دایناسور کتابخوان!

"دایناسور کتابخوان"، نمادی برای ترویج خواندن در دبستان های ایالت زارلاند Saarland در آلمان است.

این عروسک بزرگ، دانش آموزان دبستانی  این ایالت را در فعالیت های گوناگون شان همراهی می‌کند تا لذت خواندن را هر چه بیشتر کشف کنند. دایناسور کتابخوان می‌کوشد تا دانش‌آموزان تازه وارد را نیز با کتابخانه آشنا کند.
در آغاز سال تحصیلی، کتابخانه های آموزشگاهی یا عمومی این ایالت، دانش آموزان تازه وارد را همراه با پدر و مادرشان برای بازدید از کتابخانه دعوت می کنند  و در این بازدید دانش آموزان کارت عضویت کتابخانه را دریافت می‌کنند.
پانزده نفری که پیش از دیگران عضو کتابخانه شوند هدیه کوچکی دریافت می‌کنند و می‌توانند در قرعه کشی برای دریافت عروسک دایناسور و هدیه‌های دیگر شرکت جویند.
در این بازدید، کتابخانه‌ها فهرستی از کتاب‌های توصیه شده برای خواندن را نیز در اختیار دانش آموزان می گذارند و برای تشویق آن‌ها به خواندن و آشنا شدن با مجموعه کتاب‌های کتابخانه به برگزاری "مسابقه دایناسور‌" می‌پردازند.

این مسابقه برای دانش آموزان پایه سوم تا ششم دوره ابتدایی در نظر گرفته شده است. برای برگزاری مسابقه، در کتابخانه‌ها و کتاب فروشی‌ها، پرسش‌نامه‌هایی قرار می‌گیرد که کودکان پس از خواندن کتاب های پیشنهاد شده از سوی کتابخانه می‌توانند به پرسش‌های آن پاسخ دهند.
این برنامه از ماه دی (ژانویه)  آغاز می‌شود و در ماه اسفند (مارس) به پایان می‌رسد. کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت کننده در اجرای این طرح، هر ماه پس از بررسی پاسخ‌ها،، بین کودکانی که پاسخ‌های درست داده‌اند، قرعه کشی کرده و به برندگان کوپن خرید کتاب هدیه می‌دهند.

در پایان، برندگان ماهانه کتابخانه‌ها در یک مسابقه نهایی که وزارت فرهنگ و هنر برگزار می‌کند، شرکت می‌کنند. جایزه نهایی این مسابقه یک عروس بزرگ  دایناسور است.
این پروژه با همکاری کتاب فروشان ایالت زارلاند Saarland اجرا می‌شود. کتاب فروشان از ماه دسامبر به فروش کتاب‌هایی که در فهرست کتابخانه‌ها قرار دارند، می‌پردازند. به این ترتیب، پدر و مادران می‌توانند این کتاب‌ها را در کریسمس به فرزندان خود هدیه کنند.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by editor6 on