گرفته‌اند و از راه دور به تحصیل ادامه می‌دهند. ریگی‌زاده به همراه عبدالغفور شه‌بخش مسئولیت آموزش مربیان و آموزگاران کودکان بازمانده‌ی از تحصیل منطقه‌ی شیرآباد زاهدان را نیز برعهده دارد.


عبدالغفور شه‌بخش سیستان و بلوچستان زاهدان

یکی از خلاق‌ترین آموزگاران برنامه‌ی «با من بخوان» در مدارس عشایری است. انگیزه‌ و پایداری او در اجرای شیوه‌ی آموزش خلاق سواد پایه و برگزاری نشست‌های بلندخوانی و فعالیت‌های در پیوند با کتاب سبب شده است که مهارت‎های خواندن شاگردان‌اش به طرز چشم‌گیری بهبود یابد و اکثریت آنان به کتابخوان‌های حرفه‌ای تبدیل شوند. او در راهروی مدرسه کتابخانه‌ی کوچکی بر پا کرده است، درس‌های مدرسه را با فعالیت‌های در پیوند با کتاب‌های باکیفیت، به ویژه نمایش، تلفیق می‌کند‌ تا مفاهیم هر چه بیش‌تر در ذهن کودکان ماندگار شوند.


فریبا دهمرده سیستان و بلوچستان - بنجار - روستای تپه دز

فریبا دهمرده آموزگار پایهی اول دبستان در منطقه بنجار است اما با علاقه و کوششی خستگی‌ناپذیر برنامه‌ی «با من بخوان» را برای تمام پایه‌های دیگر مدرسه اجرا می‌کند. او کار ترویج را تنها مختص مدرسه و کلاس درس نمی‌داند و در مجتمع محل زندگی خود نیز برای کودکان نشست‌های بلندخوانی برگزار می‌کند و با اجرای کارگاه‌های ساده‌ای خانواده‌ها و به ویژه مادران را با شیوه آموزش خلاق سواد پایه از راه ادبیات و شگردهای بلندخوانی آشنا کرده است.


حلیمه گرگ سیستان و بلوچستان بنجار - روستای رضاجر

حلیمه گرگ الگوی خوبی از یک ترویج‌گر پویا و پرتلاش است. او که  همکاری خود با برنامه‌ی «با من بخوان» را از آموزش خلاق مهارت‌های سواد در کلاس درس خود در روستای کرباسک در منطقه‌ی بنجار آغاز کرد، فعالیت‌های‌اش را به کلاس درس محدود نکرد و با ترویج کتابخوانی در میان خانواده‌ها و جامعه‌ی محلی‌ای که خود عضوی از آن است، توانسته است کودکان و نوجوانان روستای رضاجر را با کتاب و کتابخوانی مانوس کند. او همچنین برای کودکانی که به سبب نداشتن شناسنامه از تحصیل بازمانده‌اند به طور منظم نشست‌های بلندخوانی برگزار می کند و مادران این کودکان محروم را نیز با خود همراه کرده است.


مریم نیکبخت سیستان و بلوچستان - کنارک روستای پارک شیخان

مریم نیکبخت که از سال ۱۳۹۵ به برنامه‌ی «با من بخوان» پیوسته است درک عمیقی از رویکردهای این برنامه و شیوه‌ی اجرای موثر آن در میان کودکان دارد. وقتی وارد کلاس او در دبستان بهروز رئیسی در روستای پارک شیخان می‌شویم، خود را در فضایی سرشار از سواد، عشق و امنیت می‌یابیم. گویی تمام آن‌چه یک کودک کلاس اول نیاز دارد در آن‌جا مهیاست. بچه‌های کلاس با گذشت چند ماه می‌توانند به خوبی بخوانند و بنویسند؛ دیوارها با واک‌ها، واژه‌ها، اعداد، شعر و کاردستی‌های کودکان آذین بسته شده. کتابخانه‌ی کلاسی، میز وسایل کاردستی و وسایل آموزشی همه و همه به ما می گویند که کودکان دست در دست چنین آموزگاری با عشق و لذت راه سوادآموزی را می‌پیمایند. مریم نیکبخت و همسرش با پشتیبانی مدیر توانسته‌اند مدرسه را به پایگاهی نمونه برای آموزش محیط زیست به کودکان بدل کنند.


