تجربه‌ی یک کتابدار از بلندخوانی کتاب باغچه‌ی هاپو

تجربه‌ی کتابدار روستای قاسم‌آباد جیرفت از بلندخوانی و فعالیت‌های کتاب باغچه‌ی هاپو

ادبیات، لذت و آموزش مفاهیمی جدا از هم نیستند. هر کتاب پنجره‌ای است رو به جهانی تازه. جهانی که در آن فرصت‌های بسیاری برای دیدن،‌ شناختن، تجربه کردن و آموختن پیش روی کودک است. گشودن این پنجره و فراخواندن کودکان به جهان‌های نو وظیفه‌ی بزرگسالانی آگاه است که ادبیات را به خوبی می‌شناسند و خود عشق به خواندن را تجربه کرده‌اند.

داستان سگ کوچکی که می‌خواهد بذرهای‌اش از گزند پرنده‌ها دور بمانند هم زمان که کودکان را غرق لذت می‌کند فرصتی مناسب برای پرداختن به موضوع‌های بسیاری را فراهم می‌آورد. محبوبه اخلاصی، کتابدار کتابخانه‌ی کودک‌محور سپهر در جیرفت استان کرمان، و از ترویجگران برگزیده‌ی سوم دوره‌ی جایزه‌ی «جبار باغچه‌بان همزاد سیمرغ»، با آگاهی از ظرفیت‌های کتاب باغچه‌ی هاپو، بلندخوانی را با علوم، محیط زیست، هنر و ارزش‌های زندگی پیوند زده است و تجربه‌ای رنگارنگ، تفکربرانگیز و سرشار از فعالیت‌های گوناگون را برای کودکان رقم زده است. تجربه‌ی او از بلندخوانی این کتاب را در ادامه بخوانید:

  • استان: کرمان
  • شهرستان: جیرفت
  • روستای: قاسم‌آباد
  • کتابخانه کودک‌محور سپهر
  • کتابدار ترویجگر: محبوبه اخلاصی
  • تاریخ: ۶/۱۲/۱۳۹۹

امروز برای بچه‌های حاضر در کتابخانه کتاب «باغچه‌ی هاپو» را بلندخوانی کردم. پیش از بلندخوانی کمی درباره‌ی موضوع کتاب با کودکان گفت‌وگو کردم .بچه‌ها با خواندن عنوان کتاب و دیدن تصاویر توانستند تا حدی موضوع داستان را پیش‌بینی کنند.

برای بلندخوانی در حیاط کتابخانه نشستیم. کودکان با علاقه به تصاویر نگاه می‌کردند و اگر سوالی داشتند می‌پرسیدند. هنگام بلندخوانی گفت‌وگوهای کوتاهی درباره‌ی اتفاق‌های داستان شکل گرفت.

پس از بلندخوانی درباره‌ی موضوع‌هایی مثل مراحل رشد گیاهان و مواد لازم برای رشد آن‌ها، مفهوم همکاری، دوستی، احترام به سالمندان و مهربانی با حیوانها گفت‌وگو کردیم. سپس با هم به کلاس رفتیم و با جعبه‌های خالی هاپو و پدربزرگ را ساختیم. در ادامه کودکان با برگ‌های خشکِ درخت خرما و کارتن‌های خالی مترسک‌های کوچکی ساختند.

بچه‌ها دوست داشتند خودشان را شبیه مترسک بکنند. پس با هم با حیاط برگشتیم. بذرهای آفتابگردانی که با خودم داشتم به آن‌ها دادم تا در گوشه‌ای از حیاط بکارند و دقایقی در نقش یک مترسک کنار آن‌ها بایستند.

در پایان تعدادی سنگ جمع کردیم تصویر بعضی سبزیجات را روی‌شان کشیدیم.

بلندخوانی پنجره‌ای رو به تجربه‌های نو

بلندخوانی پنجره‌ای رو به تجربه‌های نو

بلندخوانی پنجره‌ای رو به تجربه‌های نو

بلندخوانی پنجره‌ای رو به تجربه‌های نو

بلندخوانی پنجره‌ای رو به تجربه‌های نو

بلندخوانی پنجره‌ای رو به تجربه‌های نو

بلندخوانی پنجره‌ای رو به تجربه‌های نو

کلیدواژه کتابشناسی:
ادبیات کودک و ترویج کتابخوانی, با من‌ بخوان, آموزش حفظ محیط زیست به کودکان, با من بخوان در کرمان, با من بخوان در جیرفت کرمان
Submitted by editor74 on