سینما، خانواده و لذت خواندن!

سینما، کودک را به خود جذب می کند. توانایی درک فیلم و ارتباط  بین تصاویر متحرک، امروزه یکی از مهارت‌های لازم در سواد رسانه‌ای است.

در شهر Gütersloh آلمان، برای آن‌که این مهارت به طرز سرگرم کننده‌ای تقویت شود، در قالب طرح "لذت خواندن"، یکبار درماه فیلمی برای کودکان اکران می‌شود.

این فیلم در دومین یکشنبه هر ماه، برای کودکان دوره دبستان و تمام اعضای خانواده آن‌ها، در یکی از سینماهای این شهر به طور رایگان به نمایش در می‌آید.

فیلم‌های نمایش داده شده، از میان فیلم‌های جدید و یا محبوب کودکان و ویژه برای خانواده‌ها برگزیده می‌شوند. فیلم‌هایی مانند کرابات Krabat و سرگذشت نارنیا Narnia.

پس از پایان فیلم، پیشخوانی شامل کتاب‌های گوناگون برای کشف لذت خواندن پس از تماشای فیلم، در اختیار تماشاگران گذاشته می‌شود. به این ترتیب، پیوندی بین فیلم و کتاب برای کودکان و خانواده ها به وجود می‌آید.

والدین نیز دفترچه‌ای با رهنمودهای آموزنده برای رفتن به سینما با کودکان دریافت می‌کنند.

زمان اجرای این طرح از شهریور ۱۳۸۹ تا تیر ۱۳۹۱ است. هدف از اجرای آن هم، ترویج و گسترش خواندن و تقویت سواد رسانه در کانون خانواده است.

بروشور راهنمای والدین برای سینما رفتن با کودکان

بخشی از رهنمودهای دفترچه برای والدین

پیش از رفتن به سینما

  • همراه با کودک خود فیلمی برای دیدن انتخاب کنید که برای او جالب باشد. پیش از تماشای فیلم، درباره محتوای فیلم تحقیق کنید و توجه کنید که فیلم مناسب سن و رشد ذهنی کودک باشد.
  • پیش از دیدن فیلم، با کودک درباره آن و این‌که او چه تصوری از دیدن این فیلم دارد، گفت و گو کنید. آیا فیلم خنده دار، هیجان انگیز و یا غم انگیز است؟ قهرمان فیلم کیست؟
  • کتاب‌ها، تجربه سینما رفتن را پربارتر می‌کنند. برای نمونه، پیش از تماشای یک فیلم درباره حیوانات، می‌توان کتابی درباره حیوانات خواند. برای یک فیلم داستانی، پیش از تماشای آن، می توان فصلی از کتاب و یا  کل کتابی که داستان فیلم از آن برداشت شده را خواند.
  • پیش از رفتن به سینما با کودک‌تان، عادات رسانه ای او را بررسی کنید. از چه رسانه‌هایی در خانه استفاده می‌کنید؟ کودک شما چگونه و به چه اندازه ای از این رسانه‌ها استفاده می‌کند؟ در این گفت وگو است که کودک شما عادات رسانه‌ای خود را می‌شناسد و این قدم مهمی در راستای بهبود سواد رسانه ای است.

در سینما

  • در سالن انتظار سینما و سالن نمایش فیلم، کودک شما با اطلاعات و تصاویر بیشماری روبرو است. مانند پوستر فیلم‌ها، که مناسب سن او نیستند. از او درباره آن‌ها پرسش کنید و آماده پاسخ دادن به پرسش‌های او باشید.
  • هنگام تماشای فیلم به واکنش‌های او توجه کنید. آیا در صحنه‌های هیجان انگیز فیلم، کودک به توجه شما نیاز دارد؟ آیا تاریکی سالن سینما برای او ترسناک نیست؟ متوجه واکنش‌های او باشید و به موقع واکنش نشان دهید.
  • درست پس از پایان فیلم گفت وگوی کوتاهی با کودک داشته باشید و نظر او را درباره فیلم بپرسید. آیا فیلم برای او جالب بود یا نه؟

پس از تماشای فیلم

  • معمولا اندک زمانی پس از تماشای فیلم، گفت وگو درباره فیلم شدت پیدا می‌کند و پرسش‌هایی درباره شخصیت‌ها و رفتار آن‌ها مطرح می‌شود. به کودک خود فرصت دهید تا رویارویی با این تجربه سینمایی را خود احساس کند.
  • با کودک خود به گفت و گویی که پیش از تماشای فیلم داشتید برگردید. به این پرسش پاسخ دهید که آیا انتظارات او پس از تماشای فیلم برآورده شده است یا نه؟
  • با نقاشی کردن و یا هر کار خلاقانه دیگر درباره شخصیت‌ها و موضوع فیلم، می‌توان این تجربه سینما رفتن را غنی تر کرد.
  • بازگویی ماجرای فیلم، سبب تقویت مهارت دیداری و گفتاری در کودک می‌گردد. کودک شما می‌تواند، فیلم را برای دوستان و همکلاسیان خود که آن‌را ندیده‌اند، بازگو کند. این کار حتما سبب خرسندی او خواهد شد.
برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on