بلندخوانی در روزهای کمبود آب

کتابخوانی و گفت‌وگو درباره‌ی اهمیت آب در کتابخانه ثلاث‌باباجانی

کودکان هم مانند بزرگ‌سالان، و شاید بیش از آن‌ها، با پیامدهای کمبود و آلودگی آب مواجه می‌شوند و از آن آسیب می‌بینند. کمبود آب یکی از بحران‌های دنیا در قرن حاضر است، به ویژه در کشوری مانند کشور ما که با کمبود بارش و خشک‌سالی روبه‌روست. کتابخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن یکی از راه‌هایی است که می‌توان کودکان و نوجوانان را به اهمیت حفاظت از آب‌ها و راه‌های کاهش مصرف آب آگاه کرد. این روزها که قطع شدن آب به بحرانی جدی در برخی مناطق کشور تبدیل شده است، کتابداران کتابخانه‌ی «با من بخوان» ثلاث‌باباجانی در استان کرمانشاه کودکان را با پیامدهای هدر دادن آب آشنا کردند. بلندخوانی کتاب بهانه‌ای شد تا کتابداران و کودکان عضو این کتابخانه درباره‌ی‌ این معضل و راه‌حل‌های آن گفت‌وگو کنند. گزارش این تجربه را در ادامه بخوانید:

  • تاریخ: خرداد 1400
  • مکان: استان کرمانشاه، ثلاث باباجانی
  • کتابداران: هدی حسینی، رقیه امیری، شیوا تیموری
  • نام کتاب: بازمصرف، بازیافت؛ بازکاهی در مصرف آب

یکی از کتابداران این کتابخانه از جرقه‌ای که باعث گفت‌وگو درباره‌ی موضوع آب با کودکان شد این‌گونه می‌گوید:«امروز با قطعی آب مواجه شدیم که هم ما در کتابخانه و هم بسیاری از ساکنان منطقه را دچار مشکل کرد. این روزها قطع شدن آب، کودکان را به طور ملموس با اهمیت آب در زندگی روبه‌رو کرده است. تصمیم گرفتیم کتاب بازمصرف، بازیافت؛ بازکاهی در مصرف آب را بلندخوانی کنیم تا به کودکان آموزش دهیم که چرا و چگونه باید خود را با کمبود آب در جهان سازگار کنیم.»

در آغاز بلندخوانی، یکی از کتابداران درباره‌ی چرخه‌ی آب در طبیعت با کودکان سخن گفت: «در ابتدا چرخه‌ی به وجود آمدن آب را برای بچه‌ها توضیح دادم و همچنین توضیح دادم چرا برای تولید برق به آب نیاز است. در ادامه گفت‌وگوی‌مان به باران اسیدی رسید. برای کودکان شرح دادم باران اسیدی چگونه شکل می‌گیرد.»

این گفت‌وگو پرسش‌های زیادی را برای کودکان به وجود آورد: «بچه‌ها سوال‌های زیادی داشتند که سعی کردیم به آن‌ها جواب بدهیم و برای پاسخ به برخی پرسش‌ها با یک‌دیگر هم‌فکری کنیم. با آن‌ها درباره‌ی راه‌های بازمصرف و بازیافت آب حرف زدیم. این گفت‌وگو طولانی شد طوری که متوجه گذر زمان نشدیم!»

در ادامه کودکان عضو کتابخانه‌ی ثلاث‌باباجانی با همکاری یک‌دیگر نقاشی زمین را کشیدند: «پسرها در یک کاغذ بزرگ زمین را نقاشی و آن را به دو بخش تقسیم کردند؛ یک قسمتِ کره‌‌ی زمین را سرسبز و سمت دیگر را خشک به تصویر کشیدند. دخترها هم به چهار گروه سه تا چهار نفره تقسیم شدند و درباره‌ی آب و اهمیت آن متنی نوشتند و این متن را، با نقاشی‌هایی همراه کردند.»

لینک خرید و آشنایی با کتاب «بازمصرف، بازیافت؛ بازکاهی در مصرف آب»

با کتابخانه‌های «با من بخوان» و فعالیت‌های‌شان بیش‌تر آشنا شوید

پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on