مریم کهریزی کرمانشاه

مریم کهریزی یکی از ترویج‌گران «با من بخوان» در استان کرمانشاه، از آن دست آموزگارانی است که دانش‌آموزان‌اش عاشقانه دوست‌اش دارند و مادر و پدرها هم از این‌که کودکان‌شان را به او می‌سپارند دل‌گرم هستند. او جوهره‌ی این برنامه را که پیوند داستان‌ها و شعرها با زندگی کودکان است، فرصت مناسبی برای بالا بردن کیفیت تدریس خود یافته است. کهریزی فعالیت‌های‌اش را تنها به کلاس‌های درس‌ محدود نکرده است. او پیوسته به روستاهای کم‌برخوردار کرمانشاه سفر می‌کند و با کودکان کتاب می‌خواند و در کنار این نشست‌ها می‌کوشد خانواده‌ها را نیز آموزش ‌دهد. او پس از زلزله ۱۳۹۶ در کرمانشاه در کنار داوطلبان علاقه‌مند، با کتاب به یاری کودکان سرپل ذهاب و روستاهای پیرامون‌اش شتافت و پس از سیل ۱۳۹۸ در لرستان، دوباره با کوله‌باری از تجربه و کتاب راهی پلددختر و روستاهای پیرامون آن شد تا در آن فضای بحران‌زده آرامش و شادی به کودکان هدیه کند.


شکوفه امیریان کرمانشاه - سر پل‌ذهاب

شکوفه امیریان پس از زلزله‌ی ویران‌گر آبان ۱۳۹۶ کرمانشاه با برنامه‌ی «با من بخوان» آشنا شد و از آن پس به یکی از مروجان کوشای «با من بخوان» در شهرهای سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و مناطق پیرامون آن‌ها بدل شد. او در حوزه‌های گوناگونی به ترویج کتابخوانی می‌پردازد. از کار در کتابخانه‌ی کودک‌محور «با من بخوان» در سرپل ذهاب گرفته تا مدرسه‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مراکز آموزشی، مدرسه‌ی کودکان استثنایی و کتابخوانی برای کودکان عشایر و بازمانده از تحصیل. در این سال‌ها از هر فرصتی برای آموختن و بالا بردن دانش و مهارت خود در حوزه‌ی فعالیت برای کودکان استفاده کرده است و تعهدی مثال‌زدنی در کار دارد.


صنعان صدیقی کرمانشاه جوانرود   روستای زلان

صنعان صدیقی از ترویجگران «با من بخوان» در استان کرمانشاه است که پس از زلزله‌ی کرمانشاه با گروه «با من بخوان» آشنا و همراه شد. با همت و تلاش‌های او کتابخانه‌ی «با من بخوان» در روستای زلان از توابع شهرستان جوانرود به یکی از پایگاه‌های مهم فرهنگی و ترویج کتابخوانی برای کودکان این روستا و روستاهای اطراف تبدیل شده است. صدیقی که مسئولیت رسیدگی به امور دیگر کتابخانه‌های «با من بخوان» را، که از سوی انجمن یاران دانش و مهر در این منطقه پشتیبانی می‌شود، برعهده دارد، توانسته ترویجگران دیگری را نیز آموزش دهد و با خود همراه کند. با خلاقیت، دانش و انرژی روزافزون او ترویج کتابخوانی در کتابخانه‌ها و روستاهای منطقه‎ی کرمانشاه رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.


