گزارش پنجمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»

چگونه برای فعالیت‌های کتابخانه برنامه‌ریزی کنیم؟

اولین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان» در سال 1400، روز یکشنبه 19 اردیبهشت برگزار شد. موضوع این نشست «برنامه‌ریزی فعالیت‌های کتابخانه‌ها» بود. در این نشست کتابداران و ترویج‌گران کتاب درباره‌ی روش‌های برنامه‌ریزی فعالیت‌ها در کتابخانه‌های «با من بخوان» گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. مهمان این نشست ویکتوریا فاتحی، کارشناس ادبیات کودک و از اعضای گروه کتابشناسی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، بود. در ادامه، گزارش این نشستِ یک ساعت و نیمه را بخوانید:

پنجمین نشست مجازی کتابداران با این پرسش آغاز شد: «چرا باید برای فعالیت‌های کتابخانه برنامه‌ریزی کرد؟» صفورا زواران حسینی کارشناس کتابخانه‌های «با من بخوان» با طرح این پرسش درباره‌ی اهمیت برنامه‌ریزی در کتابخانه‌ها چنین گفت: «یکی از خوبی‌های برنامه‌ریزی، رسیدن به هدف‌هایی است که در بلندمدت برای کتابخانه و رشد کودکان در نظر گرفته‌ایم. برای برنامه‌ریزی می‌توانیم به مناسبت‌ها و تقویم هر ماه یا نیازهای کودکان توجه کنیم.»

‌‌نشست با صحبت‌های ویکتوریا فاتحی کارشناس ادبیات کودک ادامه یافت. فاتحی درباره‌‌ی تقویم مناسبت‌های «با من بخوان» گفت: «این تقویم که مناسبت‌های مرتبط با کتاب کودک، ترویج خواندن و ادبیات کودکان را پوشش می‌دهد، هر ماه در کانال فرم‌ها و مستندات کتابخانه‌های «با من بخوان» قرار می‌گیرد. مناسبت‌های زیادی در تقویم وجود دارند اما ما آن‌‌هایی را که هم‌سو با ادبیات کودکان و پرورش کودکانی مسئولیت‌پذیر و دوستدار کتاب و محیط‌زیست هستند در جدول هر ماه می‌آوریم.»

گزارش پنجمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»

فاتحی توضیح داد: «کتاب‌های پیشنهاد شده در جدول‌های مناسبتی همه‌ی گروه‌های سنی را، از خردسال تا بزرگسال، شامل می‌شوند. این مناسبت‌ها برای غنی‌ترشدن فعالیت‌های کتابخانه هستند. هر چند که مربیان و کتابداران می‌توانند با ابتکار و خلاقیت خود کتاب‌های دیگر را انتخاب و فعالیت‌های گوناگونی را متناسب با علاقه‌ی‌ کودکان طراحی کنند.»

در بخش بعدی نشست، کتابداران و ترویج‌گران کتاب از تجربه‌های خود در برنامه‌ریزی فعالیت‌ها در کتابخانه سخن گفتند. ریحانه شرف کتابدار کتابخانه‌‌ی روجا در جزیره‌ی قشم از برنامه‌ریزی فعالیت‌های پس از بلندخوانی و تاثیر آن در بالا رفتن کیفیت این فعالیت‌ها گفت.

کتابدار کتابخانه‌ صدرالواعظین خوانسار  تجربه‌هایی از برنامه‌ریزی در این کتابخانه را با جمع به اشتراک گذاشت. ریحانه رحمانی از ظرفیت‌های مناسبت‌های محلی هر شهر و روستا برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های کتابخانه گفت. برای مثال کتابداران کتابخانه صدرالواعظین در روز شهر خوانسار فعالیت‌هایی را برای کودکان عضو کتابخانه تعریف کرده‌اند. خانم رحمانی گفت بر اساس تجربه‌ی آن‌ها باید برای هر فصل سال برنامه‌ا‌ی جداگانه‌ ریخت. چون ساعت کاری کتابخانه در هر فصل متفاوت است و میزان اوقات فراغت کودکان نیز تغییر می‌کند.

الهه سیاوشیان از کارشناسان برنامه‌ی «با من بخوان» و مسئول کتابخانه‌ی آذرستان گفت: «در مناسبت‌های گوناگون از کودکان می‌خواهیم نقاشی‌های مرتبط با آن مناسبت را بکشند. فعالیت کتابخانه‌ی آذرستان با دیگر کتابخانه‌ها متفاوت است، چون این کتابخانه در کارخانه است و ما مستقیم با کودکان در تماس نیستیم، بلکه با پدران کودکان در ارتباط هستیم و آن‌ها برای کودکان‌شان کتاب می‌برند.»

در پایان نشست زواران درباره‌‌ی اهمیت تنوع در  فعالیت‌های هر مناسبت توضیح داد. به توصیه‌ی وی، کتابدران و ترویج‌گران برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌ها می‌توانند از منابع مختلفی مانند استفاده از توضیحات جدول مناسبت‌های هر ماه که در کانال کتابخانه‌ها منتشر می‌شود، دستنامه‌های طراحی شده برای برخی کتاب‌ها توسط کارشناسان «با من بخوان»، معرفی کتاب‌ها و فعالیت‌های پیشنهادی در پیوند با آن‌ها در سایت کتابک، تجربه‌ی فعالیت دیگر کتابداران که در سایت کتابک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی «با من بخوان» منتشر شده‌اند، مطالعه‌ی‌ منابع انگلیسی و مشورت با کارشناسان «با من بخوان» استفاده کنند.

این نشست مجازی پنجمین نشست از مجموعه نشست‌های ماهانه‌ی کتابداران کتابخانه‌های «با من بخوان» بود. در این نشست‌های مجازی کتابداران «با من بخوان» از سراسر کشور تجربه‌های خود را از فعالیت‌های کتابخانه‌ها و ارتباط با کودکان و نوجوانان به اشتراک می‌گذارند. برگزاری این نشست‌ها از آذر ماه ۱۳۹۹ آغاز شده است. موضوع نشست‌های پیشین «فعالیت‌های کتابخانه‌ها در زمان همه‌گیری بیماری کووید-۱۹»، «ایمنی، امنیت و سلامت در کتابخانه‌ها» و «هم‌یاران کودک و نوجوان کتابخانه‌» و «فعالیت‌های محیط‌زیستی در کتابخانه‌ها» بود.

گزارش پنجمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»

با کتابخانه‌های با من بخوان بیشتر آشنا شوید

گزارش سومین نشست مجازی کتابداران با من بخوان

گزارش دومین نشست مجازی کتابداران با من بخوان

گزارش نخستین نشست مجازی کتابداران با من بخوان

گزارش چهارمین نشست مجازی کتابداران با من بخوان

روزشمار ترویج خواندن

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editor74 on