فعالیت پیشنهادی برای کتاب عروس دریایی

کتاب «عروس دریایی» داستان رویارویی سوزان با مرگ بهترین دوست‌اش را روایت می‌کند. فرنی در دریا غرق شده، در حالی که همه می‌دانند بهترین شناگر مدرسه بوده است. سوزی نمی‌تواند این حادثه را بپذیرد. او که پس از مرگ فرنی با هیچ‌کس حرف نمی‌زند، در سکوت به دنبال عامل مرگ فرنی می‌گردد و انگشت اتهام را به سوی عروس دریایی اشاره می‌رود.

1- پرسش‌هایی برای گفت‌وگو

  • پس از خواندن این کتاب چه احساسی داشتید؟ چرا؟
  • این شیوه‌ی روایت را دوست داشتید؟
  • فکر می‌کنید چرا سوزان پس از شنیدن خبر فرنی سکوت کرد؟
  • سوزان فکر می‌کرد کسی که عزادار است، لیاقت شاد بودن را ندارد. شما با این نظر موافقید؟ چرا؟
  • مادر سوزان، پیش از آن‌که او تصمیم بگیرد سکوت کند، به او می‌گفت کاری که می‌کند، مکالمه نیست. چون منتظر جواب دیگران نمی‌ماند؟ به نظر شما یک مکالمه یا گفت‌‌وگو باید چگونه باشد؟
  • در جست‌وجوی متخصصِ عروس‌های دریایی، سوزان به خانمی برخورد که به نظرش نسخه‌ی پیر شده‌ی مادرش بود. برای همین او دوست نداشت با او ارتباط بگیرد؟ فکر می‌کنید چرا سوزان نمی‌خواست پیری مادرش را تصور کند؟
  • وقتی سوزان به منظومه‌ی شمسی و کوچکی زمین در برابر کهکشان، فکر می‌کرد، مضطرب می‌شد. به نظر شما دلیل اضطراب سوزان چه بود؟
  • به نظرتان دلیل تغییر رابطه‌ی سوزان و فرنی چه بود؟
  • تا به حال برای‌تان پیش آمده دیگر با دوستان قدیمی‌تان احساس نزدیکی نکنید؟ فکر می‌کنید چرا این اتفاق می‌افتد؟
  • فکر می‌کنید چرا سوزان نتوانست درباره‌ی جدایی پدر و مادرش با فرنی صحبت کند؟
  • به نظر سوزان نگاه کردن مدام به آینه و فکر کردن به ظاهر، کاری که فرنی انجام می‌داد، چندان مهم نبود. به نظر شما چه موضوع‌هایی مهم هستند و باید درباره‌ی آن‌ها فکر کرد؟
  • سوزی معتقد بود اگر مردم سکوت می‌کردند، حرف‌های مهم‌تری برای گفتن پیدا می‌کردند؟ با این نظر موافقید؟ چرا؟
  • سوزی فهمید زهر سپر دفاعی عروس‌های دریایی است و به این نتیجه رسید جانوران هرچه شکننده‌تر باشند، نیازشان به محافظ بیش‌تر است. به نظر انسان‌ها چه سپرهایی برای محافظت از خود دارند؟

2- برنامه‌های تلویزیونی

به نظر سوزان برنامه‌های تلویزیون درباره‌ی موضوع‌های سرگرم‌کننده و پیشِ پا افتاده بودند و به موضوع‌های مهمی مثل خطر عروس‌های دریایی نمی‌پرداختند. از نوجوان‌ها بپرسید به نظرشان چه موضوع‌هایی باید در تلویزیون مطرح شوند؟ در ادامه از آن‌ها بخواهید برنامه‌ی خودشان را اجرا کنند.

3- تماشای خود از بیرون

نخست از نوجوانان بخواهید روی برگه‌ای خودشان را توصیف کنند. در ادامه یادآوری کنید هنگامی که سوزان در برابر آزار هم‌کلاسی‌هایش بغض و سکوت کرد، لحظه‌ای خود را از بیرون نگریست و تصویری که از خودش دید با تصویر دختری که می‌خواست دنیا را متقاعد کند، هماهنگ نبود. سپس از نوجوانان بخواهید خود را از بیرون نگاه کنند و دوباره توصیفی از خود بنویسند. اگر فردی داوطلب بود، می‌تواند نوشته‌هایش را برای جمع بخواند.

4- بیش‌فعالی

جاستین برای سوزان توضیح داد که بیش‌فعال است و دارو مصرف می‌کند. از نوجوانان بخواهید درباره‌ی تجربه‌ی یک فرد بیش‌فعال جست‌وجو کنند. سپس با مشارکت جمع فهرستی از واکنش‌ها و رفتارهای مناسب با یک فرد مبتلا به بیش‌فعالی بنویسید.

5- هایکو

یادآوری کنید هنگامی که سوزان در جست‌وجوی متخصص عروس‌های دریایی بود، به دانشمندی ژاپنی برخورد که هایکو می‌سرود. از نوجوانان بخواهید درباره‌ی هایکو پژوهش کنند و در صورت تمایل، خود هایکو بسرایند. در پایان می‌توانید با مشارکت نوجوانان دفترچه‌ای از هایکوها درست کنید.

6- ارکستر

سوزان هنگام گردش در جنگل، چشم‌های خود را بست و به صدای طبیعت گوش داد. به نظرش طبیعت مثل یک ارکستر هماهنگ بود. از نوجوان‌ها بخواهید چشم‌های‌شان را ببندند و به صداهای اطراف گوش کنند و صداهایی که می‌شنوند را به خاطر بسپارند. آن‌چه شنیده‌اند را به چه چیزی تشبیه می‌کنند؟ (این فعالیت را می‌توانید در محیط‌های گوناگون انجام دهید.)

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on