فعالیت پیشنهادی برای کتاب فیل ماکارون

کتاب «فیل ماکارون» داستانی است درباره یک فیل و دوستانش که با هم متحد می‌شوند تا کانگوروهایی که بر شهر آن‌ها حکومت می‌کنند را شکست بدهند. کتاب درباره این است که چه کسی قانون‌ها را تعیین می‌کند، و چه کسی باید آن‌ها را بشکند. درباره رشته و تغییر است، قوانین و لازانیا. کتاب «فیل ماکارون» به ما نشان می‌دهد که قوانین از سنگ ساخته نشده‌اند، درست مثل پاستا، قوانین هم یکی دیگر از ساخته‌های ما هستند.

1- گفت‌وگو کنید.

پیش از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • گاهی قوانینی وجود دارند که برای بعضی از افراد جامعه ناعادلانه هستند و فقط به نفع آن‌هایی هستند که قانون را گذاشته‌اند. آیا شما قانون‌هایی مثل این سراغ دارید؟
  • اگر شما با چنین قانون‌هایی روبرو شوید چه می‌کنید؟
  •  چگونه می‌توانیم قانون‌های ناعادلانه را تغییر دهیم؟ چه کسانی لازم است با هم همکاری کنند؟
  • وقتی با دیگران به طور مشترک یک کاری را انجام می‌دهید چه حسی به شما دست می‌دهد؟ آیا این کار همیشه ساده و همراه موفقیت است؟
  •  وقتی با دیگران یک کار مشترک انجام می‌دهیم، چه نکاتی را حتما باید به خاطر داشته باشیم؟

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • در این کتاب شما شاهد چه نوع همکاری و مشارکتی بودید؟
  • چه کارهایی بود که فیل ماکارون و دوستانش توانستند با هم انجام دهند که به تنهایی قادر به انجام آن نبودند؟
  • آیا قوانینی که کانگوروها گذاشته بودند برای فیل ماکارون و دوستانش عادلانه بود؟ وقتی بقیه جانوران تصمیم گرفتند با هم کاری را انجام دهند چه اتفاقی افتاد؟
  • چرا برای به دست آوردن حق لازم است تا افراد با هم تشکیل گروه بدهند و با هم کار کنند؟ آیا این کاری است که به تنهایی هم بتوانیم انجام دهیم؟

پرسش‌های پیش از بلندخوانی را می‌توانید دوباره از کودکان بپرسید و گفت‌وگو را عمیق‌تر کنید.

2- آشپزی کنید.

همراه کودکان پاستا بپزید. پیش از پختن پاستا همراه کودکان دنبال دستور پخت پاستای مورد علاقه‌شان بگردید و در فراهم آوردن مواد و اجرای مراحل پخت آن‌ها را مشارکت دهید.

3- برای تغییر تلاش کنید.

از کودکان بخواهید فهرستی از قوانین و مقرراتی که در خانه، مدرسه یا محله‌شان وجود دارد و به‌نظرشان عادلانه نیست یا اشکالی دارد تهیه کند. در کلاس فهرست‌ها را بخوانید و با هم بررسی کنید. در نهایت یکی از مشکلاتی که فکر می‌کنید می‌توانید برای آن کاری کنید را انتخاب کنید. حالا به کارهایی که برای تغییر شرایط فعلی می‌توان انجام داد فکر کنید. مثلا می‌توانید نامه‌ای برای مدیریت مدرسه بنویسید و با توضیح مشکل و ارائه پیشنهادتان تغییر قانون یا مقرراتی که به نظرتان مشکل دارد را درخواست کنید. درباره شکل بیان موضوع و واژگانی که بهتر است انتخاب کنید تا نامه‌تان تاثیرگذارتر باشد گفت‌وگو کنید. در انتها نمایندگانی را برای ارائه نامه و توضیح موضوع و پیگیری مشخص کنید. تا انتهای موضوع کودکان را همراهی کنید و در هر مرحله که به گفت‌وگو و چاره‌اندیشی نیاز است برای آن زمان بگذارید.

4- کاردستی بسازید.

در کتاب دستگاهی وجود دارد که فیل ماکارون و دوستانش هر چیزی را با آن به پاستا تبدیل می‌کنند. 3 تصویر مختلف از ماشین پاستاساز وجود دارد و کودکان می‌توانند از میان آن‌ها انتخاب کنند. اگر کودکی علاقه داشت می‌تواند ماشین پاستاساز خیالی خود را بکشد.

دستگاه پاستاساز1
دستگاه پاستاساز2
دستگاه پاستاساز3

چسب مخصوص کاردستی، تعدادی ماکارونی و پاستا در مدل‌های مختلف همراه این کاربرگ‌ها در اختیار کودکان قرار دهید. از آن‌ها بخواهید با کمک چسب، پاستاها و ماکارونی‌ها را روی دستگاه بچسبانند. می‌توانند مدلی را که کمتر دوست دارند در ورودی دستگاه قرار دهند و در آخر محبوب‌ترین نوع پاستا یا ماکارونی از ماشین پاستاساز خارج شود.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
پیوست:
دستگاه پاستاساز1 (257.71 کیلوبایت) , دستگاه پاستاساز2 (122.62 کیلوبایت) , دستگاه پاستاساز3 (127.67 کیلوبایت)
Submitted by admin on