تولد‌ کتابخانه‌ی با من بخوان روژیار در پاوه

تولد یک کتابخانه هیچ‌گاه به رویدادی تکراری تبدیل نمی‌شود. هر بار هیجان‌انگیز و امیدبخش است. به‌ویژه هنگامی که با همراهی همه‌جانبه‌ی خانواده‌ها و دوست‌داران کودکان در مناطق دوردست‌ راه‌اندازی شود. کتابخانه‌ی «روژیار» در یکی از محلات شهر پاوه در استان کرمانشاه، جدیدترین کتابخانه‌ی «با من بخوان» است که با یاری مردمان فرهنگ‌دوست این منطقه و پشتیبانی «موسسه فرزانگان پیشگام» شروع به کار کرده ‌است. کتابخانه‌ای که پنجره‌اش رو به چشم‌انداز بی‌بدیل کوهستان‌های زاگرس باز می‌شود و طنین صدای شادی کودکان‌اش از همان لحظه‌های آغاز، نویدبخش روزهای بهتر است.

کتابخانه روژیار در پاو.ه

گزارش راه‌اندازی کتابخانه روژیار در شهر پاوه را در ادامه بخوانید:

پاوه یکی از شهرهای استان کرمانشاه و مرکز شهرستان پاوه است که مردمانش از دیرباز اهمیت فراوانی برای دانش و مطالعه قائل بوده‌اند، تا جایی که این شهرستان به شهرستان شاعران، ادیبان و نویسندگان شهرت دارد و در حال حاضر تعداد زیادی از شاعران و نویسندگان دارای آثار مکتوب در این شهر یا در خارج از آن زندگی می‌کنند.

با توجه به فعالیت چندین ساله‌ی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و راه‌اندازی چندین کتابخانه‌ی «با من بخوان» در شهر‌ها و روستاهای استان کرمانشاه و با توجه به فعالیت‌های تاثیرگذار و پایدار این برنامه از زمان زلزله‌ی سال 96 این استان، فرهنگ‌دوستان و ترویجگران منطقه‌ی پاوه با برنامه‌ی «با من بخوان» به خوبی آشنا بودند. مریم محمدکریمی، نویسنده و ناشر کتاب کودک ساکن پاوه، یکی از علاقه‌مندانی بود که با پی‌گیری بسیار درصدد راه‌اندازی یک کتابخانه‌ی کودک‌محور «با من بخوان» برای کودکان شهر پاوه بود. در زمستان 1400 در پی بازدید کارشناسان برنامه‌ی «با من بخوان» از کتابخانه‌های منطقه، خانم کریمی و به همراه یک تن دیگر از آموزگاران علاقه‌مند به ترویج ‌کتاب‌خوانی برای دیدار با کارشناسان به باینگان آمدند و اعلام کردند که فضایی مناسب برای راه‌اندازی کتابخانه در اختیار دارند: مکانی به مساحت شصت متر مربع در طبقه‌ی زیرین مسجد نور.


برای خرید تجهیز کتابخانه کودک و نوجوان خود می‌توانید به سایت کتاب هدهد مراجعه کنید


مسجد نور که در یکی از محلات شهر پاوه به همت و خودیاری مردم ساخته شده است، ساختمانی نوساز و ایمن برای کودکان است. پس از ارزیابی و بازدید کارشناسان «با من بخوان» از محل و گفت‌وگو با هیئت امناء مسجد برای در اختیار قرار دادن طبقه‌ی همکف مسجد، شرایط اولیه برای تجهیز و فضاسازی مهیا، و سرانجام در بهار 1401 پس از امضای تفاهم‌نامه با هیئت امناء و با پشتیبانی مالی «موسسه فرزانگان پیشگام» کار رنگ‌آمیزی و آماده‌سازی کتابخانه آغاز شد.

انتخاب ساختمان ایمن و مناسب برای کتابخانه

آماده سازی فضای داخلی کتابخانه در پاوه

مریم و مهری کریمی، یاران خوب «با من بخوان» که از همان روزهای نخست همه‌ی کار‌های راه‌اندازی کتابخانه را با شور و انگیزه‌ی فراوان دنبال می‌کردند، مسئولیت کتابداری این کتابخانه را نیز بر عهده گرفتند و در فاصله‌ی زمانی تا راه‌اندازی و آغاز به کار کتابخانه، در دوره‌های آموزشی موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که برای کتابداران کتابخانه‌های «با من بخوان» در نظر گرفته شده است شرکت کردند. این کارگاه‌ها در سامانه‌ی آموزش آنلاین آموزک برگزار می‌شوند و کتابداران کتابخانه‌ی روژیار تا کنون کارگاه‌های «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها»، «ادبیات کودکان و کتاب‌های تصویری» و «کتابداری کودک: استانداردها و راهکارها» را گذرانده‌اند.

پس از اتمام کار آماده‌سازی و نقاشی کتابخانه، نوبت به ارسال کتاب‌ها رسید و در روزهای پایانی خردادماه 1401 برای این کتابخانه‌ نزدیک به 1800 جلد کتاب باکیفیت به همراه دستنامه‌های آموزشی و برگه‌های فعالیت در پیوند با کتاب‌ها فرستاده شد.

ارسال بسته های کتاب باکیفیت برای کتابخانه

کار ثبت، برچسب‌زنی‌ و سامان‌دهی کتاب‌ها با کمک کتابداران و با مشارکت آموزگاران مدارس نزدیک کتابخانه و کودکان و والدین آن‌ها انجام شد. کودکان از همان روزهای آغازین تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه حضوری فعال داشتند و از همان لحظه‌های نخست غرق در کتاب‌ها و داستان‌ها شدند.

آغاز کار ثبت کتاب ها توسط کتابداران

مشارکت کودکان در آماده سازی کتابخانه

فضاسازی کودک‌محور این کتابخانه هم با یاری یاورانی از شهر پاوه و با نظارت و پی‌گیری صنعان صدیقی، مسئول اجرایی کتابخانه‌های «با من بخوان» در استان کرمانشاه، انجام شد. با نصب درخت کتاب، قفسه‌های چوبی، نقشه‌ها، پرده‌ها، و قرار گرفتن تشک‌چه‌های رنگارنگ و... فضای کتابخانه آرام آرام شکل گرفت و آماده‌ی حضور کودکان شد. کار فضا‌سازی و چیدمان کتابخانه‌ی روژیار در تیر ماه سال 1401 به پایان رسید و این کتابخانه درهای خود را به روی کودکان و نوجوانان شهر پاوه گشود. با پیوستن این کتابخانه به کتابخانه‌های استان کرمانشاه تعداد کتابخانه‌های فعال «با من بخوان» در این استان به 10 کتابخانه رسید!

نصب قفسه کتابخانه برای خردسالان

آماده سازی درخت الفبا در کتابخانه با من بخوان

کتابخانه با من بخوان در پاوه

حضور والدین و کودکان در کتابخانه روژیار

کودکان مشغول کتاب خواندن در یکی از کتابخانه با من بخوان

بیشتر بخوانید:

پدیدآورندگان:
Submitted by admin on