دومین نشست کتابداران «با من بخوان» با موضوع ایمنی، امنیت و سلامت

روز چهارشنبه 17 دی 1399 دومین نشست مجازی کتابدارانِ «با من بخوان» برگزار شد. موضوع این نشستِ مجازی «ایمنی، امنیت و سلامت در کتابخانه‌ها» بود. در این نشست که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید، کتابداران «با من بخوان» از سراسر کشور در فضای مجازی گرد هم آمدند و درباره‌ی اهمیت رعایت موارد ایمنی در کتابخانه‌ها به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی و آموزش نکات ایمنی به کودکان گفت‌وگو کردند و آموختند.

در آغاز صفورا زواران حسینی کارشناس کتابخانه‌های «با من بخوان» درباره‌‌ی ضرورت رعایت موارد ایمنی در کتابخانه‌ها توضیح داد. او در ادامه دستنامه‌ی «ایمنی، امنیت و سلامت» را معرفی کرد. این دستنامه حاوی نکاتی درباره‌ چگونگی رعایت موارد ایمنی در کتابخانه‌هاست. او درباره‌ی‌ اهمیت مطالعه‌ این دستنامه و اجرای نکات آن توسط کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها گفت: «پس از مطالعه‌ کتابچه چک‌لیست انتهای آن را مطالعه کنید  و چک لیست را پر کنید. با پر کردن این فرم می‌توانید سطح ایمنی را در کتابخانه‌ی خود بسنجید و برای بهبود استانداردهای ایمنی کتابخانه‌ خود اقدامات لازم را انجام دهید.» شرکت در کارگاه‌های آموزشی مانند آموزش کمک‌های اولیه و نحوه‌ استفاده از کپسول آتش‌نشانی دیگر توصیه‌ زواران به مربیان و کتابداران «با من بخوان» برای بهبود عملکرد در حوادث و بلایای طبیعی بود.

در ادامه کتابداران «با من بخوان» از تجربه‌ خود درباره‌ رعایت موارد ایمنی و سلامت در کتابخانه‌ها و آموزش این نکات به کودکان و نوجوانان گفتند. برخی کتابداران با خواندن کتاب‌هایی چون «دستهایت را بشوی»، «میکروب‌ها برای پخش کردن نیستند»، «مهمانی هیولاهای دندان» و ... کودکان را با بهداشت و سلامت بدن آشنا کرده‌اند. دعوت از آتش‌نشانان به کتابخانه و آموزش نکات ایمنی به کودکان، آموزش چگونگی رخ دادن حوادث طبیعی مثل زلزله، سیل و غیره با شعر، بازی و  ساخت ماکت، از دیگر فعالیت‌های کتابداران برای آشنایی کودکان با حوادث و آمادگی آنان برای مواجه با آن‌ها بود.

این نشست از مجموعه نشست‌های مجازی کتابداران کتابخانه‌های با من بخوان بود. در این نشست‌ها کتابداران از طریق امکانات فضای مجازی تجربه‌ها، نظرها و دغدغه‌های خود را با هم به اشتراک می‌گذارند. نخستین نشست این مجموعه ماه گذشته با موضوع فعالیت‌های کتابخانه‌ها در دوره‌ی همه‌گیری کرونا برگزار شد. «دستنامه ایمنی، امنیت و سلامت در کتابخانه‌های با من بخوان»  و «چک‌لیست ایمنی و سلامت» در کتابخانه‌های با من بخوان در پیوست این مطلب در دسترس شماست.

  با کتابخانه‌های با من بخوان بیشتر آشنا شوید

گزارش نخستین نشست مجازی کتابداران با من بخوان

 

 

نویسنده
گروه با من بخوان
پدیدآورندگان:
Submitted by editorsa on