فعالیت پیشنهادی برای مجموعه کتاب خانم مینگو

مجموعه کتاب «خانم مینگو» درباره‌ فلامینگویی ‌است که شاگردان مختلفی از جمله تمساح، جیرجیرک، قورباغه، موش خرما، اسب آبی، پاندا، ناروال و... دارد. در هر یک از جلدها خانم مینگو برنامه‌ای برای آموزش به شاگردانش ترتیب می‌دهد و در عین داستانی بودن کتاب، اطلاعات غیرداستانی و علمی اطلاعاتی به کودکان داده می‌شود. از این مجموعه تاکنون 3 جلد «خانم مینگو و اولین روز مدرسه»، «خانم مینگو و آمادگی در برابر آتش سوزی» و «خانم مینگو و دردسرهای هوای بد» منتشر شده است.

 

 

کاربردها و فعالیت‌های  خانم مینگو و اولین روز مدرسه

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • روز اول با دیدن فضای مدرسه و همکلاسی‌های جدید چه احساسی داشتید؟
  • خاطره روز اول مدرسه‌تان را تعریف کنید.
  • آیا باهمکلاسی‌های کلاس اول‌شان در ارتباط و دوست هستید؟
  • از کودکان بخواهید اگر عکسی از روز اول مدرسه‌شان دارند با خود به کلاس بیاورند و در مورد آن صحبت کنند.

2- پژوهش کنید!

جدولی تهیه کنید و نام هریک از جانوران داخل کتاب را در آن بنویسید. در ستون‌های جدول نام خوراک‌شان، محل زندگی، نوع پوشش هر جانور، تعداد بچه‌هایی که در سال به دنیا می‌ورد و غیره  را بنویسید. در نهایت پژوهش خود را در کلاس ارائه دهید و در مورد هر جانور صحبت کنید.

3- نقاشی کنید!

یکی از بهترین روش‌ها برای نقاشی کودکان این است که  موضوعی را انتخاب کنید و درباره‌ی جزییات آن موضوع و توصیف فضا و عناصر صحبت کنید و حتا کودکان را  با طرح سوال‌هایی به مشارکت تشویق کنید، سپس از کودکان بخواهید تا آن موضوع را براساس تخیل‌پردازی و حس خودشان نقاشی کنند.

از کودکان بخواهید:

  •  فضای مدرسه، کلاس درس، شاگردان را نقاشی کنند.
  • مدرسه‌ و کلاس خوشایند خود را نقاشی کنند.

کاربردها و فعالیت‌های خانم مینگو و دردسرهای هوای بد

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • انواع آب و هوا را توصیف کنید.
  • آیا تا به حال تجربه بودن در زیر باران یا در طوفان را داشته‌‌اید؟
  • در هر یک از وضعیت‌های آب و هوایی  بهتر است چه پوشش و ابزاری همراه داشته باشیم؟

2- پژوهش کنید!

همراه کودکان درباره‌ کار ایستگاه‌های هواشناسی پژوهش کنید و یافته‌هایتان را به شکل یک پوستر در بیاورید.

3- نقاشی کنید!

یکی از شرایط آب وهوایی را به عنوان نمونه هوای ابری و بارانی یا هوای آفتابی و ...  را  در یک موقعیت مکانی انتخاب کنید و در مورد جزییات آب و هوا و مکان مورد نظر با کودک یا کودکان گفت‌وگو کنید. از کودکان بخواهید بعد از توصیفات شما از آن فضا نقاشی کنند.

4- چرخه نمایش هوای روزانه بسازید!

کاربرگ نمایش هوای روزانه را پرینت بگیرید و بعد از رنگ آمیزی فلشی پایین صفحه را هم برش دهید و با پرچ یا پونز به وسط دایره نصب کنید که به راحتی بچرخد. سپس هر روز نوک فلش را روی آب و هوای آن روز بچرخانید.  

5- جدول بررسی وضیعیت هوا درست کنید!

کاربرگ وضعیت هوا را برای هر ماه پرینت بگیرید و هر روز وضعیت هوا را در جدول علامت بزنید. و در انتها مجموع هر نوع آب و هوا را شمارش کنید و یک گزارش ماهانه از وضعیت آن ماه ارائه دهید.

6- بادنما درست کنید!

یک چوب باریک را به صورت به علاوه (+) به مدادی که پاک‌کن در سرش دارد به وسیله سنجاق ته‌گرد وصل کنید. به‌طوری که چوب سر مداد به راحتی دور سنجاق بچرخد. انتهای چوب باریک را با پر یا کاغذ رنگی مشخص کنید. چوب باریک مثل پیکان جهت را نشان خواهد داد. قسمت پردار ته پیکان است. سپس این وسیله را به چوب بلندی وصل کنید. حالا باد نمای شما آماده است. آن را در فضای باز ببرید و در یک روز بادی آن را امتحان کنید.

کاربردها و فعالیت‌های  خانم مینگو آمادگی در برابر آتش‌سوزی

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • چه عواملی باعث آتش‌سوزی می‌شود؟
  • اگر در موقعیت آتش‌سوزی قرار بگیرید چه نکاتی را رعایت می‌کنید؟
  • در مورد یک آتش‌سوزی در جنگل یا هر فضای دیگر و نقش آتش‌نشان‌ها گفت‌وگو کنید.

2- به بازدید بروید.

به بازدید ایستگاه آتش‌نشانی منطقه خود بروید و از نزدیک با فعالیت‌های آن آشنا شوید یا می‌توانید آن‌ها را به محل خود دعوت کنید. از آتش‌نشان‌ها بخواهید نکات مهم برای پیشگیری از آتش‌سوزی و هنگام آتش‌سوزی را برایتان توضیح دهند و شیوه‌ کار با کپسول آتش‌نشانی را به شما آموزش دهند.

3- مانور آتش‌سوزی برگزار کنید.

هنگام آتش‌سوزی لازم است بتوانیم خونسردی‌مان را حفظ کنیم و در صفی منظم از فضایی که در آن هستیم خارج شویم. همراه کودکان این شرایط را تمرین کنید تا در صورت رخ دادن واقعی آتش‌سوزی آمادگی داشته باشند.

 4- آتش نشان انگشتی درست کنید!

از کودکان بخواهید مقداری رنگ قرمز را روی یک بشقاب کاغذی بریزند و کف دست‌شان را داخل رنگ بزنند و بعد روی کاغذ سفید بزنند. کمی صبر کنید تا رنگ خشک شود. از کودکان بخواهید کلاه‌ها و سرهای آتش‌نشان‌ها را از روی کاربرگ کلاه آتش‌نشان ببرنند و رنگ کنند. دایره‌ها و کلاه‌های آتش‌نشان را بالای هر انگشت بچسبانید. اجازه دهید کودکان هر آن‌گونه که می خواهند لباس آتش‌نشانان را تزیین کنند. برای اتمام کار، از آن‌ها بخواهید یک شلنگ مشکی با آب روی تصویر بکشند.

پدیدآورندگان:
پیوست:
نمایش هوای روزانه (430.64 کیلوبایت) , کلاه آتش نشان (85.87 کیلوبایت) , وضعیت هوا (74.92 کیلوبایت)
Submitted by skyfa on