فعالیت پیشنهادی برای کتاب کتاب زمین

در «کتاب زمین» کودک با فعالیت‌هایی ساده و هوشمندانه آشنا می‌شود که با انجام آن‌ها «زمین» حال بهتری خواهد داشت.

1- گفت‌وگو کنید.

پس از خواندن کتاب با کودکان درباره روابط علت و معلولی اشاره شده در آن گفتگو کنید. برای نمونه از کودکان بپرسید چرا استفاده کردن از دو روی کاغذ یعنی نشان دادن این‌که درختان را دوست دارید و می‌خواهید جغدها خانه‌شان را از دست ندهند.

2- تجربه کنید.

اگر کودکان درباره هر کدام از پیشنهادهای کتاب اطلاعات ندارند، فعالیت‌هایی برای بهبود آن طراحی و اجرا کنید. مثلا به بازدید یک کارخانه کاغذ بروید یا تصاویری درباره مراحل ساخت کاغذ جستجو کنید و به کودکان نشان دهید.

3- گیاه بکارید.

می‌توانید بذر یک گیاه خوراکی را تهیه کنید و آن را به همراه کودک بکارید و درباره کاشتن و مراحل رویش گیاه با او صحبت کنید. اگر در خانه گیاه دارید، می‌توانید مسئولیت آب دادن و مراقبت گیاه را به کودک بسپارید.

4- داستان بگویید.

از کودک بخواهید درباره تصویرهای کتاب، داستان‌های کوتاه بگوید. می‌تواند برای هر صفحه داستان جدا بگوید. او را تشویق کنید تا داستانش به کره زمین و محافظت از آن مربوط باشد.

5- کیسه و دستمال پارچه‌ای بدوزید.

به همراه کودک چند دستمال پارچه‌ای و کیسه‌هایی با اندازه‌های گوناگون بدوزید تا جایگزین کیسه‌های پلاستیکی و دستمال کاغذی باشد.

6- بازیافت کنید.

می‌توانید روش‌های خشک کردن یا کمپوست کردن زباله‌های تر را به کودک آموزش بدهید. می‌توانید به همراه او چند سطل یا جعبه برای تفکیک زباله بسازید. علامت‌های ویژه هر دسته از زباله‌ها را نیز به کودک نشان دهید و به همراه او آن‌ها را درست کنید تا روی سطل‌ها قرار بگیرد.

Submitted by skyfa on