فهرست کتابک به مناسبت روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی، 7 مهر

دیدن ماشین قرمزرنگ آتش‌نشانی و شنیدن صدای آژیرِ آن در خیابان برای همه‌ی ما و به‌ویژه کودکان دلهره‌آور است. اما آتش‌نشانان این افراد غیور و شجاع همان کسانی هستند که با حضور به‌موقع در محل حادثه، از بروز فاجعه‌ی بیشتر جلوگیری می‌کنند. آن‌ها از طریق خاموش کردن، کنترل یا هدایت آتش‌های ناخواسته به مقابله با آتش می‌پردازند. آتش‌نشانان امدادگران آموزش‌دیده‌ای هستند و وظیفه‌ی اصلی آن‌ها خاموش کردن آتش‌سوزی‌های خطرناکی است که جان اشخاص، اموال فردی و ملی و محیط‌زیست را تهدید می‌کند؛ همچنین نجات دادن افراد آسیب‌دیده در تصادفات شهری و جاده‌ای، ساختمان‌های فروریخته و سایر حوادث از دیگر وظایف آنان محسوب می‌شود.

در سال 1379، به پیشنهاد ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور و سپس تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، روز هفتم مهرماه به عنوان روز «آتش‌نشانی و ایمنی در ایران» نام‌گذاری شد. هدف از این انتخاب زنده نگه‌ داشتن حماسه‌ و ازخودگذشتگی آتش‌نشانانی است که در چنین روزی در سال 1359، در راه دفاع از میهن، جان خود را از دست دادند. در این روز، دشمن عراقی، با حمله‌ی هوایی، پالایشگاه آبادان را هدف قرار داد. بلافاصله، آتش‌نشانانِ منطقه و شهر‌های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند، اما حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن پالایشگاه را بمباران کردند. این اتفاق منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش‌نشانان در این روز شد.

دیگر دلیل این نام‌گذاری، ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور و ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در راستای پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی ایران است.

کتابک برای روز ملی آتش‌نشان کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:

شغل‌ها و ابزارها – کتاب کشویی/ برای 0 تا 7 سال/ (معرفی کتاب شغل‌ها و ابزارها/ خرید کتاب شغل‌ها و ابزارها
یک روز با آقای آتش‌نشان – مجموعه کتاب کار کودک/ برای 3 تا 7 سال/ (معرفی کتاب یک روز با آقای آتش‌نشان/ خرید کتاب یک روز با آقای آتش‌نشان
استنلی آتش‌نشان – مجموعه استنلی همه کاره/ برای 3 تا 7 سال/ (معرفی کتاب استنلی آتش‌نشان/ خرید کتاب استنلی آتش‌نشان
کوچول در ماشین/ برای 3 تا 7 سال/ (معرفی کتاب کوچول در ماشین/ خرید کتاب کوچول در ماشین)
فرانکلین و کلاه ایمنی – مجموعه‌ی فرانکلین/ برای 5 تا 9 سال/ (معرفی کتاب فرانکلین و کلاه ایمنی – مجموعه‌ی فرانکلین/ خرید کتاب فرانکلین و کلاه ایمنی – مجموعه‌ی فرانکلین)
آتش‌نشان – مجموعه افراد پرمشغله ۶/ برای ۵ تا ۹ سال/ (معرفی کتاب آتش‌نشان – مجموعه افراد پرمشغله ۶/ خرید کتاب آتش‌نشان – مجموعه افراد پرمشغله ۶)
ایمنی در خانه/ برای 7 تا 9 سال/ (معرفی کتاب ایمنی در خانه/ خرید کتاب ایمنی در خانه)
هزار پرنده رنگی و آهوی سرخ/ برای 7 تا 12 سال/ (معرفی کتاب هزار پرنده رنگی و آهوی سرخ/ خرید کتاب هزار پرنده رنگی و آهوی سرخ)
بچه ها مواظب باشید/ برای 7 تا 12 سال/ (معرفی کتاب بچه ها مواظب باشید/ خرید کتاب بچه ها مواظب باشید)
راهنمای ایمنی دایناسورها/ برای 7 تا 12 سال/ (معرفی کتاب راهنمای ایمنی دایناسورها/ خرید کتاب راهنمای ایمنی دایناسورها)
دایره‌المعارف کوچک من- آتش‌نشان/ برای 7 تا 12 سال/ (معرفی کتاب دایره‌المعارف کوچک من- آتش‌نشان/ خرید کتاب دایره‌المعارف کوچک من- آتش‌نشان
آتش نشان واقعی (مجموعه مدرسه پرماجرا)/ برای 9 تا 12 سال/ (معرفی کتاب آتش نشان واقعی/ خرید کتاب آتش نشان واقعی
آتش‌نشان‌ها/ برای 9 تا 12 سال/ برای 12 سال به بالا/ (معرفی کتاب آتش‌نشان‌ها/ خرید کتاب آتش‌نشان‌ها)
میک هارته این‌جا بود/ برای 12 سال به بالا/ (معرفی کتاب میک هارته این‌جا بود/ خرید کتاب میک هارته این‌جا بود)

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on