چشم‌انداز کتابخانه‌های «با من بخوان» در سال 1401

گزارش پانزدهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»

در روزهای میانی ماه پایانی سال 1400 فرصتی فراهم شد تا کتابداران و ترویجگران «با من بخوان» در فضای مجازی دور هم جمع شوند و درباره‌ی‌ چشم‌انداز کتابخانه‌های «با من بخوان» با هم گفت‌وگو کنند. گزارش این نشست دو ساعته را که در روز 11 اسفند ماه 1400 برگزار شد در ادامه بخوانید.

پانزدهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان» با صحبت‌های صفورا زواران حسینی، کارشناس کتابخانه‌های «با من بخوان»، آغاز شد. زواران حسینی در ابتدا به تعریف واژه‌‌ی چشم‌انداز پرداخت. وی گفت:«چشم‌انداز وضعیت مطلوب قابل‌تصور در آینده است. با چشم‌انداز می‌توانیم تلاش کنیم که ویژگی‌های مثبت خود را پرورش دهیم و برای نقاط ضعف‌مان چاره‌ای بیاندیشیم.» زواران حسینی ویژگی‌های یک چشم‌انداز خوب را این‌گونه برشمرد: «شفاف باشد، دقیق باشد، برای افراد الهام‌بخش باشد، و به موضوع کارمان مربوط باشد.»

زواران حسینی صحبت‌های خود را با مرور چشم‌اندازهای پیشنهادی کتابخانه‌های «با من بخوان» در سال 1401 ادامه داد. وی گفت:« چشم‌اندازها به 2 نوع چشم‌انداز فردی و چشم‌انداز کتابخانه تقسیم می‌شوند.» ادامه‌ی نشست پانزدهم به گفت‌وگو درباره‌ی‌ اهمیت هر کدام از چشم‌اندازها و اهداف کتابخانه‌ها سپری شد. در بخش فردی به ترتیب چشم‌اندازهای زیر معرفی و به بحث گذاشته شد.

چشم‌انداز اول: «تا سال آینده همه‌ی‌ کتاب‌های کتابخانه را خواهم خواهند». تسلط کتابداران به کتاب‌ها باعث می‌شود که بهتر بتوانند کتاب‌ها را به اعضای کتابخانه معرفی کنند.

چشم‌انداز دوم: «تا سال آینده یک بار همه‌ی‌ کارگاه‌های آموزشی را که در آن شرکت کرده بودم دوره خواهم کرد.» مرور کارگاه‌ها باعث می‌شود تا کتابدار بهتر بتواند کتابخانه را مدیریت کند و نشست‌های بلندخوانی جذاب‌تری برگزار کند و با هر بار دوره مطالب جدیدی را درک کند.

چشم‌انداز سوم: «در سال آینده 6 کتاب یا 12 مقاله در حوزه‌های مربوط به کودکان، آموزش، روان‌شناسی و ادبیات کودک را خواهم خواند.» یکی از کاربردهای این هدف آشنایی کتابدار با ویژگی‌های کودکان و نوجوانان است تا بهتر بتوانند مسائل آن‌ها را شناسایی و پیگیری کنند.

چشم‌انداز چهارم: «در سال آینده کار با نرم‌افزارهای Word و Excel را خواهم آموخت.» این مهارت باعث بهتر و دقیق‌تر شدن کارهای فنی کتابخانه می‌شود.

نشست آنلاین کتابداران با من بخوان

در بخش چشم‌اندازهای کتابخانه‌ها، چشم‌اندازهای زیر نام برده شد و درباره‌‌ی هر کدام بحث و گفت‌وگو شد:

  • شناسایی ضعف‌های ایمنی، امنیت و سلامت در کتابخانه و بهبود آن‌ها،
  • شناسایی موانع حضور کودکان با نیازهای ویژه در کتابخانه و مناسب‌سازی محیط برای آن‌ها،
  • شناسایی مشکلات محیط زیستی کتابخانه و برطرف کردن آن‌ها،
  • شناسایی ضعف‌های امور فنی کتابخانه و حل آن‌ها،
  • تقویت شبکه‌ی کتابخانه،
  • افزایش اعضای کتابخانه با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ی کتابخانه،
  • افزایش اعضای فعال نوجوان (دختر و پسر) در کتابخانه،
  • افزایش تعداد مادرها و پدرهای عضو و فعال در کتابخانه،
  • پرداختن ویژه به موضوع میراث فرهنگی و طبیعی در کتابخانه،
  • داشتن کتابخانه‌ای سرشار از سواد با برنامه‌های ویژه برای سوادآموزی،
  • تشکیل گروه نمایش و اجرای 4 نمایش از کتاب‌ها در سال پیش رو (نمایش‌های قابل اجرا برای عموم)»

گفتنی است در این نشست کتابدارانی از استان‌های خراسان شمالی، اصفهان، تهران، کرمانشاه، هرمزگان و... صحبت کردند و از تجربه‌های خود و چگونگی رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده در کتابخانه‌های «با من بخوان» گفتند.

پانزدهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»، از مجموعه نشست‌های مجازی ماهانه کتابداران کتابخانه‌های «با من بخوان» است که از آذر ماه 1399 آغاز شده است. در این نشست‌ها که در سامانه‌ی آموزک برگزار می‌شود کتابداران «با من بخوان» از سراسر کشور تجربه‌های خود را از فعالیت‌های کتابخانه‌های «با من بخوان» به اشتراک می‌گذارند. موضوع نشست‌ پیشین، که در بهمن ماه با حضور زهره قایینی برگزار شد «حقوق کودک در کتابخانه‌های با من بخوان» بود.

گزارش دهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»

گزارش یازدهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»

گزارش دوازدهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»

گزارش سیزدهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»

گزارش چهاردهمین نشست مجازی کتابداران «با من بخوان»

با کتابخانه‌های «با من بخوان» بیش‌تر آشنا شوید

گزارش فعالیت‌های کتابخانه‌های با من بخوان در سال ۱۴۰۰

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on