فعالیت پیشنهادی برای کتاب جک و نگرانی گنده‌بک

«جک و نگرانی و گنده بک» داستان یکی از آن موقعیت‌های دلهره‌آوری است که ممکن است به سراغ هرکسی بیاید. آنچه اهمیت دارد شیوه‌ی مواجه با آن است. جک، پس از هفته‌ها انتظار، می‌خواهد در نخستین کنسرت‌اش بنوازد، اما، نگران است که اگر در نواختن اشتباه کند مادرش دیگر دوستش نداشته باشد.

1- گفت‌وگو کنید:

    پیش از بلندخوانی،  با پرسش‌هایی مانند سوالات زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • می‌دانید نگرانی  دلهره به چه معنی است؟ آیا تا به حال احساس نگرانی کرده‌اید؟
  • زمانی بوده که نگران باشید؟ چه چیزی باعث نگرانی‌تان شده بود؟

پس از بلندخوانی، پرسش‌هایی مانند پرسش زیر را از کودکان بپرسید:

  • چرا جک نگران بود؟ چه فکرهایی باعث بزرگ و بزرگ‌تر شدن نگرانی جک می‌شد؟
  • چه چیزی سبب کوچک شدن نگرانی جک شد؟
  • اگر شما به جای جک بودید، از آغاز آشکار شدن نگرانی چه می‌کردید؟
  • در زمان استرس و نگرانی، چه کارهایی بیش از هر چیز سبب آرامش یافتن و از بین رفتن نگرانی می‌شود؟ شما چه کارهایی را انجام می‌دهید؟

2- ایده‌هایی برای نوشتن:

اگر کودکان امکان خواندن و نوشتن دارد از آن‌ها بخواهید، شخصیتی با یک موضوع نگران‌کننده خلق کنند مانند: امتحان و مسابقه ورزشی، و برای او چند خط جمله‌های کوتاه و آرامش‌بخش بنویسند. آن‌ها را راهنمایی کنید تا از جمله‌هایی استفاده کنند که در زمان نگرانی آن‌ها را نیز آرام می‌کند.

3- پوستر بسازید:

از کودکان بخواهید سه یا چند موضوع برای نگرانی بیابند و تصویر نگرانی هر موضوع را نقاشی و یا با وسایل دورریختنی و زیست‌محیطی طراحی کنند و در این میان آن‌ها را در به نمایش گذاشتن خلاقیت‌هایشان یاری کنید.

4- نمایش اجرا کنید:

می‌توان نمایشی دوستانه اجرا کرد که یک نفر، مخاطب مضطرب نمایش انتخاب شود که دیگر دوستانش با کلمات و سخنان‌شان برای کاهش استرس او تلاش می‌کنند.

 

نویسنده:
پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on