کتابخوانی در روز جهانی توان‌یابان

تجربه‌ای از کتابخانه «با من بخوان» در روستای قاسم‌آباد جیرفت
روایت‌ها جهان ما را می‌سازند. آن‌چه نمی‌گوییم و نمی‌شنویم و نمی‌خوانیم، بیرون از جهانِ معنایی و تجربه‌های ما قرار می‌گیرد و ناشناخته می‌ماند. چند نفر از ما روایت‌های یک فرد توان‌یاب را شنیده‌ایم و به دردِ دل‌شان گوش داده‌ایم؟ چند نفرمان کتاب‌هایی خوانده‌ایم که شخصیتی توان‌یاب دارند؟ روایت‌هایی که وجود و حضور تفاوت‌ها را بازمی‌گویند، از ما انسان‌هایی آگاه و روادار می‌سازند که به شرایط جامعه‌ی خود حساس هستند و می‌کوشند گامی برای بهبود آن بردارند.

حضور طبیعی تفاوت‌ها در کتاب‌هایی با موضوع کودکان با نیازهای ویژه، افزون بر این‌که بخشی از جامعه را از روایت‌ها حذف نمی‌کند، فضای ذهنی کودکان را با معلولیت، یا به بیان بهتر توان‌یابی، آشنا و آن‌ها را مسئولیت‌پذیر می‌کند؛ کودکانی که از تفاوت‌ها آگاه‌اند، آن را عیب و مایه‌ی شرمساری نمی‌دانند و شیوه‌ی ارتباط اجتماعی با افراد توان‌یاب را آموخته‌اند.

محبوبه اخلاصی، کتابدار کوشا و پرتلاش کتابخانهی کودک محورسپهر در استان کرمان، که از برگزیده‌گان سومین دوره جایزه‌ی جبار باغچه‌بان نیز هست، به بهانه‌ی روز جهانی افراد دارای معلولیت، کتاب «سوزان می‌خندد» را بلندخوانی کرد و عکس‌های زیبایی از فعالیت‌های کودکان در پیوند با این کتاب برای گروه «با من بخوان» فرستاد.

در ادامه این تجربه‌ی او را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم:

  • مکان: کرمان- شهرستان: جیرفت- روستای: قاسم‌آباد
  • نام کتابخانه: کتابخانه کودک‌محور سپهر
  • ترویجگر: محبوبه اخلاصی
  • نام کتاب: سوزان می‌خندند
  • تاریخ: 13 آذر 1399

به مناسبت روز جهانی معلولان برای کودکان عضو گروه مجازی کتابخانه، کتاب «سوزان می‌خندد» را بلندخوانی کردم و پس از ارسال فیلم بلندخوانی این کتاب در گروه، درباره‌ی این مناسبت مهم و مفاهیمی چون پذیرش تفاوت‌ها و احترام گذاشتن به آن‌ها و یادآوری توانایی‌های افراد دارای معلولیت گفت‌وگو کردیم.

سپس از بچه‌ها خواستم با توجه به مناسبت و مفهوم کتاب فعالیتهای هنری انجام دهند و با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند. بچه‌ها با توجه به توانایی‌ها و امکانات خود، فعالیتهایی در قالب هنر گرافیک ارگانیک و نقاشی انجام دادند، چند نوع معلولیت‌ را تصویرسازی کردند.

انجام چنین فعالیت‌هایی در خانه و با هم‌کاری و مشارکت بزرگ‌ترها تجربه‌ی شیرینی است که سبب دل‌گرمی و افزایش اعتماد به نفس کودکان می‌شود.

 

کتاب‌هایی دیگر با موضوع کودکان توان‌یاب:
کتاب «هفت اسب هفت رنگ» را می‌توان در زمره‌ی آثار فاخر به‌شمار آورد. کتابی با یک متن خیال‌انگیز و تصویرهایی زیبا و اثرگذار که یادآور کتاب‌های ادبیات کهن ایرانی است. داستان در خیال دخترکی روی می‌دهد که پاهایش از حرکت کردن ناتوان است.

خرید کتاب هفت اسب هفت رنگ

خرید کتاب هفت اسب هفت رنگ + دستنامه

معرفی کتاب هفت اسب هفت رنگ

نویسنده
گروه با من بخوان
پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on