زینب نادری هرمزگان- جزیره قشم

او داوطلب آزاد برنامه‌ی «با من بخوان» در جزیره قشم است. نادری که خود مادر سه فرزند است علاوه بر آموزش سواد پایه به کودکان روستایی، از هر فرصتی برای کتابخوانی با کودکان در شهر و روستا بهره می‌برد. او ادبیات و کتاب را به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی فرزندان خود و کودکان دیگری که با آن‌ها سر و کار دارد تبدیل کرده است. از نظر زینب نادری هر زمان و هر مکانی را باید برای پیوند دادن کودکان با کتاب غنیمت دانست، در کتابخانه، در بیمارستان، زیر درخت نخلی در یک روستا یا در فضای مجازی.


سمانه حاجی‌زاده خراسان جنوبی طبس مسینا روستای علی‌آباد

سمانه حاجیزاده از ترویجگران با سابقه‌ی برنامه‌‌ی «با من بخوان» در خراسان جنوبی است. از همان سال نخست پیوستن‌اش به این برنامه، کلاس پیشدبستانی او در روستای علی‌آباد یک کلاس سرشار از سواد، ادبیات، شادی و بازی است. او که تأثیر کتاب و کتابخوانی در بهبود زندگی کودکان شاهد بوده است، هر زمان که فرصتی باشد برای کودکان پایه‌های بالاتر مدرسه نیز نشست های بلندخوانی برگزار می‌کند. عشق و علاقه دانش‌آموزان به کتاب باعث شد تا او با کمک کودکان انباری کوچک مدرسه را به کتابخانه‌ای کوچک و زیبا تبدیل کند و هم اکنون نیز در حال درست کردن یک کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» در شهر طبس مسینا است و کودکان و خانوادهها بیصبرانه در انتظار افتتاح این کتابخانه هستند.


مژده پلاشی کرمان - جیرفت – روستای هوکرد

مژده پلاشی از همان ابتدای پیوستن‌اش به برنامه‌ی «با من بخوان» با شور و شوق بسیار در پیش‌دبستانی خود و در کل روستای هوکرد نشست‌های بلندخوانی را اجرا می‌کرد. او با کوله‌کتابی از کتاب‌های باکیفیت به شهرها و روستاهای پیرامون سفر می‌کند و هر جا که می‌رسد کودکان را برای گوش سپردن به داستان‌ها فرامی‌خواند و مربیان دیگر پیش‌دبستانی‌ها را با برنامه‌ی «با من بخوان» آشنا می‌کند. پلاشی با راه‌اندازی کتابخانه‌ای در پیش‌دبستانی «باغ ستاره‌ها» توانسته است پیوند کودکان روستای هوکرد و روستاهای پیرامون را با کتاب و کتابخوانی، غنی تر و پایدارتر سازد. او از هر فرصتی برای خواندن با کودکان و رقم زدن تجربه‌ای بی‌نظیر برای آن‌ها بهره می‌برد.


محبوبه اخلاصی کرمان - جیرفت روستای قاسم‌آباد

محبوبه اخلاصی با راه‌اندازی کتابخانه‌ی «با من بخوان» سپهر در روستای قاسم‌آباد به برنامه‌ پیوست و توانست با بلندخوانی و انجام فعالیت‌های در پیوند با کتاب دنیایی رنگین‌تر برای کودکان روستا بیافریند. او افزون بر ترویج کتابخوانی در کتابخانه، به طور منظم با کوله‌‌ای از کتاب به روستاهای پیرامون می‌رود و پس از برگزاری نشست‌های بلندخوانی به کودکان کتاب امانت می‌دهد. اخلاصی در انجام فعالیت‌های در پیوند با کتاب، به ویژه، نمایش بسیار خلاق است. برای او هر مناسبتی فرصتی است برای آموزش غیرمستقیم و سهیم شدن یک کتاب با کیفیت با کودکان ، تا آن ها را هر چه بیش تر با ارزش‌ها و مهارت‌های زندگی آشنا کند.


در هفته‌های پیش رو، منتظر کلیپ‌های تهیه شده از فعالیت‌های کتابخوانی برگزیدگان جایزه جبار باغچه‌بان در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی ما باشید:

آشنایی با جایزه «جبار باغچه‌بان، همزاد سیمرغ»

 

Submitted by editorsa on