كتابى با پايان باز: نگاهى به كتاب «مطالعات ادبيات كودک، راهنماى روش پژوهش»

کتاب «مطالعات ادبیات کودک، راهنمای روش پژوهش» همان‌گونه که از عنوان آن بر می‌آید، درباره موضوع پژوهش در ادبیات کودک و نقد ادبی در این حوزه است. کتاب را در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان شامل دو قسمت کاربردی و نظری دانست. قسمت نخست، شامل فصل‌های اول تا سوم، اختصاص به معرفی روش‌ها و تکنیک‌های کاربردی در عرصه پژوهش دارد. قسمت دوم کتاب شامل فصل‌های چهارم تا ششم، به معرفی جامعی از رویکردهای نقد و پژوهش در ادبیات کودک اختصاص دارد

مقاله‌های مندرج در کتاب توسط سیزده تن از چهره‌های دانشگاهی نوشته شده‌اند و زبانی آکادمیک دارند. اما دشوارفهم و غامض نیستند. شاید ترجمه روان کتاب، در این میان نقش آفرین بوده باشد. صرف نظر از موضوع نقد و پژوهش که حلقه اتصال مقالات مندرج در کتاب است، هر یک از مقاله‌ها مستقل از دیگری قابل خواندن هستند

فصل‌های چهارم تا ششم کتاب، اختصاص به معرفی رویکردهای نقد در ادبیات کودک دارد. پژوهش تاریخی، نقد کودک محور، نقد خواننده محور، ادبیات تطبیقی کودک، جنسیت، رویکرد چند فرهنگی و پسا‌استعماری، رویکردهای روان شناختی، پسامدرنيسم و اقتباس از جمله این موارد است.

در هر فصل از کتاب علاوه بر مباحث نظری و راهبردهای کلی ارائه شده، بررسی‌های موردی شامل نقد آثار نیز ارائه شده است. در این بررسی‌های موردی مباحث نظری ارائه شده در هر قسمت بر روی آثار پیاده شده‌اند. این پیاده‌سازی به تعمیق و تثبیت مطالب در ذهن خواننده کمک کرده و او را مستقیما با فرآیند نقد ادبی و چالش‌های احتمالی در این مسیر آشنا می‌کند.

کتاب «مطالعات ادبیات کودک، راهنمای روش پژوهش» یک مرجع غنی در حوزه نقد ادبی است كه در سال ٢٠١١ ميلادى منتشر شده است. اما همانطورکه در پیش گفتار کتاب آمده است، «طیف ادبیات کودک آن قدر گسترده است که هیچ نظام پژوهشی هر اندازه هم که التقاطی باشد، نمی‌تواند همه گستره‌ی آن را دربرگیرد». به همین دلیل کتاب با یک پرسش به پایان می‌رسد. «سخن آخر» کتاب با اشاره به آغاز فصل جدیدی برای ادبیات کودک در «دنیای ورارسانه ای» امروز این پرسش را چنین مطرح می‌کند: «آیا نیازمند مهارت‌ها و روش‌های پژوهشی جدید هستیم یا نسل بعدی دانشجویان و پژوهشگران نیز می‌توانند با اندک تغییراتی از راهکارها و روش‌های معرفی شده در این کتاب استفاده کنند؟»  براى پاسخ اين پرسش بايد مسير پژوهش تا نظريه و از نظريه تا نقد را در آينده دنبال كرد.

كتاب «مطالعات ادبيات كودک، راهنماى روش پژوهش» يكى از مجموعه كتاب هاى نقد و نظريه ادبيات كودک است كه با دبيرى دكتر مرتضى خسرو نژاد و همت مركز مطالعات ادبيات كودک دانشگاه شيراز براى ترجمه و انتشار انتخاب شده است. اين كتاب با ترجمه محبوبه فرهنگى، دانشجوى دكتراى زبان انگليسى با تيراژ ١٠٠٠ عدد، در سال ١٣٩٩ توسط انتشارات مدرسه روانه بازار نشر شده است.

 

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on