طرح سواد آموزی بومی در استرالیا!

عنوان لاتین:
The Indigenous Literacy Project

طرح سواد آموزی بومی کار مشترکی است بین موسسه صنعت کتاب استرالیا و بنیاد خیریه فرد هالوز.

بنیاد خیریه فردها لوز از طریق همکاری نزدیک با انجمن کتابفروشان و انجمن ناشران استرالیا به خریداری و ارسال کتاب و دیگر موارد آموزشی فرهنگی مناسب به مناطق دورافتاده می پردازد. بومیان این مناطق موارد آموزشی را از روی فهرست ها و نمونه کتاب‌های تهیه شده توسط انجمن کتابفروشان استرالیا انتخاب کرده و سفارش می دهند. کارکنان سازمان خیریه فرد ها لوز به تعیین دیگر نیازهای آموزشی نیز می پردازند. کتاب‌ها و مواد خواندنی با هدف افزایش میزان منابع آموزشی و خواندن به مدرسه ها، کتابخانه ها و مراکز آموزش ابتدایی مانند مهد‌کودک‌ها، مراکز زنان و دیگر موسسات تعیین شده فرستاده می‌شوند. 

 سواد آموزی،‌نیازهای آموزشی ،‌مراکز آموزشی

  • اهداف و ایده اصلی این طرح

افزایش سطح سوادآموزی و اصلاح وضعیت و فرصت‌های آموزشی بومیان استرالیا که در مناطق دور‌افتاده و منزوی زندگی می‌کنند.

  • بالا بردن سطح آگاهی مردم درباره سوادآموزی

جمع آوری کمکهای مالی برای مجهز کردن بومیان استرالیایی در مناطق دور افتاده و حمایت از آن‌ها برای باسواد شدن
 

سواد آموزی،‌نیازهای آموزشی ،‌مراکز آموزشی

  • تاریخچه

طرح سواد آموزی بومی برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ با ایجاد طرح کتابخوانی ریور بند  توسط خانم سوزی ویلسون  مالک کتابفروشی ریور بند در شهر کویینزلند  و با مشارکت انجمن خیریه فرد ها لوز و انجمن خیریه جوانان ایان تورپ  به منظور جمع آوری کمکهای مالی برای سواد آموزی بومی آغاز شد. در شرایطی که بومیان مناطق دوافتاده به کتاب دسترسی کمی داشتند و بیشتر کودکان آن‌ها از سواد خواندن بسیار کمی برخوردار بودند، خانم ویلسون این پرسش را مطرح کرد: "می توانید دنیایی بدون کتاب یا سواد را تصور کنید؟"

  •   طرح سواد آموزی بومی برنامه‌های زیر را برای جوامع دورافتاده بومی استرالیا اجرا می‌کند:

پروژه "آوازه کتاب ها" یا Book Buzz : این پروژه برای  نوزادان،کودکان نوپا و کودکان پیش دبستانی یک مجموعه عالی ۱۲ تایی از کتاب‌های مناسب برای این گروه سنی فراهم می کند. این کتاب‌ها توسط یکی از کارشناسان سواد آموزی انجمن خیریه فرد ها لوز و کارشناسان کتاب کودکان از میان کتاب‌های موجود انتخاب شده‌اند.
ذخیره کتاب یا Book Supply: در این پروژه، برای مدرسه ها و هریک از کودکان ساکن در بیشتر از ۲۰۰منطقه دورافتاده، کتاب‌های مناسب تهیه می شود.
طرح های سواد آموزی برگزیده بومیان یا Community Identified Literacy Projects این طرح به بومیان این موقعیت را می دهد تا مناطقی را که در اولویت هستند شناسایی کرده و برنامه های خود را در آن به اجرا بگذارند. این طرح همچنین به آن‌ها این اجازه را می دهد که به تولید ادبیات یا دیگر منابع سواد آموزی همسان با هویت آن منطقه بپردازند.

برگردان:
سمندیس حاجی منشی
Submitted by editor6 on