فعالیت پیشنهادی برای کتاب این هم جور دیگر

کتاب «این هم جور دیگر»، روایت متفاوت و بامزه‌ای از مشهورترین داستان‌های کودک است. رولد دال پایان این داستان‌ها را جور دیگری تغییر می‌دهد، مخاطب را غافلگیر می‌کند و سربه‌سر شخصیت‌های مشهور می‌گذارد.

1- گفت‌وگو کنید:

  • این‌کتاب را دوست داشتید؟ چه چیزی در این کتاب‌ برای‌تان جالب‌تر بود؟
  • تا به حال این داستان‌ها را شنیده یا خوانده بودید؟
  • تغییرات کدام داستان را بیش‌تر دوست داشتید؟ چرا؟
  • تغییر در داستان‌هایی که از قبل با آن‌ها آشنا هستیم، چه احساسی در شما به وجود می‌آورد؟
  • تا به حال کتابی خوانده‌اید که دوست داشته باشید جور دیگری تمام شود؟
  • فکر می‌کنید چرا شخصیت‌های این کتاب به آن خوبی که در داستان اصلی خوانده بودیم،‌ نیستند؟
  • نظرتان درباره‌ی تصویر روی جلد چیست؟ به نظرتان منظور تصویرگر کتاب چه بوده است؟
  • نظر نوجوانان را به گفتار عمران صلاحی در ابتدای کتاب  جلب کنید. از  آن‌ها بپرسید آیا در کتاب دیگری یادداشت فرد نامداری درباره‌ کتاب، نویسنده یا مترجم کتاب را دیده‌اند؟ به نظرشان چرا این یادداشت‌ها در آغاز بعضی از کتاب‌ها می‌آید؟

2- پایان‌های تازه‌تر

از نوجوانان بخواهید برای یک یا چند داستانِ کتاب پایان‌ دیگری بنویسند که با نسخه‌ی اصلی و همین‌طور نوشته‌‌ی رولد دال متفاوت باشد.

3- داستان‌های ایرانی جور دیگر

به نوجوانان پیشنهاد دهید یک داستان قدیمی ایرانی را انتخاب و آن را به زبان طنز و با پایانی متفاوت بازنویسی کنند. در ادامه اگر دوست داشتند می‌توانند نمایش آن‌چه نوشته‌اند را اجرا کنند.

4- شخصیت‌ها

از نوجوان‌ها بخواهید داستانی بنویسند که خودشان شخصیت اصلی آن باشند. در ادامه درباره‌ این موضوع گفت‌وگو کنید که شخصیت‌های داستان رولد دال با چیزی که پیش‌تر درباره‌ آن‌ها می‌دانستیم، متفاوت هستند. سپس از آن‌ها بخواهید به تفاوت‌های شخصیت‌شان در زندگی روزمره و در داستان فکر کنند و اگر دوست داشتند درباره‌ آن صحبت کنند.

5- بازنویسی‌های نامدار

از نوجوانان بخواهید درباره‌ بازنویسی و بازآفرینی متون قدیمی پژوهش و جست‌جو کنند و یک بروشور یا کتابچه درباره‌ این موضوع درست کنند. در این بروشور می‌توانند به سابقه‌ بازنویسی، نامدارترین بازنویسی‌ها، بازنویسی‌های نامتعارف و طنزگونه و غیره بپردازند.

6- وغ وغ ساهاب (صاحاب)

گفتار عمران صلاحی در آغاز کتاب را برای نوجوانان بخوانید. از آن‌ها درباره‌ی سبک «وغ وغ ساهاب» و «صادق هدایت» بپرسید. آن‌ها را تشویق کنید درباره‌ این نویسنده و کتاب جست‌جو کنند.

در موزه کودکی ایرانک می‌توانید نمونه‌ای از اسباب‌بازی وغ‌وغ صاحاب را از نزدیک ببینید. در موزه کودک ایرانی مجازی نیز می‌توانید توضیحاتی درباره پیشینه و خاستگاه «وغ وغ صاحب» بخوانید.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on