رویش شاخه‌های نو بر درخت کتابخانه‌های کرمانشاه

گزارشی از گشایش دو کتابخانه‌‌ی «با من بخوان» در شهرهای پاوه و کرمانشاه

اردیبهشت، ماه رویش و شکفتن است. ماه شاخه‌های نورسته و از خواب برخاستن زمین. ماه بیدار شدن درختان بلوط زاگرس که هر سال در پی زمستانی سخت، از نو جوانه می‌زنند و درس پایداری و نوید شکوفایی و بالندگی می‌دهند. و چه ماهی مناسب‌تر از اردیبهشت برای جشن گرفتن آغاز به کار یک کتابخانه‌ی کودک‌محور؟

در هفته‌ی نخست اردیبهشت ماه 1402، چهار تن از کارشناسان برنامه‌ی «با من بخوان» به استان کرمانشاه سفر کردند تا با شرکت در جشن گشایش دو کتابخانه در شهرهای پاوه و کرمانشاه، از نزدیک شاهد تولد این دو کتابخانه‌ی تازه باشند.

کتابخانه‌ی روژیار پاوه: پنجره‌ای رو به شکوفایی

در روز 6 اردیبهشت ماه کتابداران و ترویجگرانی از سراسر استان کرمانشاه در کتابخانه‌ی «با من بخوان» روژیار شهرستان پاوه گرد هم آمدند تا افزون بر شرکت در نشستی آموزشی با کارشناسان «با من بخوان» و گفت‌وگو درباره‌ی راهکارهای نو، در مراسمی که به مناسبت گشایش این کتابخانه ترتیب داده شده بود شرکت کنند.

کتابخانه روژیار پاوه

کتابخانه‌ی روژیار چند ماه است که با تلاش فرهنگ‌دوستان شهر پاوه و با پشتیبانی مالی «موسسه فرزانگان پیشگام» کار خود را آغاز کرده است؛ اما مراسم گشایش رسمی آن تا اردیبهشت‌ماه امسال به تاخیر افتاد. در این مراسم علاوه بر کتابداران و ترویجگران «با من بخوان»، چند تن از دست‌اندرکاران فرهنگی شهر پاوه، شماری از کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه و نیز برخی از خانواده‌ها حضور داشتند.

کتابخانه پاوه

پاوه که مردمانش از دیرباز اهمیت فراوانی برای دانش و مطالعه قائل بوده‌اند، به شهرستان شاعران، ادیبان و نویسندگان شهرت دارد. مریم محمدکریمی یکی از این فرهنگ‌دوستان علاقه‌مند بود و با پی‌گیری بسیار، مسیر راه‌اندازی این کتابخانه را هموار کرد. کتابخانه‌ی روژیار که از قاب پنجره‌های‌اش چشم‌انداز زیبای کوهستان پیداست در مکانی به مساحت شصت متر مربع در طبقه‌ی هم‌کف مسجد نور، که ساختمانی نوساز و ایمن است، راه‌اندازی شده است. این کتابخانه بنا به اصول کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» تجهیز و فضاسازی شده و نزدیک به 1000 عنوان (حدود 2000 جلد) کتاب و منابع کتابخانه‌ای دارد و قرار است کودکانی از گروه‌های سنی گوناگون از خدمات آن بهره‌مند شوند. کتابداران این کتابخانه، مریم و مهری محمدکریمی و سوما معاذی، پس از گذراندن کارگاه‌های آموزشی «با من بخوان» در همین مدت کوتاه توانسته‌اند با برگزاری نشست‌های بلندخوانی و انجام انواع فعالیت‌های در پیوند با آن، کتابخانه را به یک پایگاه فرهنگی جذاب برای کودکان پاوه تبدیل کنند.

