فعالیت پیشنهادی برای کتاب نرو دیگه!

«نرو دیگه!» این‌طور آغاز می‌شود، فیلی و فیگی یک روز خوش دیگر را کنار هم سپری کرده‌اند و حالا کنار هم نشسته‌اند.
ناگهان فیگی با نگاه کردن به ساعت‌اش اعلام می‌کند که باید برود. شنیدن این خبر برای فیلی اصلا خوشایند نیست.او بدون جویا شدن دلیل تصمیم فیگی، می‌خواهد در تقلایی نفس‌گیر با دست و پا زدن‌های پر سر‌ و صدا جلوی رفتن‌اش را بگیرد. تا این‌که...

1- گفت‌وگو کنید:

بعد از خواندن کتاب می‌توانید از سوالات زیر به عنوان نمونه برای آغاز گفت‌وگو استفاده کنید:

  • چرا فیلی از این‌که فیگی بدون او برود، احساس ناراحتی می‌کرد؟
  • چرا فیگی در پاسخ تمام اصرارهای فیگی هر بار فقط جمله «من دارم می‌روم» را تکرار می‌کرد و توضیح بیش‌تری نمی‌داد؟
  • چرا فیگی با این‌که روز خوبی کنار فیلی داشت، تصمیم گرفت تنهایی برای خوردن ناهار برود؟
  • نظرتان درباره پیشنهاد فیلی برای رفتن همراه فیگی و شریک شدن در برنامه ناهار او چیست؟
  • به نظرتان فیلی و فیگی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟
  • بیشترین زمانی که تا به حال تنها بوده‌اید چه‌قدر طول کشیده  است؟
  • به‌نظرتان اگر کسی بخواهد کاری را که ما دوست نداریم انجام دهد، بهتر است چه‌طور برخورد کنیم؟
  • اگر دوست‌تان به شما بگوید می‌خواهد کاری را بدون شما انجام دهد، چه احساسی خواهید داشت؟
  • شما دوست دارید خوراکی‌های تان را همراه دوستان‌تان بخورید یا به تنهایی؟
  • چه کارهایی هست که دوست دارید آن‌ها را تنهایی انجام دهید؟
  • چه کارهایی هست که دوست دارید آن‌ها را همراه دیگران انجام دهید؟

2- تقویم را علامت‌گذاری کنید.

جایی از کتاب فیلی تقویم‌ را بر می‌دارد و از فیگی می‌خواهد، روز بعد، هفته بعد، ماه بعد یا سال بعد برود. بعد از خواندن کتاب یک تقویم دیواری بزرگ بیاورید و تاریخ روز خواندن کتاب را روی آن علامت بزنید. سپس میزان آشنایی کودکان با مفاهیم روز، هفته، ماه و سال را با پرسش‌هایی محک بزنید و با توجه به میزان شناخت گروه از مفهوم زمان، بازه‌های زمانی یک روز بعد، یک هفته بعد، یک ماه بعد را روی تقویم پیدا کنید. این کار را برای بازه‌های زمانی مشخص شده قبل از تاریخ هم انجام دهید (یک روز قبل، یک هفته قبل و یک ماه قبل).

در صورت آمادگی گروه می‌توانید از هرکس بخواهید یک بازه زمانی ترکیبی بگوید (به‌عنوان نمونه 3 ماه و 2 هفته و 5 روز بعد) و بعد همراه گروه آن تاریخ را در تقویم جستجو کنید.

(درباره یک ساله بودن تقویم و محدودیت علامت‌گذاری زمان‌هایی با فاصله‌ی زمانی بیش از یک سال توضیح دهید، هم‌چنین ممکن است بعضی از بازه‌های زمانی انتخابی از سال جاری خارج باشند و امکان علامت‌گذاری آن در یک تقویم نباشد)

3- تمرین تشخیص احساسات.

بعد از خوانش اولیه کتاب، یک دور از ابتدا آن را ورق بزنید. و از کودکان بخواهید، برای هر صفحه از کتاب داوطلب شوند تا از روی حالت چهره و بدن فیلی و فیگی بگویند به نظرشان هر کدام از آن‌ها چه احساسی دارند؟

می‌توانید روی تابلو دو ستون بکشید یکی برای فیلی و یکی برای فیگی و بعد نام احساس آن‌ها را در هر صفحه روبروی هم بنویسید. می‌توانید درباره نام‌گذاری این احساسات موافقت و مخالفت بقیه گروه را هم بگیرید. هم‌چنین به شدت احساسات هم توجه کنید، می‌توانید برای شدت احساسات کد عددی بگذارید و شدت هر احساس را با یک شماره کنار آن مشخص کنید (این تمرین کمک می‌کند، دایره لغات کودکان برای شناسایی و نام‌گذاری احساسات و هم‌چنین توجه به احساسات مختلف در خودشان و دیگران بیش‌تر شود).

4- کاردستی بسازید.

در کتاب می‌خوانیم یکی از فعالیت‌هایی که فیلی دوست دارد همراه فیگی انجام دهد، گذاشتن کلاه بوقی روی سرشان است.
می‌توانید با نشان دادن تصویر مربوط به آن صفحه (صفحه‌ی 25) به گروه پیشنهاد ساختن کلاه بوقی را بدهید.
الگو‌های ساده و متنوعی برای ساختن کلاه وجود دارد، چندتایی از آن‌ها را پرینت بگیرید و همراه گروه زمانی را به ساخت کلاه اختصاص دهید. همان‌طور که در تصویر مربوط به صفحه‌هایی که فیلی کلاه روی سرش دارد مشخص است، روی کلاه او تصویر کبوتری است که در واقع شخصیت اصلی مجموعه کتاب‌های دیگری از مو ویلیمز است. می‌توانید در این‌جا به آن کتاب‌ها هم اشاره کنید. در ادامه از کودکان بخواهید تصویری برای کلاه‌شان روی یک دایره یا شکل هندسی دیگری در اندازه دلخواه نقاشی کنند طوری که بتوان آن را روی کلاه چسباند و در آخر با ایده‌های دیگر خودشان تزیین کلاه را کامل کنند.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on