فعالیت پیشنهادی برای مجموعه کتاب لئو و پوپی

مجموعه کتاب «لئو و پوپی» درباره مهارت‌های زندگی، در خردسالان است. لئو عروسکی دارد که همه جا با اوست. او ماجراهای بسیاری را همراه پوپی تجربه می‌کند. این کتاب‌ها، داستان‌های ساده و مرتبط با رویدادهای زندگی خردسالان، مانند خرید کفش، رو به رو شدن با باران و رعد و برق، بیماری، رفتن به پارک و غیره است.

«آپولین پزشک می‌شود»، «قایم موشک با پدر»، «لئو و پوپی پاییز را دوست دارند»، «در باغ وحش»، «لئو کتونی می‌خواهد»، «در رستوران»، «چکمه‌های لئو»، «در باغ»، «لئو مریض است»، «در مهد کودک»، «گردش با مادربزرگ»، «در پارک»، «در مزرعه»، «دوچرخه سواری»، «چرخ و فلک»، «به مهد کودک می‌روند»، «باید پوپی را بشوئیم»، «لئو و پوپی شکمو»، «پوپی گرسنه است»، «وقت خواب» و «لب دریا» کتاب‌های این مجموعه هستند.

0 تا 3 سال:

1- گفت‌وگو کنید.

 زمان بلندخوانی کتاب و پس از آن، به موارد زیر توجه کنید:

  • در هر‌بخش می‌توانید درباره لئو و پوپی بپرسید، این که کجایند و چه می‌کنند؟
  • درباره رنگ‌ها یا تعداد اشیا، در تصویرهای کتاب بپرسید. به طور مثال چند گل این جاست؟ یا لباس مامان، چه رنگی است؟
  • برخی از جمله‌های کتاب را برای کودک تکرار کنید و از او بخواهید که همراه شما جمله یا واژه را بگوید.
  • می‌توانید هر کتاب را زمانی برای کودک بخوانید که در موقعیت مشابه باشد، مثلا وقتی در باغ مشغول گِل‌بازی است، کتاب در باغ را بخوانید و کارهای لئو را به همراهی هم انجام دهید. در همان حال پرسش‌ها را از او بپرسید یا از او بخواهید واژه‌ها را تکرار کند.
  • در خواندن‌های چند باره کتاب، از کودک در گفتن ادامه داستان کمک بگیرید.

دقت کنید برای کودک زیر یک سال حتما لازم است که یا پاسخ را خودتان بدهید و او کمی تکرار کند یا تصویرها را برایش شرح دهید.

2- قصه بگویید.

از کودک بخواهید به تصویرها نگاه کند و درباره لئو قصه بگوید. با پرسیدن سوال‌های کوچک او را در گفتن یاری کنید. هدف قصه گفتن و ارتباط با تصویر است، قرار نیست یک قصه کامل و مشخص گفته شود. کودک را در تخیل کردن آزاد بگذارید. این فعالیت مناسب کودک چندماهه تا 3 ساله است.

3- شکلک بازی کنید.

پس از خواندن داستان، از کودک بپرسید یا برایش بگویید که لئو و مادر و پدر در‌بخش های مختلف داستان چه حسی دارند، مانند غم یا شادی. تصویر را به او نشان بدهید. به همراهی کودک جلوی آینه صورت‌های مختلف را نشان دهید، مانند این که از او بخواهید اخم کند یا بترسد.

4- رنگ بازی کنید.

پس از خواندن داستان و پرسش درباره رنگ‌ها و تعداد اشیا در تصاویر، یک سبد توپ رنگی و یک سبد خالی، به کودک بدهید. از او بخواهید رنگ‌های اشیا را بیابد و داخل سبد دیگری بیندازد، مانند این که تصویر را به او نشان دهید و بپرسید چه رنگی است و حالا کدام توپ هم رنگ آن است. این بازی برای 2 تا 3 سال مناسب است.

5- نمایش بازی کنید.

داستان را برای کودک بخوانید. به همراه کودک کارهایی را که لئو با عروسکش می‌کند یا گفتگویی که با پدر و مادرش دارد را بازی کنید، مانند زمان مریضی لئو یا وقت گردش با مادربزرگ. می‌توانید از کودک بپرسید که دیگر چه کارهایی را دوست دارد بکند. هدف بازی کردن است نه این که حتما کودک دقیقا همان کارها را تکرار کند. به کودک فرصت دهید که هرجور دوست دارد رفتارها را تکرار کند.

