بازگشایی کتابخانه روستای ملکی در جزیره قشم

امسال در یکی از روزهای گرم شهریور ماه 1400 کودکان و نوجوانان روستای مِلْکی در جزیره‌ی قشم شاهد بازگشایی کتابخانه‌ی «با من بخوان» بودند و با راه‌اندازی دوباره‌ی این کتابخانه در مکانی جدید، به استقبال سال تحصیلی پیش‌رو رفتند.

روستای ملکی یکی از روستاهایی است که از سال 1398 از طریق برنامه‌ی آموزش خلاق سواد پایه در جزیره‌ی قشم زیر پوشش برنامه‌ی «با من بخوان» قرار گرفته است. چند ماه پس از حضور «با من بخوان» در قشم، بستر و شرایط لازم فراهم شد تا کتابخانه‌ای دیگر در این جزیره و این‌بار در روستای ملکی راه‌اندازی شود. روستای ملکی یکی از محروم‌ترین روستاهای قشم است و تا پیش از راه‌اندازی کتابخانه‌ی «با من بخوان» هیچ مرکز فرهنگی دیگری برای کودکان نداشت.

این گونه بود که با همراهی فعالان محلی، فضایی برای راه‌اندازی کتابخانه در نظر گرفته شد و پس از بررسی و تایید کارشناسان «با من بخوان» در بهمن ماه سال 1398 با پشتیبانی «گروه دوست‌داران با من بخوان» نزدیک به 200 جلد کتاب‌ها به همراه دستنامه‌های راهنما و تجهیرات کتابخانه‌ای تهیه و به منطقه ارسال شد. آقای ایوب ابراهیمی، یکی از جوانان روستا، مسئولیت راه‌اندازی و سامان‌دهی کتابخانه و تهیه‌ی وسایلی مانند قفسه‌ی کتاب، میز و... را برعهده گرفت. اما با توجه به آغاز همه‌گیری کرونا، کتابخانه با تاخیر در خرداد ماه سال 1399 شروع به کار کرد و متاسفانه پس از مدتی فعالیت به دلیل شدت‌ یافتن همه‌گیری کرونا به طور موقت بسته شد.

اما گروه «با من بخوان» و سفیران فعال منطقه‌ی قشم ناامید نشدند و در پی راه‌های جایگزین برای رساندن کتاب به کودکان روستا بودند. در بهمن ماه سال 1399، خانم آمنه برمه، یکی از سفیران «با من بخوان» در جزیره قشم، از روستای ملکی بازدید کرد و متوجه علاقه‌ی کودکان به کتاب و استقبال آنان از برنامه‌های کتابخوانی شد. با توجه به این‌که مکانی که پیش‌تر برای کتابخانه‌ در نظر گرفته شده بود به دلایلی دیگر قابل استفاده‌ نبود، با پیگیری‌های خانم برمه موافقت شد که بخشی از نمازخانه‌ی دهیاری روستا به کتابخانه‌ی «با من بخوان» اختصاص یابد.

از بهمن ماه، خانم برمه به طور مداوم به روستای ملکی سر می‌زند و برای کودکان نشست‌های بلندخوانی برگزار می‌کند. با پیگیری‌های ایشان، در تیر ماه 1400 تمامی تجهیزات و کتاب‌های کتابخانه به نمازخانه‌ی دهیاری و فضای جدید منتقل شد و در روز 18 شهریور 1400 با همراهی و مشارکت کودکان و نوجوانان روستا، راه‌اندازی کتابخانه در فضای جدید به پایان رسید.

آمنه برمه، چهار نوجوان این روستا (دو دختر و دو پسر) را برای فعالیت در شیفت‌های مختلف کتابخانه آموزش داده است و این همیاران نوجوان اینک مسئولیت امور مربوط به امانت‌دهی کتاب و فعال نگه داشتن کتابخانه را برعهده دارند. خانم برمه با بازدید مرتب از کتابخانه علاوه بر برگزاری نشست‌های بلندخوانی بر فعالیت این کتابداران نوجوان را نیز نظارت دارد.

استقبال کودکان روستا از فضای جدیدِ کتابخانه‌ی روستای ملکی، سفیران قشم و همیاران نوجوانانِ این کتابخانه را دلگرم کرده است و آنان امیدوارند هر روز کودکان بیش‌تری برای امانت‌گیری کتاب، خواندن کتاب در کتابخانه و شرکت در نشست‌های بلندخوانی به کتابخانه مراجعه کنند.

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on