فراخوان هفته‌ بلندخوانی، ۲ تا ۸ بهمن‌ ماه 1400

همه برای تو می‌خوانیم! بلند می‌خوانیم!

«همه برای تو می‌خوانیم!
بلند می‌خوانیم!
منِ مادر، منِ پدر،
منِ مادربزرگ، منِ پدربزرگ
برای تو می‌خوانیم!
بلند می‌خوانیم!
منِ مربی، منِ آموزگار
منِ کتابدار،
برای تو می‌خوانیم!
بلند می‌خوانیم!
چون آینده‌ای روشن
برای تو
آرزو داریم.»

موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان»، در آستانه‌ی بهمن ماه، برای پنجمین سال پیاپی شما را به شرکت در هفته‌ی بلندخوانی (۲ تا ۸ بهمن ماه) فرا می‌خوانند و از همه‌ی مادران و پدران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مربیان، آموزگاران، کتابداران، نهادهای کودکی و گروه‌های ترویج کتابخوانی در سراسر کشور دعوت می‌کنند که به این رویداد مهم بپیوندند. بیایید همه‌ی برای کودکان ‌بخوانیم، بلند بخوانیم!

 دعوت می‌‌شود تا در این هفته:

  • اگر مادر یا پدر، پدربزرگ،‌ مادربزرگ، خاله، دایی، عمو یا دایی و... هستید کتابی بردارید و برای کودک‌تان بلندخوانی کنید.
  • اگر مربی، آموزگار، کتابدار یا ترویج‌گر هستید، به شکل مجازی یا حضوری نشست‌هایی بلندخوانی برای کودکان ترتیب دهید.
  • اگر از گروه‌های مروج کتابخوانی یا از نهادهای مرتبط با کودکی هستید، مراسم و برنامه‌‌هایی ترتیب دهید تا خانواده‌ها را به اهمیت بلندخوانی و سهیم شدن کتاب باکیفیت با کودکان آگاه کنید.
  • فعالیت‌های در پیوند با بلندخوانی (مانند نمایش، گفت‌وگو، کاردستی، نقاشی و...) را در برنامه‌های خود بگنجانید.
  • کودکان در شرایط دشوار را از یاد نبریم و آنان را در هرکجا که هستند به یک نشست لذت‌بخش بلندخوانی مهمان کنید.

علاقه‌مندان می‌توانند تجربه‌های بلندخوانی خود برای کودکان را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #هفته_بلندخوانی منتشر کنند تا در ترویج فرهنگ کتابخوانی سهیم شوند.

از دوم بهمن ماه برای بازتاب فعالیت‌ها در صفحه اینستاگرام «ادبیات کودکان» و «با من بخوان»، لطفا نشانی این دو صفحه را در بخش توضیح درج کنید:

@koodaki_org

@khanak_org

همچنین شما می‌توانید با آغاز هفته‌ی بلندخوانی، تجربه‌های خود را در قالب عکس، فیلم یا متن به نشانی تلگرامی زیر بفرستید:

https://t.me/khanak_s

(فایل پوستر هفته‌ی بلندخوانی سال 1400 مناسب برای پرینت، در پیوست این فراخوان در دسترس شماست.)

 

بلندخوانی چیست؟

بلندخوانی، به معنای خواندن یک کتاب با صدای بلند، همراه با بازتاب فضای عاطفی و فراز و فرود داستان برای یک کودک یا گروهی از کودکان است. بلندخوانی یکی از موثرترین شیوه‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب و ضامن رشد ذهنی آن‌هاست. به همین سبب، در بسیاری از کشورهای دنیا، هر سال، روز یا هفته‌ای را به بلندخوانی اختصاص داده‌اند تا اهمیت این روش خواندن به همه خانواده‌ها، مربیان و آموزگاران یادآوری شود. یکی از این روزها، روز ۵ فوریه برابر یا ۱۶ بهمن است که در بسیاری از کشورها به عنوان روز جهانی بلندخوانی جشن گرفته می‌شود. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز که با برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان»، سال‌هاست با این روش به ترویج کتابخوانی می‌پردازد و دستاورد‌های چشم‌گیری در تقویت سواد و گسترش فرهنگ کتابخوانی داشته است، هر سال یک هفته (۲ تا ۸ بهمن) را به طور ویژه به این مهم اختصاص می‌دهد. گفتنی است دوم بهمن‌ماه، هم‌زمان با سالروز تولد سایت ترویج کتابخوانی «کتابک»، به‌عنوان تنها پایگاه مجازی ترویج کتابخوانی در ایران است که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان راه‌اندازی شده و تولید محتوا می‌کند.

 

با شیوه‌ها، تکنیک‌ها و مراحل اجرای بلندخوانی آشنا شوید

فهرست کتابک به مناسبت هفته بلندخوانی به همراه گروه سنی

کلیدواژه:
Submitted by editorsa on