باشگاه‌های خواندن، خانه دوم کودکان و نوجوانان!

 باشگاه‌های خواندن، جایی هستند برای گردهم آمدن کودکان و نوجوانان آلمانی. در گوشه ای از مدرسه‌ها، کتابخانه‌ها و یا دیگر مراکز مربوط به کودکان. جایی ‌که، کودکان و نوجوانان برای تجربه لذت خواندن آزاد، بازی کردن، ساختن کاردستی‌ها، نشستن و سخن گفتن با هم سالان و دوستان و یا گاهی برای فراری کوتاه از روزمرگی خانه و مدرسه به آن‌ها سر می‌زنند.

تمرکز اصلی باشگاه‌های خواندن بر فعالیت‌های مربوط به خواندن است. خواندن آزاد و تنها برای لذت بردن و به دور از فشار برای به دست آوردن نمره‌ خوب و یا امتیاز مناسب. بچه‌هایی که به باشگاه سر می‌زنند می‌توانند هر طور که دوست دارند خود را با ادبیات و یا امکاناتی که برایشان قرار داده شده، سرگرم کنند. 

این باشگاه‌های خواندن را بنیاد خواندن آلمان، راه اندازی می‌کند. هم‌اکنون، نزدیک به ۵۰۰ باشگاه خواندن در سراسر کشور وجود دارد. برنامه اصلی باشگاه، خواندن و کمک به بهبود مهارت‌های زبانی کودکان، تقویت مهارت ارتباطی و اجتماعی کودکان و بیشتر کردن درک اجتماعی و قدرت تحمل آن‌ها است. 

باشگاه‌های خواندن به کودکان و نوجوانانی از فرهنگ‌ها و زمینه‌های اجتماعی و جغرافیایی گوناگون خدمات ارائه می‌کند. کودکان نیز از سر زدن به باشگاه و بیشتر دانستن درباره فرهنگ‌ها و ادبیات گوناگون لذت می‌برند.

ساختار باشگاه و طرز کار آن به گونه ای است که کودکان در انتخاب و انجام کار آزاد هستند. آن‌ها می‌توانند هر فعالیتی که دوست دارند را همان طور که خودشان می‌خواهند و با خلاقیت خودشان انجام دهند. مثلا می‌توانند از رسانه‌ها و ابزار شنیداری تصویری باشگاه  برای ترتیب دادن یک مسابقه گروهی استفاده کنند.

باشگاه‌های خواندن توسط شمار زیادی از آموزگاران و داوطلبان اداره می‌شوند. بیناد خواندن آلمان هم به ترتیب زیر از راه اندازی باشگاه‌های خواندن پشتیبانی می‌کند:

  • درباره این‌که ساختار باشگاه چگونه باید باشد اطلاعات و مشورت ارائه می‌کند
  • به افرادی که باشگاه‌ها را اداره می‌کنند، آموزش می‌دهد
  • به طور مرتب، داده‌ها و دانستنی‌هایی درباره خواندن و آموزش سواد رسانه‌ای (Media Education) ارائه می‌کند. (سواد رسانه‌ای، دانشی است که به انسان توانایی می‌دهد درباره آن‌چه می‌شوند، آن‌چه می‌خواند و آن‌چه می بیند آگاهانه واکنش نشان دهد و  این داده‌ها را درک و تحلیل کند. )
  • یک بسته راهنمای تشکیل باشگاه خواندن شامل چند کتاب ارائه می‌کند

 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک
Submitted by admin on