فعالیت پیشنهادی برای کتاب ویرجینیا گرگ می‌‌شود

«ویرجینیا گرگ می‌­شود» داستان دختری است به نام ویرجینیا که یک روز صبح بعد از بیدار شدن احساس غم و ناراحتی و خشم دارد، یک احساس گرگی. صداهای بلند آزارش می‌­دهند، پاسخ دوستانش که برای بازی پیش او آمده‌اند را نمی‌­دهد، تمام وسایل خانه را به‌هم می‌ریزد و حرف نمی‌زند. خواهرش متوجه حال گرگی ویرجینا می‌شود و به‌دنبال راه‌حلی می­گرد تا حال او را خوب کند، اما هیچ فایده‌ای ندارد. تا این‌که ونسا شروع به نقاشی کردن سرزمینی که ویرجینیا دوست دارد می‌کند و همه آن‌چه خواهرش دوست دارد را در این سرزمین نقاشی می‌کند. ویرجینیا با دیدن نقاشی و فضایی که خواهرش خلق کرده شروع به حرف‌زدن می‌کند و کم‌کم  احساس خوبی پیدا می‌کند.

پیش از  بلندخوانی کتاب:

  • با نشان دادن تصویر جلد کتاب از کودک سوال کنید چه حدسی در مورد داستان می­زنند؟ این کار به آن­ها  امکان می دهد افکار خود را به اشتراک بگذارند، ارتباط برقرار کنند و دانش قبلی خود را فعال کنند.
  • از کودک بخواهید برخی احساسات را نام ببرد و در مورد احساسات مختلفی که در موقعیت‌های مختلف تجربه کرده است صحبت کند؟ هنگام پاسخ دادن‌، پاسخ‌های آن‌ها را روی کاغذ یا تخته‌ ثبت کنید.

هنگام بلندخوانی کتاب:

  • هنگام خواندن داستان تصاویر هر صفحه را به کودک نشان دهید و اجازه دهید تا در مورد هر تصویر حدس بزند یا توضیح دهد و سپس شما شروع به خواندن متن کنید. این کار را تا حدی انجام دهید که پیوستگی داستان برای کودک از بین نرود.
  • در بار دومی که داستان را می‌خوانید بسته به گروه سنی از کودکان بخواهید هنگام خواندن کتاب احساساتی را که از تصویر آن صفحه احساس می کنند ثبت کنند، هر احساس را در یک برگه بنویسند یا به شکل صورتک بکشند (ادامه این فعالیت بعد از بلند خوانی انجام شود).
  • در بلندخوانی‌‌های بعدی از کودک بخواهید به تصاویر کتاب بیش از گذشته دقت کند. به تغییر رنگ تصاویر در قسمت‌های مختلف داستان و اندازه‌ی فونت‌ها دقت کنید و درباره دلیل آن‌ها گفت‌وگو کنید. به‌عنوان مثال زمانی که ونسا و ویرجینیا مشغول صحبت می‌شوند زمینه از خاکستری تبدیل به سفید می‌شود و بعد ورود شادی را با رنگارنگ شدن تصاویر می‌توان فهمید.

پس از بلندخوانی کتاب:

1- گفت‌وگو کنید.

  • در ادامه فعالیت هنگام بلندخوانی از کودکان بخواهید یادداشت‌ها را روی صفحه­‌ای قرار دهید تا سایر کودکان ببینند. این کار این امکان را به کودکان می دهد تا ببینند چه احساساتی در دیگر کودکان برانگیخته شده است و راجع به آن گفت‌وگو کنند.
  • ویرجینیا چه حال و احساسی داشت؟ از چه نشانه‌هایی فهمیدید ویرجینیا این احساس را دارد؟
  • تابه‌حال حالی شبیه ویرجینیا داشته‌اید؟ چه زمانی؟ چه کرده‌اید؟
  • در چه مواقعی دچار احساس ناراحتی / بی‌حوصلگی / خشم / افسردگی می‌شوید؟ در هنگام ناراحتی چه عکس‌العملی از خودتان نشان می‌دهید؟
  • خواهر ویرجینیا از کجا فهمید که خواهرش چه احساسی دارد؟ چگونه به او کمک کرد تا حالش بهتر شود؟
  • شما در زمان ناراحتی / بی‌حوصلگی / خشم / افسردگی چه کارهایی انجام می‌دهید تا حالتان بهتر شود؟ از چه کسانی می‌توانید کمک بگیرید؟
  • آیا کسی را دیده‌اید که ناراحت / بی‌حوصله / خشمگین / افسرده باشد؟ چه‌طور می‌توانید به او کمک کنید؟

2- نقاشی کنید.

  • از کودک بخواهید از سرزمینی که دوست دارد در آن زندگی کند و در تخیلاتش است صحبت کند، آن را نقاشی کند و نامی برای سرزمینش انتخاب کند. در نهایت از نقاشی سرزمین‌های مورد علاقه‌ کودکان نمایشگاهی برپا کنید.
  • کاربرگ «جعبه‌ی روز خوشحالی» را دانلود کنید و در اختیار کودک قرار دهید. به او بگویید تصور کند روزی ناراحت و بی‌حوصله است. از او بپرسید چه چیزهایی خوشحال‌اش خواهند کرد. از او بخواهید تصویر چیزهایی که دوست داری در «جعبه‌ی روز خوشحالی‌ات» باشند را بکش و روزی که واقعا ناراحت و بی‌حوصله بود به آن مراجعه کنید.

3- تابلوی احساسات درست کنید.

صورتک‌هایی که نشان‌دهنده احساسات مختلف است را بکشید و روی یک مقوای بزرگ بچسبانید. درباره هر احساس و نشانه‌های داشتن آن با کودکان گفت‌وگو کنید. هر روز صبح هنگام ورود کودکان از آن‌ها بخواهید احساس آن روزشان را پیدا کنند و بگویند. طی روز زمانی را به گفت‌وگو درباره احساس هر کودک اختصاص دهید. این فعالیت به کودکان کمک می‌کند احساسات خود را بشناسند و بتوانند آن را بیان کنند.

4- درباره سلامت روان بیشتر گفت‌وگو کنید.

گفت‌وگو درباره موضوعات مربوط به سلامت روان و استفاده از کمک‌های پزشکی و تخصصی هنوز هم در میان جامعه و بسیاری از خانواده‌ها تابوست. پس از بلندخوانی کتاب می‌توانید به موضوع «افسردگی» اشاره کنید. از تجربه‌های کودکان بپرسید که آیا کسی را که مبتلا به افسردگی باشد می‌شناسند؟ درباره نشانه‌های ابتلا به افسردگی، راه‌های درمان و روش برخورد با این افراد گفت‌وگو کنید. اشاره به رشته‌های تخصصی مرتبط با سلامت روان نیز جالب خواهد بود. درباره تابوهایی که در زمینه پرداختن به سلامت روان وجود دارد نیز گفت‌وگو کنید.

پیش از انجام این فعالیت اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

می‌توانید همراه کودکان درباره شخصیت‌های مشهوری که به افسردگی مبتلا هستند جستجو کنید و ببینید آن‌ها برای درمان و کنترل بیماری خود چه کرده‌اند.

پدیدآورندگان:
پیوست:
جعبه روز خوشحالی (991.97 کیلوبایت)
Submitted by skyfa on