فعالیت پیشنهادی برای کتاب پدربزرگ‌ها

«کتاب پدربزرگ‌ها» کتابی دل‌چسب از مجموعه کتاب «دنیای دوست داشتنی من» است. کتابی درباره تفاوت‌های رفتاری پدربزرگ‌ها که به نزدیکی بیشتر و احترام بیشتر به پدربزرگ‌ها و سالمندان کمک می‌کند.

1- گفت‌وگو کنید.

پس از خواندن کتاب با کودک درباره پدربزرگ‌ بودن و حسش به پدربزرگ خودش گفت‌وگو کنید. کدام یک از پدربزرگ‌های کتاب، شبیه پدربزرگ اوست؟ از او بخواهید درباره پدربزرگ شدن خودش و پدرش صحبت کند. به دید او آقایان اطرافش اگر پدربزرگ شوند، اخلاقشان شبیه کدام پدربزرگ کتاب است؟ درباره سالمندها و افرادی که سنشان زیاد است با او صحبت کنید. درباره آن‌ها چه می‌داند؟ اگر خودش سالمند شود دوست دارد با او چه رفتاری بکنند؟ او را تشویق کنید تا درباره کارهایی که می‌شود برای سالمندان انجام داد، بگوید. چه کارهایی را دوست دارد با پدربزرگش بکند؟ از او بخواهید تا تصویرهای کتاب را توصیف کند.

2- نقش پدربزرگ را بازی کنید.

از کودک بخواهید یک نمایش‌نامه درباره پدربزرگ‌ها بسازد. می‌تواند یک نقش هم به پدربزرگش بدهد. شاید نقش دو دوست را بازی کنند. از او بخواهید چند ساعت به همراه پدربزرگش این نمایش را بازی کند. نیازی نیست برای کسی اجرا شود.

3- به خانه سالمندان بروید.

با کودکان به یک خانه سالمندان سر بزنید. می‌توانید پدربزرگ‌ها را هم با خود همراه کنید.می‌توانید برای کسانی که در خانه سالمندان هستند کاردستی درست کنید و به آن‌ها یادگاری بدهید. آن‌ها می‌توانند برای آن‌ها گل بخرند.

4- با پدربزرگ بازی کنید.

کودک از پدربزرگش درباره بازی‌های قدیمی بپرسد. این‌که پدربزرگ وقتی کودک بوده چه بازی‌هایی کرده است. سپس آن بازی‌ها را از پدربزرگ بیاموزد و به همراهی او و خانواده، آن‌ها را بازی کند.

5- با پدربزرگت خاطرات را مرور کنید.

بیشتر پدربزرگ‌ها از قدیم و زندگی گذشته عکس‌ها و خاطراتی دارند. از کودک بخواهید با پدربزرگش درباره کودکی او صحبت کند. در آن زمان بچه‌ها چه‌گونه بازی می‌کردند؟ زمان خودشان را چه‌گونه می‌گذراندند؟ چه خوراکی‌هایی می‌خوردند؟ کجا زندگی می‌کردند؟ زبانشان چه‌گونه بود؟ و ... . وقتی همه چیز را شنید از او بخواهید از خاطرات پدربزرگ نقاشی‌های مختلفی بکشد و به همراه پدربزرگ آن را برای خانواده بگوید.

6- پوستر بسازید.

همه پدربزرگ‌ها شغلی داشته‌اند. از کودک بخواهید درباره شغل پدربزرگ با او گفتگو کند. او را یاری کنید درباره شغل پدربزرگ پژوهش کند و از آن یک پوستر بسازد.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on