جواهراتی از روزنامه های باطله

شیوه های هنری بازیافت و استفاده خلاقه از عناصر دور ریز یکی از راه های بالا بردن مهارت های ذهنی/فیزیکی و  درک کودکان و نوجوانان از احترام به محیط زیست است. فعالیت های که به خلق موادی قابل پوشیدن و استفاده مانند کلاه، لباس های طراحی شده و جواهرات دست ساز می انجامد روش هایی بسیار موفقی برای جلب نوجوانان به هنر هستند. یکی از روش های ساخت جواهرات ارزان قیمت و خالقانه استفاده از تکنیک پاپیه ماشه است. با در اختیار داشتن موادی دور ریز و روزنامه های باطله ای که در همه خانه ها یافت می شود می توان جواهراتی زیبا و متفاوت خلق کرد و برای مدتی طولانی از آن ها استفاده کرد. چرا که فرم های خلق شده با روش پاپیه ماشه وقتی خشک می شوند بسیار سخت شده و تا مدتها قابل استفاده اند. در اینجا روش ساخت نشان سینه پاپیه ماشه آموزش داده می شود. با این روش و با کمی ابتکار می توان گردنبند، دستبند و... نیز تهیه کرد.

کارگاه هنر

مواد لازم:

  • مقوا (جعبه های دور ریختنی مواد خوراکی مانند بیسکوئیت و ...)
  • قیچی و مداد
  • روزنامه باطله
  • قلم موی پهن نقاشی
  • رنگ گواش
  • چسب چوب
  • کاغذ سمباده و اسپری جلا
  • سنجاق قفلی کوچک

مراحل کار:

۱. با مداد دایره، قلب، ستاره، اژدها و یا هر شکل دلخواه دیگری را روی مقوای زخیم کشیده و ببرید.

۲. مقداری از چسب چوب را درون کاسه ای بزرگ بریزید. سپس به آن آب گرم اضافه کرده و به آرامی با قلمو هم بزنید (آب را آنقدر اضافه کنید تا چسب رقیق شود. مراقب باشید تامحلول به دست آمده آبکی نشود. اگر این اتفاق افتاد کمی چسب به آن اضافه کنید)

کارگاه هنر

۳. روزنامه های باطله را به صورت نوارهای باریک ببرید.

کارگاه هنر

۴. نوارهای روزنامه را کاملا به مخلوط چسب و آب آغشته کنید و با دقت به دور مقوایی که بریده اید بپیچید و با قلم مو آنها را به شکل دلخواه در آورید. مراقب باشید که این کار را با ظرافت و به دفعات انجام داده و کل سطح مقوا را بپوشانید.

کارگاه هنر

۵. کار را در گوشه ای روی سینی یا بشقاب بگذارید تا کاملا خشک شود.

۶.پس از آن که کار شما کاملا خشک شد با استفاده از کاغذ سمباده و به آرامی سطح آنرا صاف و یکدست کنید. (اگر از سطح بوجود آمده و بافت ایجاد شده راضی هستید از این مرحله صرف نظر کنید)

۷.با استفاده از رنگ سفید تمام سطح کار را بپوشانید. این کار باعث از میان رفتن نوشته ها و بافت روزنامه شده و فضایی یک دست برای رنگ نهایی آماده می کند.

۸. در این مرحله می توانید بنا به سلیقه و میل خود سطح کار را رنگ کرده طرح دلخواهتان را ایجاد کنید. (قلبی سرخ، هیولایی ترسناک، تارهای عنکبوت، کره زمین و ..). پس از آن روی کار را اسپری جلا بزنید.

۹. سنجاق قفلی کوچک را به پشت کار بچسبانید و بگذارد تا کاملا خشک شود. در این مرحله شما نشان سینه ای منحصر به فرد و زیبا خواهید داشت.

Submitted by editor6 on