نوروز فرصتی برای دوستی کودکان با کتاب

نوروز فرصت و بهانهٔ مناسبی است برای هدیه دادن کتاب به کودکان‌مان. یک کتاب خوب و جذاب می‌تواند کودک را به یک کتابخوان و دوستدار کتاب بدل کند. بنابراین گزینش کتابی که هم برای کودکان شادی بخش و سرگرم کننده باشد و هم از نظر ادبی و هنری ارزشمند باشد، اهمیت بسیاری دارد. در بستهٔ نوروزی کتابک گلچینی از کتاب‌های معرفی شده در سایت و کتاب‌های تازه انتشار یافته معرفی شده‌اند. در این جا هم چند رهنمود کلی برای انتخاب کتاب مناسب آمده است.

مجموعه‌ها

 کتاب‌های زنجیره‌ای، مجموعه‌ای از داستان‌های مجزا هستند که شخصیت داستان‌های آن یکسان است. این کتاب‌ها نقش مهمی در  پرورش مهارت‌های خواندن کودکان دارند. بنابراین هدیهٔ مناسبی برای کودکان به ویژه نوآموزان و کودکان کم خوان است. مجموعه‌های رامونا، کیتی دختر آتیش پاره، کتاب‌های فارسی آموز ادبی، مجموعهٔ فرانکلین و آلفونس ابری، مجموعه داستان‌های نیکولا و مجموعه داستان‌های مانولیتو از مجموعه‌های خوبی است که در کتابک معرفی شده‌اند. مجموعهٔ مناسب دیگری مانند آقای گام از انتشارات چرخ فلک، خواهر آتیش پاره من و مجموعه داستان‌های هنری از انتشارات هرمس نیز از مجموعه‌هایی است که خواندن آن‌ها برای کودکان لذت بخش خواهد بود

ادبیات کهن ایران

 قصه‌ها و افسانه‌های از گونه‌های ادبی پر طرفدار کودکان است. مجموعهٔ مرز پر گهر از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان انتخاب مناسبی برای گروه‌های سنی ۱۰ تا ۱۳ است، به ویژه اگر تصمیم دارید در نوروز به شهرهای ایران سفر کنید، اطلاعاتی که در پایان هر جلد دربارهٔ استانی که قصه‌ای از آن در کتاب آورده شده می‌تواند سودمند باشد. شما می‌توانید با کمی خلاقیت این سفر را به یک پروژهٔ ترویج کتابخوانی تبدیل کنید. از بخش رویدادها و تجربه های ترویجی کتابک کمک بگیرید. مجموعه نیستان، بازنویسی از داستان‌های مثنوی معنوی برای نوجوانان از انتشارات کانون پرورش فکری و مجموعه داستان‌های شاهنامه و دیگر آثاری که در کتابخانه ی کتابک معرفی شده‌اند، از دیگر گزینه‌های خوب است. اگر برای کودک پیش دبستانی خود می‌خواهید از ادبیات کهن ایران هدیه بدهید افسانهٔ درخت خرما و بزی، دوید و و دویدم، جمجمک برگ خزون، یا کتاب - اسباب بازی‌های مهمان‌های ناخوانده یا کدو قلقله زن انتشارات کارگاه کودک پیشنهاد می‌کنیم. متل‌ها و کتاب - اسباب بازی‌ها به سبب این که آمیزه‌ای از ادبیات و بازی است برای کودکان بسیار جذاب‌اند و می‌توانند لذت ادبیات و کتابخوانی را به آن‌ها بچشانند.

کودکان نابینا، ناشنوا، و کودکان با اختلالات ذهنی را فراموش نکنید.

شماری از کتاب‌های گویا و کتاب‌های حسی – لمسی و بریل، و کتاب‌های آسان خوان در کتابخانه کتابک معرفی شده‌اند. فهرست کامل کتاب‌های گویا موجود در خانهٔ کتابدار را می‌توانید در این جا ببینید و با مراجعه به خانهٔ کتابدار یا کتابخانهٔ حسینیه ارشاد تهیه کنید. کتاب‌های الفبا در هنر، شکل‌ها در هنر، اعداد در هنر و ... که با بازی افزون بر آموزش این مفاهیم، کودکان را با هنر آشنا می‌کند نیز برای کودکان ناشنوا و اختلالات ذهنی یک هدیه فوق العاده است. افزون بر این شما می‌توانید کتاب‌های حسی - لمسی دست ساز خود را به کودکتان هدیه دهید. مقاله‌های ساخت کتاب های لمسی پارچه ای و کتاب های لمسی می‌تواند شما را یاری کند. در فروشگاه‌های کانون پرورش فکری نیز می‌توانید فهرستی از کتاب‌های بریل را پیدا کنید. به دنبال فلک، یکی بود، افسانهٔ کچل کفتر باز از آخرین کتاب‌های بریل منتشر شده از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

کتاب‌های غیرداستان

  • برخی از کودکان به ویژه نوجوانان، کتاب‌های غیر داستان را ترجیح می‌دهند بنابراین به سراغ بخش ادبیات غیر داستان و مرجع کتابخانهٔ کتابک بروید. "چگونه دنیا را متحد کنیم" و "دنیایی را تصور کن" از انتشارات آسمان خیال و "دنیای سوفی" انتشارات نیلوفربرای کودکان علاقمند به فلسفه، "پل نهم بسته بندی شد"، "لطفاً به هنر دست بزنید" و "نگاه کن! زبان بدن در هنر"، "نگاه کن! موشکافی در هنر" از انتشارات نظر و "کتاب ریتم‌ها" از انتشارات تصنیف به ویژه برای نوجوانان علاقمند به هنر مناسب است. کتاب‌هایی با موضوع محیط زیست در نوروز هدیهٔ مناسبی خواهد بود.
  • در بخش مرجع‌ها، نخستین پیشنهاد ما فرهنگنامه ی کودک و نوجوان است که تاکنون جلد دوازدهم آن منتشر شده است. جلد نخست آن می‌تواند یک هدیه مناسب برای سال نو باشد و خرید دیگر جلدها را برای مناسبت‌های دیگر بگذارید، یا می‌توانید هر ماه یک جلد از آن را در برنامهٔ ماهانهٔ خود قرار دهید. اما اگر به دنبال یک فرهنگنامهٔ جمع و جور می‌گردید فرهنگنامهٔ دو جلدی آکسفورد یک انتخاب خوب است. واژه نامه ی چیستانی – تصویری نیز برای کودکان پیش دبستانی و سال‌های نخست دبستان یک هدیهٔ ویژه است.
  • کتاب شعر را فراموش نکنید. اورانگوتان‌های بنفش، بزرگ راه، من پرنده تو درخت، و کتاب‌های شعری که امسال از سوی شورای کتاب کودک به عنوان آثار ویژه ۱۳۸۷ معرفی شدند از انتخاب‌های خوب است.

 

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on