مرکز فرهنگی مهر بروجرد میزبان با من بخوان!

امسال کودکان بروجرد می‌توانند تعطیلات تابستانی خود را با «با من بخوان» بگذارنند! چند ماهی است که به همت مرکز فرهنگی مهر، شماری از کودکان مناطق کم‌برخوردار شهر بروجرد از خدمات برنامه‌ی «با من بخوان» بهره‌مند شده‌اند. این مرکز که کار خود را از سال 1400 در یکی از محله‌های محروم شهر بروجرد با هدف ارائه‌ی خدمات رایگان فرهنگی، آموزشی و هنری به کودکان و نوجوانان و مادران محل آغاز کرده است، با راه‌اندازی کتابخانه‌ی محلی کوچکی بر پایه‌ی روش‌های ترویجی «با من بخوان» می‌کوشد کتاب‌های باکیفیت را به دست کودکان برساند.

 

بهمن ماه سال گذشته بود که دو تن از دغدغه‌مندان محلی در پی آغاز به کار مرکز فرهنگی مهر، با شناختی که از برنامه‌ی «با من بخوان» داشتند درخواستی برای راه‌اندازی کتابخانه در این مرکز ارائه دادند. پس از نیازسنجی کارشناسان برنامه، در اسفند ماه 1400 نزدیک به 250 جلد کتاب باکیفیت به همراه دستنامه‌های راهنما، فعالیت‌های در پیوند با کتاب و وسایل ساده‌ی فضاسازی برای این مرکز فرستاده شد.

خانم‌ها سمیرا و سوسن مدنی که در این کتابخانه‌ی کوچک فعالیت می‌کنند تا کنون در کارگاه‌های «ادبیات کودک و کتاب‌های تصویری» و «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها» شرکت کرده‌اند و قرار است به زودی در کارگاه‌های «نمایش در پیوند با بلندخوانی» و «کتابداری کودک: استانداردها و راهکارها» آموزش‌های بیش‌تری دریافت کنند.

آماده سازی کتابخانه با من بخوان

کتابخانه مهر بروجرد

کتابخانه ای در بروجرد

ترویج کتابخوانی در شهر بروجرد

مسئولان مرکز فرهنگی مهر امیدوارند با جذب داوطلبان بر غنای کار ترویج کتابخوانی در شهر بروجرد بیافزایند. در بهار 1401، این مرکز با اعلام فراخوانی نسبت به جذب داوطلبان ترویجگر اقدام و با توجه به استقبال گسترده از این فراخوان، از کارشناسان برنامه‌ی «با من بخوان» برای برگزاری کارگاه آموزشی برای مروجان کتاب دعوت کردند. این کارگاه آموزشی در روزهای 28‌ام و 29‌ام اردیبهشت سال جاری با تسهیل‌گری خانم ویکتوریا فاتحی، از کارشناسان باسابقه‌ی «با من بخوان»، برگزار شد. در نخستین روز کارگاه در دانشگاه تربیت معلم زینب کبری بروجرد تعداد زیادی از دانشجویان و علاقه‌مندان ترویج کتابخوانی شرکت داشتند. کارگاه در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد و شرکت‌کنندگان ضمن آشنایی با موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، فعالیت‌ها و زیرمجموعه‌های آن ـ به‌ویژه با برنامه‌ی ترویجی «با من بخوان» و اهداف آن ـ آشنا شدند. در این کارگاه شرکت‌کنندگان به‌‍طور خلاصه درباره‌ی تعریف ادبیات (تفاوت متن ادبی و غیرادبی)، تعریف ادبیات کودک، متل و کارکردهای آن، ویژگی کتاب کودک، ویژگی کتاب باکیفیت، کتاب‌های تصویری، فضای سرشار از سواد، عناصر داستان و تکنیک‌های بلندخوانی کتاب آموختند. روز دوم، کارگاه در موسسه نیکوکاری مهر و با حضور داوطلبان ترویجگر برگزار شد. در این نشست پس از مرور و تمرین تکنیک‌های بلندخوانی کتاب، جلسه با گفت‌وگو و پرسش و پاسخ ادامه یافت.

کارگاه آموزشی با من بخوان

نحوه صحیح بلندخوانی

کارگاه آموزشی برای کتابداران

کارگاه آموزشی برای مربیان کتابخانه

مربیان آموزش‌دیده‌ی این مرکز، اینک از هر فرصتی برای سهیم شدن کتاب با کودکان استفاده می‌کنند و امیدوارند که کار ترویج کتابخوانی را در شهر بروجرد گسترش دهند.

بلندخوانی در کتابخانه مهر بروجرد

فعالیت کودکان در کتابخانه مهر

بلندخوانی کتاب با حضور کودکان

طرح با من بخوان در کتابخانه مهر

کتابخانه مهر بروجرد میزبان با من بخوان

پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on