لاکی پیر مهمان کودکان ندای ماندگار

تجربه‌ی آموزش با بسته‌های لولوپی

آموزش اعداد و مفاهیم ریاضی مانند متضاد، بزرگ‌تر، کوچک‌تر و... شاید برای بسیاری از والدین و مربیان یادآور کلاس‌های خسته‌کننده و کسالت‌آور ریاضی در مدرسه باشد اما مربیان موسسه توان‌مندسازی ندای ماندگار با کمک بسته‌های شمارورزی با لولوپی راهی دیگر پیش گرفتند. آن‌ها با خواندن داستانکی جذاب این کار به‌ظاهر پیچیده را به گفت‌وگویی شیرین و دل‌چسب برای کودکان تبدیل کردند. گفت‌وگویی که از دل زندگی «لاکیِ پیر»، به مفاهیم بنیادین ریاضی و خصوصیات لاکپشت‌ها پل زد.

گزارش این نشست را از زبان مربیان این مرکز در ادامه بخوانید و ببینید که چگونه شیوه‌ی آموزش خلاق سواد پایه از راه ادبیات به یادگیری چندجانبه و درهم‌تنیده‌ی مفاهیم و دروس گوناگون کمک می‌کند.


مکان: تهران، دروازه غار، موسسه ندای ماندگار
مربیان: منیژه نصیری، فریده جوزی و ستاره آزادبخت
نام کتاب: بسته‌های شمارورزی با لولوپی
تاریخ: 5 مرداد 1401

امروز کتاب لولوپی را برای بلندخوانی انتخاب کردیم. کودکان از قبل با کتاب آشنا بودند. به سراغ داستانک جدید کتاب رفتیم. داستانک «لاکی پیر». لاکی پیر، یکی از شخصیت‌های کتاب لولوپی است. کسی نمی‌داند این لاک‌پشت چند سال دارد اما همه می‌دانند او خیلی پیر است. برای شروع از کودکان پرسیدیم: «کسی تا به حال از نزدیک لاک‌پشت دیده است؟» یکی از دخترها گفت: «آره، ما در خانه لاک‌پشت داریم.» یکی دیگر گفت: «من هم عروسک لاک‌پشت دارم.» از کودکان درباره‌ی غذای لاک‌پشت‌ها سوال کردیم. یکی از کودکان پاسخ داد: «لاک‌پشت گوجه می‌خورد.» بقیه‌ی کودکان هم به سبزی، کاهو و میوه‌ها و سبزی‌جات دیگر اشاره کردند.

تصویر داستانک جدید را به کودکان نشان دادیم و گفتیم: «فکر می‌کنید اسم این داستانک چیست؟» یاسین گفت: «لاک‌پشت پیر» پرسیدیم: «شما از کجا فهمیدید که پیر است؟» محمدرسول بلند شد و با انگشت‌اش موهای سفید لاکی را نشان داد و به چین و چورک‌های صورت لاکی، که نشانی از پیری بود، اشاره کرد.

کتاب شمارورزی با لولوپی

صفحاتی از کتاب شمارورزی لولوپی

خرید بسته‌های شمارورزی با لولوپی

در این روز آفتابی تابستان، لاکی پیر هم شور و گرما را به مهد ما آورده بود. کودکان با دقت تصویر در کتاب را نگاه می‌کردند. گفتند: «زیر یکی از پاهای لاک‌پشت یک سیب قرمز است.» یکی از کودکان به لاک اشاره کرد و گفت: «زنبور روی لاک‌پشت است» پرسیدیم: «زنبور است؟» بقیه‌ی کودکان گفتند: «نه کفش‌دوزک است» در ادامه از رنگ کفش‌دوزک و طرح روی لاک‌پشت پرسیدیم. کودکان با اشتیاق به تصاویر نگاه می‌کردند و پاسخ‌های درستی می‌دادند.

فعالیت کودکان با کتاب شمارورزی با لولوپی

یکی از کودکان که اطلاعات زیادی درباره‌ی لاک‌پشت‌ها داشت درباره‌ی تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها صحبت کرد. او برای بقیه توضیح داد که: «لاک‌پشت‌ها تخم‌های خود را زیر خاک و ماسه قایم می‌کنند تا پرنده‌ها یا حیوانات دیگر تخم‌ها را نخورند».

از کودکان پرسیدیم: «می‌دانید لاک‌پشت‌ها چگونه با لاک‌های‌شان راه می‌روند؟» بچه‌ها مانند لاک‌پشت‌ها به کندی بر روی زمین خزیدند و بعد زیر خنده زدند.

حالا دیگر انگار لاکی پیر مهمان مهد ما شده بود. بچه‌ها کاملاً با این مهمان پیر آشنا شده بودند. از کودکان پرسیدیم: «لاک لاکپشت سفت است یا نرم؟» کودکان گفتند: «لاک‌اش سفت است و طرح روی لاک‌اش توپ‌توپی است ولی زیر شکم لاک‌پشت نرم است.»

بخش دیگر گفت‌وگوی ما به تفاوت لاک‌پشت‌های آب‌زی و خشکی‌زی اختصاص یافت. تصویر لاک‌پشت‌های آب‌زی و طرز شنا کردن آن‌ها را در تلفن همراه به کودکان نشان دادیم. کودکان هیجان‌زده اَدای آن را در می‌آوردند و می‌خندیدند.

کودکان که به خوبی با مفاهیم پیری، جوانی، سفت و نرم و کندی و تندی آشنا شده بودند فعالیت کاروزی کتاب لولوپی را به درستی و با دقت انجام دادند.

کودکان و کتاب شمارورزی با لولوپی

بسته‌های شمارورزی لولوپی+۰ و لولوپی+۱ آموزش ریاضی از راه ادبیات است. این بسته‌ها شامل کتاب و کارت‌هایی است که آموزش ریاضی را معنادار، لذت‌بخش و هدف‌مند می‌کند. آموزگاران و مربیان می‌توانند با داستان‌های شیرین کتاب کودکان را وارد فضای درس ریاضی کنند و بنیادهای پیش‌عددی را به کودکان 3 تا 6 سال آموزش دهند.


بیشتر بخوانید:

پدیدآورندگان:
Submitted by editorsa on