رنگ کردن تخم مرغ

یکی از روش های علاقه مند کردن نوجوانان به امور جاری در خانه و مناسبت های پیش رو درگیر کردن آن ها با این امور است. یکی از روش های مناسب برای ایجاد توجه به عید نوروز و چیدن سفره هفت سین، رنگ کردن تخم مرغ در خانه است. این کار علاوه بر امکان بروز خلاقیت در تمامی اعضای خانواده، نوجوان را به نوروز و سنت های پیرامون آن علاقه مند می کند. تخم‌ مرغ‌ را می‌ توان‌ به‌ صورت‌ پخته‌ و یا پوسته خالی‌شده ی آن‌ طراحی‌ و تزیین‌ كرد. در این کارگاه هنر شما با شیوه تزیین تخم مرغ خام (پوسته خالی آشنا خواهید شد).
مواد لازم:

  • تخم مرغ سفید و بزرگ
  • رنگ گواش
  • قلم مو در سایزهای متفاوت
  • سوزن بزرگ یا یخ شکن (برای سوراخ کردن تخم مرغ)

روش کار:
۱. تخم مرغ ها را بشویید و خشك كنید.
۲. برای‌ خالی‌ كردن‌ تخم‌ مرغ‌ خام‌ به‌ وسیله‌ ای‌ نوك‌ تیز (مثلاً یك‌ سوزن‌ بزرگ) نیاز دارید. ابتدا تخم‌ مرغ‌ را خوب‌ تكان‌ دهید.
۳. به وسیله ایی نوك ‌تیز مانند سوزن بزرگ سوراخ‌ كوچكی‌ در سر باریك‌ تر پوسته‌ تخم‌ مرغ‌ و سوراخ‌ بزرگ تری‌ در انتهای‌ دیگر آن‌ به‌ وجود آورید.

رنگ کردن تخم مرغ

۴. تخم مرغ  را توی یك كاسه بگیرید و توی سوراخ كوچك محكم فوت كنید تا همه تخم مرغ از سر دیگر آن بیرون بیاید. (می‌ توانید این‌ محتویات‌ را داخل‌ ظرفی‌ بریزید و برای‌ تهیه‌ غذا از آن‌ استفاده‌ كنید)
۵. تخم ‌مرغ ها را به‌ آرامی‌ بشویید و در مقداری‌ آب‌ به‌ مدت‌ پنج‌ دقیقه‌ بجوشانید. (برای‌ این كه‌ پوست‌ آنها ترك‌ نخورد لازم‌ است‌ آب‌ را با حرارت‌ كم‌ و آرام ‌آرام‌ به‌ جوش‌ آورید تا تغییر دمای‌ پوستهِ تخم‌ مرغ‌ ناگهانی‌ نباشد) یا پوسته را با دستمال مرطوب تمیز كنید و بگذارید تا توی آن هم خشك شود.
۶. در این مرحله شما می توانید تخم مرغ را به دو روش رنگ کنید.
در روش اول؛ بخش انتهای تخم مرغ را در دست بگیرید بخش بالا را با قلم موی بزرگ یکدست رنگ بزنید. بعد آن را در مکانی ثابت قرار دهید تا خشک شود (از در بطری و یا کاسه کوچک می توانید استفاده کنید). سپس نیمه رنگ نشده را نیز یک دست رنگ کنید (می توانید از یک رنگ  یا چند رنگ بنا به سلیقه خود استفاده کنید.) پس از آن با استفاده از قلم موی کوچک نقوش و طرح های متنوعی ایجاد کنید مانند تصویرها.

رنگ کردن تخم مرغ

در روش دوم؛ می توانید مانند تصویر سوزن یا سیمی باریک را از سوراخ ایجاد شده در تخم مرغ رد کنید و با قرار دادن آن در مکانی ثابت تمام سطح تم مرغ را یکجا رنگ کنید (در این روش رنگ زمینه شما یکدست تر خواهد شد). و بعد طرح مورد نظر را روی آن پیاده کنید.

رنگ کردن تخم مرغ

یک پیشنهاد: تخم مرغ خود را نخست با رنگ ها تیره یک دست رنگ کنید (یشمی/ زرشکی/ سرمه ای و ...) سپس قلم موی نازکی را به رنگ سفید و زرد آغشته کنید و به آرامی پنج نقطه سفید به شکل گلبرگ روی تخم مرغ بگذارید و با رنگ سرخ نقطه ای در مرکز آن بگذارید. در این حالت شما گلی ساده و زیبا خواهید داشت. این کار را با ظرافت در تمام سطح تخم مرغ و با رنگ های گوناگون انجام دهید. 

Submitted by editor6 on