فعالیت پیشنهادی برای کتاب ایگی سزار، پسرک معمار

«ایگی سزار، پسرک معمار» همه جا را با سازه پر کرده است، اما خانم معلم به او می‌گوید کلاس دوم جایی برای ساختمان‌ها ندارد. او ناامید نمی‌شود و درست در زمان بحران، استعدادش را به کار می‌گیرد. داستان ایگی، سرشار از اعتماد به نفس، پشتکار و امید است. مرتبط با کتاب «ایگی سزار، پسرک معمار» کتاب کاری شامل 40 فعالیت برای خلق کردن، نقاشی کشیدن و ساختن با عنوان «پروژه‌های بزرگ برای معماران کوچک» منتشر شده است. فعالیت‌های پیشنهادی زیر را علاوه بر فعالیت‌های کتاب‌های کار می‌توانید انجام دهید.

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب، با پرسش‌های مانند زیر، یک گفت‌وگوی گروهی شکل دهید:

  1. شما بیشتر زمان خود را در روز چه می‌کنید؟
  2. به نظر خودتان در چه نوع فعالیتی بیشتر از همه استعداد دارید؟ کدام کار را در بازی‌ها بهتر انجام می‌دهید؟ کدام کار را بیشتر دوست دارید؟
  3. برای بعدتر که بزرگ‌تر شدید، دوست دارید چه کاری را همواره انجام دهید؟
  4. چرا ما برای زندگی کار می‌کنیم و شغل داریم؟
  5. درباره معماری و ساختمان‌ها و پل‌ها چه ‌می‌دانی؟
  6. آیا می‌دانی خانه چگونه ساخته می‌شود؟
  7. این که ایگی می‌تواند چنین سازه‌هایی بسازد یعنی او استعداد و مهارت دارد. تعریف و تفاوت این دو را می‌دانی؟
  8. شده دلت بخواهد کاری مانند ساختن را انجام بدهی ولی دیگرانی مانند مامان و بابا یا آموزگارت به تو اجازه ندهند؟
  9. آیا راه خلاقانه‌ای به ذهنت می‌رسد تا در موقعیتی بحرانی مانند ایگی در کنار رودخانه، یا در شرایط عادی به مخالفینی مانند مامان و بابا نشان بدهی که کاری که می‌کنی، مهم و کاربردی است و چه‌قدر ارزشمند است؟
  10. این که یک نفر رویا دارد که به یک چیزی برسد، مانند ایگی که رویای ساختن داشت، چه معنایی دارد؟
  11. آیا تو هم مانند ایگی رویایی داری؟ رویای تو چیست؟
  12. اگر در انجام رسیدن به رویایت کسی به تو بخندد یا بگوید که نمی‌توانی، چه می‌کنی و چه احساسی داری؟
  13. خانم گریر، معلم ایگی چرا با ساختمان‌ها مشکل داشت؟ شبیه این جریان برای تو پیش آمده؟ شده از چیزی خوشت نیاید و یا اتفاق ناخوشایندی برایت بیفتد به همین دلیل مانند خانم گریر از کاری دوری کنی؟
  14. در نزدیکانت کسی بوده که به دلیل خاطره‌ای ناخوشایند از چیزی خوشش نیاید؟ چگونه با او حرف می‌زنی یا به او کمک می‌کنی؟
  15. به ایگی نگاه کن، او با پشتکار و تمرین کردن توانست مشکل خودش و دوستانش را حل کند. مهارتی هست که دوست داشته باشی و کمی هم انجام آن را بلد باشی و اگر تلاش و تمرین داشته باشی بتوانی با آن به دیگران کمک کنی؟ اگر آن را یاد بگیری، می‌خواهی با مهارتت چه کاری انجام دهی؟

2- پژوهش کنید.

از کودک بخواهید درباره معماری و تاریخچه آن پژوهش کند. هم‌چنین درباره کتاب‌هایی که معلم در کلاس نام برد و آن‌ها را برای ایگی ممنوع کرد و درباره بلندترین، جالب‌ترین و قدیمی‌ترین ساختمان‌های جهان نیز جست‌وجو کند. سپس از کودک بخواهید یک کتاب درباره شغل معماری یا درباره ساختمان‌ها و سازه‌ها با تصویرگری خودش بسازد.

3- ابزار معماری بسازید.

از کودک بخواهید درباره ابزار معماری پژوهش کند و سپس با خلاقیت خود، هر ابزاری را که دوست دارد، برای یک مهندس معمار بسازد. از لباس‌های معماران گرفته تا ابزارهای نقشه‌کشی.

4- داستان بنویسید.

کودک با نگاه به روند داستان، درباره علاقه و شغل آینده‌اش و پیدا کردن راه واقعی خودش در زندگی، یک داستان بنویسد و آن را تصویرگری کند.

5- معمار شوید.

تعدادی فیلم طراحی از ساختمان‌ در اینترنت پیدا کنید و ببینید و از کودک بخواهید طرحی از یک ساختمان بکشد.

یا نقشه تعدادی سازه ساده، مانند وسایل خانه، تلویزیون یا میز و هرچیز دیگری که برای کودک راحت است، از اینترنت بگیرید و به کودک بدهید تا بسازد. او با هروسیله که دوست دارد، مانند ماکارانی یا خمیر آردی، خمیر بازی یا پارچه یا مقوا آن‌ها را بسازد.

با جستجو در اینترنت ایده‌های بیشتری خواهید یافت. مانند سایت‌های زیر:

  1. diy.org/skills/4
  2. memari.online
  3. pinterest.com/krussellaia/architecture-for-kids/

6- ساختمان‌های اطراف ما

همراه کودک به پیاده‌روی بروید و به ساختمان‌های شهر نگاه دقیق‌تری بیندازید. اگر پیش از پیاده‌روی پژوهش کنید و تعدادی از ساختمان‌های جالب شهر از نظر معماری را شناسایی کنید، پیاده‌روی هدف‌مندتری خواهید داشت. هنگام پیاده‌روی از ساختمان‌های شاخص عکس بگیرید و بعد آلبوم بسازید.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on