پایگاه فرهنگی شهر پاوه

کتابخانه روژیار

مراسم گشایش کتابخانه‌ی روژیار، با افتتاح رسمی کتابخانه توسط خانم‌ها زهره قایینی، سرپرست برنامه‌ی «با من بخوان»، و پروین اسکندری، کارشناس مسئول کتابخانه‌های «با من بخوان» در استان کرمانشاه، و همراهی گروهی از کودکان آغاز شد. در این مراسم عدنان مرادی، فعال فرهنگی و نویسنده‌ی اهل پاوه و مدیر انتشارات آرو، درباره‌ی علاقه‌مندی مردمان پاوه به امور فرهنگی و ادبی، و نیز اهمیت کتاب و کتابخوانی از دوران کودکی برای حاضران سخن گفت و از گروه «با من بخوان» برای راه‌اندازی این کتابخانه تشکر کرد. پروین اسکندری و زهره قایینی نیز در این مراسم هر یک در سخنانی کوتاه ضمن تبریک راه‌اندازی این کتابخانه، و قدردانی از تلاش همه‌ی دست‌اندرکاران، برای حاضران درباره‌ی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و فعالیت‌های آن، و نیز پیشینه‌ی برنامه‌ی «با من بخوان» در منطقه و تاثیرات آن بر ذهن و جان کودکان توضیح دادند و برای کتابخانه‌ی پاوه آرزوی موفقیت و گسترش کردند. در ادامه دو تن از نوجوانان عضو کتابخانه با اجرای یک قطعه‌ی موسیقی، با سازهای دف و تنبک، حال و هوای پرشوری به مراسم بخشیدند.

کتابخانه کودک محور

با من بخوان

سپس گروهی از کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه‌های کرمانشاه «سوگندنامه‌ی خواندن» را به شکل جمعی برای حاضران خوانند.

گشایش کتابخانه با من بخوان

مراسم با اهدای هدایایی به دست‌اندرکاران راه‌اندازی کتابخانه‌ی روژیار پاوه، و شماری از کودکان و نوجوانان که در اجرای مراسم همکاری داشتند و پذیرایی از حاضران به پایان رسید. از سوی فرهنگ‌دوستان شهر پاوه نیز لوح تقدیری به کارشناسان «با من بخوان» اهدا شد.

بازگشایی کتابخانه پاوه

با من بخوان

 زهره قایینی درحال امضای کتاب‌هایش برای شماری از همیاران نوجوان کتابخانه‌های «با من بخوان»

شهرستان پاوه نزدیک به 15 هزار دانش‌آموز و 70 مدرسه ابتدایی و راهنمایی دارد و تنها در محله‌ی کنونی کتابخانه، سه مدرسه‌ی ابتدایی و راهنمایی قرار دارند. نزدیکی شهر پاوه به شهرها و روستاهای بزرگ دیگری که ظرفیت بسیار مناسبی برای اجرای پروژه‌های فرهنگی-آموزشی دارند، کارشناسان «با من بخوان» و کتابداران این کتابخانه را امیدوار کرده است که با گسترش شبکه‌ی کتابخانه‌ی «با من بخوان» گروه وسیعی از کودکان بتوانند از خدمات آن استفاده کنند. برنامه‌‌های «خواندن با خانواده» و «کتابخانه‌ی سبز» از جمله برنامه‌هایی هستند که در این کتابخانه‌ در دست اجرا هستند.

در سایت خوانک بخوانید: با کتابخانه‌های با من بخوان آشنا شوید

کتابخانه‌ی داوین کرمانشاه: کلبه‌ی دانایی

در بعدازظهر بهاری روز 7 اردیبهشت ماه 1402، در مراسم پرجنب‌و‌جوش دیگری، کتابخانه‌ی «با من بخوان» داوین در شهر کرمانشاه آغاز به کار خود را اعلام کرد. این کتابخانه نیز با پشتیبانی نیکوکاران «موسسه فرزانگان پیشگام» و با همکاری مجموعه‌ی تفریحی گردشگری دایه، در یکی از کلبه‌های کوچک درون باغ استراحتگاه این مجموعه، راه‌اندازی شده است. این کلبه‌ی زیبا از سوی مدیریت مجمتع دایه در اختیار گروه «با من بخوان» قرار گرفته است.

کتابخانه داوین

برنامه‌ی «با من بخوان» از سال 1395 وارد استان کرمانشاه شد و در این مدت این منطقه بدل به یکی از موفق‌ترین مناطق اجرای «با من بخوان» در سراسر ایران شده است. پس از راه‌اندازی 12 کتابخانه در مناطق مختلف این استان که همگی کتابخانه‌هایی فعال و خلاق هستند، راه‌اندازی یک کتابخانه‌ در مرکز استان برای گروه «با من بخوان» اهمیت و ضرورت فراوانی داشت. این کتابخانه قرار است به مدرسه‌ها و دانش‌آموزان زیادی خدمات ارائه بدهد و هم‌چنین مرکزی برای تغذیهی کتابخانه‌ها و ترویجگران پیرامون شهر باشد. با توجه به وجود شبکه‌ای از ترویج‌گران محلی در شهر کرمانشاه که بیش‌تر آن‌ها آموزگار هستند، این کتابخانه‌ مکانی برای حضور کودکان از دبستان‌های گوناگون در سطح شهر خواهد بود.