6- بازی کنید.

در هر داستان وسایل یا اجزایی وجود دارد، مانند کفش، سطل، بشقاب یا حتی اعضای بدن، مانند چشم یا گوش. تصویرهای آن‌ها را به کودک نشان دهید و از او بخواهید شبیه آن را در اطرافش پیدا کند.

برای کودکان زیر 1 سال، شما خودتان وسیله را به او نشان بدهید، مانند این که کفش لئو را نشان او دهید و سپس بپرسید که کفش تو کجاست؟ و کفشش را نشانش دهید.

3 تا 5 سال:

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی هر کتاب با پرسش‌هایی مانند موارد زیر، با کودک گفت‌وگو کنید:

  • تو هم مانند لئو یک عروسک داری که خیلی او را دوست داشته باشی و از بازی کردن با او لذت ببری؟ نامش چیست؟
  • مانند لئو که دوست دارد در باغ یا در رستوران و غیره پوپی با او باشد، تو دوست داری عروسکت کجا همراهت باشد؟
  • تصویرها را نگاه کن، به نظرت پوپی و لئو چه حسی در این تصویر دارند؟ چرا این حس را دارند؟ اگر تو باشی چه حسی داری؟
  • تو اگر جای لئو باشی چه می‌کنی؟ (درباره رویداد ویژه هرداستان این سوال را بپرسید، مانند این که اگر کودک مریض بشود، به رستوران برود یا در مهد کودک باشد.)
  • تو چه بازی‌هایی بلدی؟ (در موقعیت‌های مختلف کتاب که لئو در حال بازی است، یا سعی می‌کند یک کار تازه بکند، کودک را تشویق کنید تا درباره سرگرمی‌های خودش با خلاقیت بازی نو بسازد.)

2- نمایش بازی کنید.

از کودک بخواهید به روشی که لئو با عروسکش پوپی رفتار می‌کند، نگاه کند. او هم مانند لئو با عروسک دل‌خواهش همان کارها را بکند. او می‌تواند برای خودش و عروسکش مانند لئو و پوپی ماجراجویی‌های تازه نیز بسازد.

3- پازل بسازید.

از کودک بخواهید برای لئو و داستانش یا هر کدام از‌بخش های داستان که دوست دارد، با تخیل خود یک نقاشی بکشد. دقت کنید که قرار نیست چیزی را کپی کند، هدف به کارگیری خلاقیت است، پس تصویر می‌تواند برداشت ذهنی کودک باشد. نقاشی را روی یک صفحه مقوایی یا کاغذ بزرگ بکشد. به او کمک کنید تا نقاشی را در شکل‌های مختلف برش بزند، مانند تکه‌های پازل. سپس دوباره این جورچین را بسازد. پیش از کشیدن نقاشی برای کودک توضیح دهید که قرار است از نقاشی‌اش پازل ساخته شود، تا آمادگی داشته باشد. اگر موافق نیست این فعالیت را انجام ندهید.

4- عروسک احساس‌ بسازید.

به همراهی کودک برای حس‌های مختلف لئو که در داستان درباره آن، گفتگو کردید، عروسک‌های انگشتی یا دایره‌ای کوچک بسازید. مانند حس خشم، که نشانش می‌تواند، اخم باشد. یک صورت ساده که اخم دارد می‌تواند نقش خوبی برای روی عروسک باشد.

5- داستان بگویید.

کودک برای تصویرهای کتاب یک داستان‌ نو بگوید. اگر دوست دارد با تخیل می‌تواند ماجراهای تازه‌ای برای لئو بسازد، برای داستانش نقاشی کند و با آن یک کتاب به مجموعه داستان لئو اضافه کند.

6- ادابازی کنید.

از کودک بخواهید ‌بخش های مختلف داستان را، برای شما یا دوستانش بدون صدا اجرا کند و همراهان او حدس بزنند که او مشغول چه کاری ست؟ مانند این که لئو در باغ وحش یک بز را ناز می‌کند، یا مرغ خوردن در رستوران. اگر لازم است با سوال‌های کوچک او راهنمایی کنید، تا بداند چگونه موقعیت را بازی کند.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on