برای خرید تجهیز کتابخانه کودک و نوجوان خود می‌توانید به سایت کتاب هدهد مراجعه کنید


در مراسم گشایش این کتابخانه شمار زیادی از خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان، و ترویجگران کرمانشاهی حضور داشتند و با موسیقی، پای‌کوبی و شعرخوانی، افتتاح رسمی این کتابخانه را، که در اسفند ماه 1401 کار تجهیز و راه‌اندازی آن به پایان رسیده بود، جشن گرفتند. در این مراسم مریم کهریزی، از ترویج‌گران باسابقه‌ی «با من بخوان» و یکی از سفیران برنامه در منطقه‌ی کرمانشاه، که مسئولیت هدایت و راه‌اندازی کتابخانه را بر عهده خواهد داشت برای حاضران از برنامه‌ی «با من بخوان» و اهداف آن گفت.

کتابخانه با من بخوان

زهره قایینی و پروین اسکندری نیز از سخنرانان دیگر این مراسم بودند، به حاضران خیر مقدم گفتند و از پشتیبانان و همراهان برنامه قدردانی کردند.

کتابخانه داوین

خانم اسکندری بخش‌هایی از یک کتاب باکیفیت ادبیات کودک را نیز برای حاضران بلندخوانی کرد تا آنان را با شیوه‌ی سهیم شدن لذت‌بخش کتاب با کودکان آشنا کند. آقای طهماسبی از مدیران مجمتع دایه نیز در سخنان کوتاهی افتتاح یک کتابخانه‌ی ویژه‌ی کودکان که آینده‌سازان این دیار هستند را اتفاقی فرخنده دانست و از همه‌ی کودکان و نوجوانان و خانواده‌های کرمانشاهی دعوت کرد که به کتابخانه‌ی «با من بخوان» بیایند و آن‌جا را خانه‌‌ی خود بدانند.

کتابخانه کرمانشاه

پس از پذیرایی از مهمانان، آیین افتتاح کتابخانه توسط پروین اسکندری و گروهی از کودکان که با هیجان لحظه‌شماری می‌کردند تا وارد کتابخانه‌ شوند اجرا شد. و سرانجام کودکان و خانواده‌ها قدم به کتابخانه‌ی داوین گذاشتند. شور و شوق زیادی برپا شد و کتابداران این کتابخانه با صبر و حوصله به راهنمایی کودکان و خانواده‌ها برای استفاده از کتاب‌ها و معرفی بخش‌های مختلف کتابخانه پرداختند. دو نفر از ترویج‌گران فعال کرمانشاه به نام‌های شراره و زهرا احمدی به عنوان کتابدار در این کتابخانه فعالیت دارند و هر روزه آماده‌ی پاسخ‌گویی به خانواده‌ها هستند.

بازگشایی کتابخانه کرمانشاه

کتابخانه‌ی «با من بخوان» داوین با حدود 1700 جلد کتاب باکیفیت و منابع کتابخانه‌ای، پایگاه خوبی برای کودکان و نوجوانان و نیز ترویجگرانی است که این کتاب‌ها را به کلاس‌های درس و دیگر مراکز آموزشی یا حمایتی می‌برند تا برای کودکان بخوانند.

کتابخانه با من بخوان داوین

ترویج کتابخوانی

پس از پایان مراسم نیز شماری از کتابداران و ترویجگران منطقه تا پاسی از شب در این مجمتع حضور داشتند و به تعامل و گفت‌وگو با کارشناسان «با من بخوان» برای ارتقا و بهبود روش‌های ترویج کتاب و کتابخوانی در منطقه پرداختند.

ترویج کتاب و کتابخوانی

گفتنی است در سال گذشته افزون بر کتابخانه‌ی پاوه و کرمانشاه، سه کتابخانه‌ی روستایی دیگر نیز در استان کرمانشاه راه اندازی‌ شده‌‌اند: کتابخانه‌ی هیدیکا در روستای شروینه، کتابخانه‌ی ژینا در روستای سیاران نهراب، و کتابخانه‌ی بیرووک در روستای بیله‌ای، که هر سه از توابع شهرستان جوانرود هستند. کتابداران جوان و پرتلاش این کتابخانه‌ها در مدتی زمانی کوتاه توانسته‌اند این کتابخانه‌ها را به مکان محبوب کودکان روستای خود تبدیل کنند.

در سایت کتابک بخوانید: تولد‌ کتابخانه‌ی با من بخوان روژیار در پاوه

پدیدآورندگان:
Submitted by editor69 on